Last van droge ingescheurde zachte hoeve gevoelig voor hoefs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Mliss

Last van droge ingescheurde zachte hoeve gevoelig voor hoefs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 13:02

Mijn paard heeft de laatste tijd heel erg last van droge hoeven daarbij scheuren ze ontiegelijk in of ze trapt ze kapot dan krijg je zo'n flubber randje er aan of ze gaat er op staan en trekt er een heel stuk hoef af....
Het ziet er werkelijkwaar niet uit.
Nu is het zo dat ze ook heel erg snel last heeft van een hoefsweer.
Dus zo ie zo 1x in de week was ik der hoeven helemaal uit met water en een borstel om alles schoon tehouden.
Maar wat doe ik in godsnaam tegen het inscheuren van de hoeven??

Overal op bokt lees ik dingen.
Vette is slecht het sluit af...
Het land nat spuiten zo dat ze fochtig staan... ( Het land waar ze op staat is zo ver als ik kan kijken om nou het hele land nat tespuiten is dus geen optie.
Teer sluit ook af...
Andere spulletjes van hoefsmeden enz enz waar er vervolgens weer op word geantwoord dat het ook slecht is.

Ik weet me nou geen raad meer.
Ook is het zo dat mevrouw gewoon hele slechte hoefjes heeft en van binne heel zacht zijn en de buitenkant keihard.
Ik vind het er niet uit zien en wil er wat aan doen.
Maar wat helpt en wat nou niet?

Wie kan mij helpen?
En leg je antwoord ook uit waarom is het goed of juist slecht.

Ik heb dus niks aan deze antwoorden.
Vette?
Waarop ik dan weer een antwoord krijg van een andere bokker: Dat is onwijs slecht....

Maar uitleg daar heb ik wat aan. Ja

ellepel

Re: Last van droge ingescheurde zachte hoeve gevoelig voor hoefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:34

in elk geval denk ik een hoefsmid laten komen?
klinkt een beetje alsof de hoeven wat te lang zijn ,dan scheuren ze namelijk ook sneller.
is de hoefsmid er al es bij geweest voor de hoefzweer?

droge hoeven kun je het beste gewoon elke dag even goed nat maken.
met een hele natte spons of de tuinslang er op zetten..
zo doe ik het wel altijd en bevalt me toch nog het beste

beweging is heel goed voor hoeven,dus als je paard de hele dag buiten loopt is dat ook al heel goed.

wat voer je verder?
wat ik zelf een heel goed supplement vind voor betere hoeven is zeewier,dit kun je wel kopen bij de ruitersportzaak.
dat geef je dan elke dag een schepje door wat voer heen..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:48

Je hoeft niet het hele land nat te spuiten, maak bv een modderpoel rond de drinkplek of een andere plek waar ze vaak staat/ doorheen loopt. 'Even de hoeven natmaken' geeft meestal niet genoeg effect, dan moet je je paard al 10min per dag in een emmer water zetten.

En inderdaad even de bekapper langs laten komen. Als de hoefwand te lang is gaat deze inscheuren. Loopt jouw paard op de hoefwand of draagt de zool en straal ook mee? Dat laatste is namelijk beter en geeft veel minder kans op scheuren. De hoefwand wordt ook wel draagrand genoemd terwijl het helemaal niet de bedoeling is dat al het gewicht alleen maar op de hoefwand terecht komt. Als dat wel het geval is, is de zool waarschijnlijk te hol.

Staat je paard altijd buiten of ook op stal? Bodembedekkers zoals stro zijn namelijk ook funest voor de hoeven, deze ontrekken alle vocht uit de hoeven.

Heel veel beweging, een goede en regelmatige bekapping en dagelijks contact met water is dé remedie voor zwakke hoeven. Je kunt een tijdelijk supplement bijgeven om de hoeven sterker te maken bv; zeewier, biotine of rozenbottel.

Hoeven nemen alleen water op en geen olie en vetten, dus dat is inderdaad onzin om te gebruiken en dat het af zou sluiten klopt dan ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:45

Dani62 schreef:
Je hoeft niet het hele land nat te spuiten, maak bv een modderpoel rond de drinkplek of een andere plek waar ze vaak staat/ doorheen loopt. 'Even de hoeven natmaken' geeft meestal niet genoeg effect, dan moet je je paard al 10min per dag in een emmer water zetten.

maar in het geval van droge hoeven vind ik toch dat iets beter dan niets is..
beter een beetje nat dan helemaal niet toch?

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:47

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:50

ellepel schreef:
maar in het geval van droge hoeven vind ik toch dat iets beter dan niets is..
beter een beetje nat dan helemaal niet toch?

Daar heb je uiteraard gelijk in. Alle beetjes helpen Lachen!

