voeden van zetmeel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klikoo

voeden van zetmeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 09:29

Hallo,

ten eerste weet ik niet of dit hier goed staat, maar ik kon geen andere vinden over voeding van paarden, alleen voeding van mensen.

Ik las in het blad van de pavo dat zetmeel en oli goed helpen voor meer energie bij je paard.
Nou zou ik dat wel willen uit proberen bij 1 van mijn pony's omdat hij niet de snelste is in de proeven.
Ik vroeg me af of dit echt goed is voor je paard en of het ook echt helpt.
Wie heeft hier ervaringen mee en kan me dit vertellen?

Alvast bedankt!

Robin

Jannepauli

Re: voeden van zetmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:47

Ik ben bang dat je het woord 'energie' verkeerd interpreteert...

Zetmeel ( = granen = koolhydraten) en olie zijn inderdaad per definitie energie-leveranciers voor het lichaam. Dat moet je zien als energie voor de lichaamsprocessen. Het is niet zo dat je door extra olie/koolhydraten opeens van een bij wijze van spreken slome pony, een vurige volbloed krijgt. Dat je pony niet één van de snelsten is kan aan vele zaken liggen: het kan de aard van het dier zijn of alle andere oorzaken zoals gebruik, stalling, beweging.. te veel om op te noemen.

Het is onverstandig om een paard "zomaar" meer granen of olie te gaan geven - per definitie is een paard een graseter.Ik denk dat je het beste een goed voedingsadvies kunt aanvragen, aangepast op dat wat je met je pony wel of niet doet. Bij bijna alle voerfabrikanten kun je zo'n advies gratis krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:23

OPG --> VS.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:25

Ik zou sowieso niet te veel zetmeel gaan voeren. Het verteringsstelsel van een paard is hier niet echt voor gemaakt namelijk. Van nature krijgen ze nauwelijks zetmeel binnen dus ze kunnen het ook niet zo goed verteren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:21

zetmeel komt bij paardenvoer voornamelijk uit granen
en waar zijn de meeste brokken en mueslies van gemaakt?
juist granen

maar om je paard sneller te krijgen, dat ga je niet m,et een schep graan voor elkaar krijgen
meer energie etc dta krijg je voor elkaar door op een goede manier uithoudingsvermogen en conditie te trainen
dier beter aan de hulpen stellen en hem fris in het koppie te houden (afwisseling in trainingen etc)

maar een langzaam paard word niet sneller door er extra voer in te gooien

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:39

Maartje_M schreef:
Ik zou sowieso niet te veel zetmeel gaan voeren. Het verteringsstelsel van een paard is hier niet echt voor gemaakt namelijk. Van nature krijgen ze nauwelijks zetmeel binnen dus ze kunnen het ook niet zo goed verteren.

En daarom is een advies van een 'brokkenfabrikant' vaak waardeloos: brokken worden gemaakt van granen en afval en juist deze fabrikanten zullen je bepaalde brokken aansmeren.
Wat maartje_m en jannepauli schrijven is waar, en daar komt nog bij dat 9 van de 10 problemen bij paarden juist door krachtvoer veroorzaakt worden.
Energie moet een paard halen uit cellulose, niet uit zetmeel. Kwalitatief goed gras, hooi of voordroogkuil is de oplossing. (goede grassoorten, goede winning, goede opslag)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:05

zetmeel is niet goed voor paarden. op paardnatuurlijk staat een interessant stuk...

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:33

als je paard gezond zou ik als ik jou was niet anders gaan voeren. Als dit niet het geval is kan je gewoon een veearts raadplegen om bloed te prikken en dan kan de een juist advies geven waaraan je je voerschema moet aanpassen. Ik ben het met wel een beetje met jannepauli eens, een langzaam paard hoeft niet perse aan voeding te liggen. Bij een ongezond paard kan dit wel het geval zijn.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 07:02

oke dankje jullie wel voor de tips en alles Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:11