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:46

@ellepel
Ze gaat regelmatig naar de hoefsmit en ze is pas geweest.
Lange hoeven zijn dus niet het geval.
Ik heb haar nog niet zo extreem lang maar ze staat er bekent om dat ze hier snel last van heeft ik zelf heb het nog niet mee gemaakt omdat wij der schoon houden incl der stal.
Het afspuiten met water doen we regelmatig alleen vind ik het ook weer een nadeel omdat de binnenkant snel zacht word(straal) en gaat stinken...
Zo ie zo staat ze nu van half 12 tot 6 buiten op het land daarna komt ze naar binnen en krijgt ze nog eens beweging.
Dus voldoende beweging heeft ze wel.
Voor de rest voer ik haar zelf niks bij en op stal krijgt ze nu een gewone basis brok.
Af en toe een handje muslie maar gewoon als tussedoor als ik met der bezig ben voor de rest niet.

@Dani62
Dat land nat spuiten heeft geen zin omdat ik al eerder zij ik heb land zo ver als ik kan kijken ze staat nooit op een bepaalde plek er staat een waterbak maar mevrouw dringt liever uit de sloot...
Ik kan wel een deel nat gaan spuiten maar zo ie zo sta ik met meerdere paarden op het land waar ik dus niet 1,2 ,3 kan doen en laten wat ik wil.
En zo ie zo het heeft toch geen zin omdat als ik met der over het terein loop en er ligt een plas water modder loopt ze er met een boog om heen zo ook op het land het is al een drama haar van het land af te halen als de ingang 1 blubber zooi is....
Dus ik durf nu al te wedde dat als ik een stuk land nat maak ze er echt niet in gaat staat ROFL

En me paard loopt nu wel op de hoefwand zool is wat je zegt hol.
Maar ik heb haar nog niet zo lang ze had hele slechte hoeven toen we haar ophaalde dat is nu al een stuk beter maar het was toen al hol en dat is het dus nog steeds.
Het is niet extreem ik zal van de week eens kijken of ze er nu eigelijk helemaal op staat of dat het echt de hoefwant is.
Maar zo ie zo wat kan daar aan gedaan worden want zo snel zal dat niet 1,2, 3 terug groeie neem ik aan?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:36

Je kunt aan je hoefsmid vragen of hij de hoefwand in wil korten tot aan de zool en of hij ze dan mooi wil afronden zodat de scherpe randen weg zijn. Misschien kun je de smid wat vaker laten komen zodat er ook wat meer regelmaat in komt. Het beste is om het vijlen bij te houden, het liefst wekelijks, zodat de hoeven niet telkens van lang naar kort gaan.

Verder de hoeven dagelijks afspuiten en veel met haar gaan wandelen over harde ondergrond.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 20:44

Hoefsmit komt nu zo ie zo al vaker dan bij een gemiddelt paard.
Hoefsmit is een vriend van mij dus dat scheeld.
En ik zal het eens vragen.

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:53

DieL_Zor schreef:
Inderdaad vooral goed nat houden. Je hebt van Harry's Horse soort springschoenen die je nat moet maken en dan gewoon omdoen. Vetten en olie sluiten zoals eerder gezegd de hoef juist af en dan kan het water er dus niet meer in. Mijn pony heeft ook last van brokkelhoefjes en ik gebruik nu pedicure hoefzalf van Brugman en dit werkt heel goed: http://www.agradi.nl/product?sc=Paardenverzorging&hc=Apotheek&pid=4021021&sssc=Hoefverzorging&ssc=Benen+%26+Hoeven

Zou dit ook helpen tegen het scheuren en brokkelen van de zool?

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:32

Dat zou ik niet weten. Kan het (als ik het niet vergeet) wel even nakijken voor je..
Het is trouwens ook bij de meeste andere ruiterzaken te koop.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:19

Sorry voor de late reactie, maar ik vergat het steeds om te kijken wat er op de verpakking staat.
Pedicure is voor de verzorging van de hoef en hoorngedeelte en zorgt ervoor dat ze minder afbrokkelen enz.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:35

Mijn pony heeft precies het zelfde probleem, het mooiste zou zijn als je hem elke dag even 10 min per hoef in een emmer water kan zetten. Niet elke pony laat dit toe, die van mij dus ook niet Clown Ik hoop elke dag weer op een bui, je ziet de hoeven dan opknappen. Verder smeer ik niks, hou ze goed nat, spuit ze elke dag even af. Ik zie weinig verschil, maar heb het idee dat ze hierdoor iets sterker worden. Als ik buiten ga rijden, op de weg of iets dergelijks gebruik ik springschoenen, die doe ik dan van te voren even onder de kraan zodat ze goed nat zijn. Blijven de hoeven tijdens het rijden mooi vochtig.

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:37

Paarden bij ons op het land hadden ook allemaal last van droge/ scheurende hoeven. Hoefsmid gaf als advies om niets op de hoeven te smeren, regelmatig bekappen en in een zeer droge periode de hoeven dagelijks nat te maken. Verder geen middeltjes ect smeren.

Stalpaarden krijgen vaak het advies om 's ochtends vroeg het land op te gaan, omdat het gras nog vochtig van de dauw is.
Laatst bijgewerkt door NiN_ME op 19-06-08 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:37

Mijn DA raadde Kerabol aan voor de hoeven.