Citaat:
De belangrijkste energiebronnen van een paard zijn koolhydraten en vetten. Een paard kan normaliter maximaal vier minuten presteren met energie uit koolhydraten. Daarna schakelt het dier over op andere energiebronnen. Eerst worden de vetten aangesproken. Is de vetreserve op, dan gaan karakterpaarden hun lichaamseiwit verbranden. Dat gaat eigenlijk te ver; dat is afbraak van het lichaam. Het herstel hiervan duurt vele malen langer dan wanneer een paard voldoende brandstof (vet) voorradig heeft. Het werkt als volgt: vergelijk vetverbranding met olieverbranding, en koolhydraten- en eiwittenverbranding met houtverbranding. Het verbranden van olie is vrijwel restloos, maar van hout blijft as (melkzuur) over. Dus bij verbranding van koolhydraten en eiwitten verzuurt een paard.
Een paard dat voldoende vetten beschikbaar heeft om te presteren verzuurt langzamer dan een paard dat zijn lichaamseiwit moet aanspreken. In de uithoudingssport zijn vetten dus de belangrijkste energiebron. Maar het verstrekken van vetten vergt de nodige kennis van het verteringsapparaat van paarden. Paarden hebben geen galblaas en kunnen daardoor normaliter niet meer dan vier à vijf procent vet verteren.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:50

Needje schreef:
Citaat:
De belangrijkste energiebronnen van een paard zijn koolhydraten en vetten. Een paard kan normaliter maximaal vier minuten presteren met energie uit koolhydraten. Daarna schakelt het dier over op andere energiebronnen. Eerst worden de vetten aangesproken. Is de vetreserve op, dan gaan karakterpaarden hun lichaamseiwit verbranden. Dat gaat eigenlijk te ver; dat is afbraak van het lichaam. Het herstel hiervan duurt vele malen langer dan wanneer een paard voldoende brandstof (vet) voorradig heeft. Het werkt als volgt: vergelijk vetverbranding met olieverbranding, en koolhydraten- en eiwittenverbranding met houtverbranding. Het verbranden van olie is vrijwel restloos, maar van hout blijft as (melkzuur) over. Dus bij verbranding van koolhydraten en eiwitten verzuurt een paard.
Een paard dat voldoende vetten beschikbaar heeft om te presteren verzuurt langzamer dan een paard dat zijn lichaamseiwit moet aanspreken. In de uithoudingssport zijn vetten dus de belangrijkste energiebron. Maar het verstrekken van vetten vergt de nodige kennis van het verteringsapparaat van paarden. Paarden hebben geen galblaas en kunnen daardoor normaliter niet meer dan vier à vijf procent vet verteren.

Daarom is de oplossing deze vetten aan te leveren middels cellulose. Cellulose zijn eigenlijk koolhydraten maar worden door het paardenlichaam opgenomen als vetten (door omzetting middels bacterieën in de dikke- en blinde darm).
En cellulose zit weer in ruwvoer. Conclusie: paarden die voornamelijk ruwvoer krijgen presteren beter; hun darmflora werkt efficiënter dan paarden die veel krachtvoer krijgen. In april dit jaar concludeerde de GD Paarden middels een afgerond onderzoek dat sportpaarden die kilo's krachtvoer krijgen een ernstig tekort hadden aan vitamine E (dat komt juist door het krachtvoer!). Paarden die ruwvoer krijgen van goede kwaliteit kennen geen mineralen tekorten of vitamine tekorten > voorwaarde moet wel zijn dat het ruwvoer goed moet zijn, dwz de juiste grassen/kruiden, een goede bemesting van het land, goede ruwvoer winning, goed weilandbeheersplan (najaarsgras is bv armer). Goede weilanden zijn er nog steeds in Nederland (en zijn anders wel te realiseren) maar hier komt veel kennis om de hoek kijken; een goed weiland is meer dan alleen maar een grasmatje. Wanneer het ruwvoer van mindere kwaliteit is kan je vitamine/mineralen aanvullen middels een liksteen of speciale vit./min.koeken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:56

Ons gras op stal en dus ook hooi is helaas wat eenzijdig imo.
Daarom voer ik m wel krachtvoer bij. Echter niet zoveel als aangegeven staat op de zak. Haha!