dikke vacht in zomer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen79

dikke vacht in zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 12:57

Mijn paard heeft, nu voor het derde jaar op rij een dikke vacht in de zomer. Het eerste jaar was ze echt een teddybeer en vorig jaar en dit jaar is het gelukkig iets minder erg, maar nog steeds een vrij dikke vacht. Het vreemde is dat ze in april heel mooi glad was en daarna ineens weer dikker in het haar kwam te zitten. Ze is verder topfit, glanst mooi en heeft appeltjes, dus geen teken dat ze ziek is ofzo. Het is alleen dat haar haren langer zijn dan zou moeten (wat dus niet zo mooi is, en ze zweet er sneller door). Heeft iemand een idee hoe zoiets komt en wat je eraan kunt doen? We hebben in het eerste jaar al eens bloed laten onderzoeken maar daar kwam niets uit. Zou het een hormonenkwestie kunnen zijn??
En zouden jullie haar scheren of niets aan doen??

Alvast bedankt!

ellepel

Re: dikke vacht in zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:10

hoe oud is je paard?
het zou geen cushing kunnen zijn?
heb je eventueel een foto waarop duidelijk te zien is hoe lang die vacht nou werkelijk is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:13

ellepel zat ik ook direct aan te denken.
Marleen79 heeft je paard nog meer dingen waarvan je denkt he dit was niet zo??
Kijk anders maar in topic over Cushing.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 17:05

Bedankt voor jullie reacties. Mijn paard is 10 jaar. Ik heb even opgezocht wat Cushing nou precies is, maar ik denk niet dat ze dat heeft. Haar vacht is niet krullerig of dof oid, maar alleen langer, een beetje als een beginnende wintervacht. Ze is in het begin van het voorjaar ook gewoon goed door het haar gekomen, alleen na verloop van tijd groeit het haar weer iets langer. Verder mankeert ze niets.. Ze is in prima conditie en ziet er verder beter uit dan ze ooit gedaan heeft. Ik zal eens kijken of ik ergens een goede foto kan vinden waar je haar vacht kan zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:39

cushing kan ook bij jongere paarden wel voorkomen en de vacht hoeft niet perse te krullen ...maar misschien is er een andere oorzaak

wat voer je verder?
hoeveel drinkt je paard,weet je dat?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:21

Het kan idd ook iets anders zijn maar bij mijn paard begon de Cushing ook een aantal jaar geleden op dezelfde manier ( dat weet ik nu) ook alleen maar een dikkere vacht in de zomer.
Heeft jouw paard een harde manenkam anders zou je ook eens bij insulineresitentie kunnen kijken.
En als je ernstig twijfelt de VA laten komen, maar je zegt zelf dat je paard zich verder goed voelt.
Je kan het ook nog even aankijken hoe het zich ontwikkeld!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:28

Het paard van mn nichtje heeft het ook..
Maar dat heeft een duidelijke oorzaak.. Ze heeft hem een jaar lang keihard in zn mond gezeten en de thiedeman 1 maar te klein op het strakste gaatje aangesnoerd, waardoor die pony dus een gigantisch mond probleem kreeg, niet meer kon eten 100 - 150 kg is af gevallen, en ook nog eens bloedworm heeft waardoor hij nu mager is en nog bijna volop in zijn wintervacht zit..
Je zou eens kunnen testen op bloedworm, en als je alle opties al heb gehad, waarom scheer je haar dan niet gewoon?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:07

Heb je al eens bloedonderzoek laten doen?

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 09:32

ja Er is 2 jaar geleden bloedonderzoek gedaan, toen kwam er niets uit...toen begon ze trouwens aan het eind van de zomer alsnog te verharen.. in de winter is ze ook eigenlijk heel glad.

Volgens mij heeft ze ook geen harde manenkam ofzo.

Wat scheren betreft: ik wil nog even aankijken of ze niet alsnog gaat verharen en als het over een paar weken nog steeds dik is, scheer ik haar alsnog denk ik.. het is trouwens niet dat ze superdik in het haar zit hoor, maar ze zit gewoon nét wat dikker in het haar dan zou moeten.

Sjoert (van bokt) is trouwens gisteren bij ons op stal geweest om foto's te maken en daar staat dit paard ook op..zodra ik die heb zal ik er wel eentje plaatsen om te laten zien hoe ze eruit ziet.

Astridvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:36

Daar heb ik ook een vraagje over:
2 van onze veulens (shetlanders) hebben dat ook. Dat ze nog dik in hun vacht zitten. Maar ik had gehoord dat het bij veulens altijd langer duurt voordat de wintervacht eraf is?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:38

ellepel schreef:
hoe oud is je paard?
het zou geen cushing kunnen zijn?
heb je eventueel een foto waarop duidelijk te zien is hoe lang die vacht nou werkelijk is.

Toen ik de titel zag was dit ook het eerste waar ik aan moest denken en zo te lezen nog meer mensen die dit denken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:41

Mijn merrie (30 jaar) heeft het ook. Nadat ze volledig is verhaart, groeien de haren weer voor een deel terug. Ze is verder fit, en heeft nooit iets. Aangezien ze er geen last van heeft, en al behoorlijk op leeftijd is, laat ik het zo. Ze kan zelf toch het beste regelen hoe dik ze haar vacht wilt, dus daar ga ik niet in ingrijpen.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:41

Ik ben benieuwd naar verdere reacties. De fjord (8) die bij mij staat heeft dit ook en ik maak me er een beetje zorgen over. Hij heeft echt een wintervachtje. Hij is wel dit jaar voor het eerst sinds jaren 24/7 buiten en hij was in de winter (toen hij nog op een andere stal binnen stond) geschoren. Ik heb wel vaker paarden meegemaakt waarvan de vacht na het scheren in de war raakt, die dus slecht een zomervacht krijgen, maar zo extreem als nu vind ik toch wat onprettig. Ik zie geen tekenen van Cushing (vacht is ook gewoon lang en stijl, niet krullerig) en hij oogt verder vrolijk en gezond. Hij is wel te dik.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:48

Angela schreef:
Mijn merrie (30 jaar) heeft het ook. Nadat ze volledig is verhaart, groeien de haren weer voor een deel terug. Ze is verder fit, en heeft nooit iets. Aangezien ze er geen last van heeft, en al behoorlijk op leeftijd is, laat ik het zo. Ze kan zelf toch het beste regelen hoe dik ze haar vacht wilt, dus daar ga ik niet in ingrijpen.

De mijne is ook 30 maar is nog niet volledig verhaart....
En dat terwijl ze al vanaf febrauri verhaart. Bloos
Ze heeft dan ook een dikke vacht en na een staprondje is ze flink bezweet.
Heb haar in november voor het eerst niet geschoren met nu dus een mega vacht.

Lijnzaad ect helpt ook niet..
Maar jij zou ondanks alles dus niet scheren?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:28

Een paard van 30 met een dikke vacht is bijna altijd Cushing en nee ze hoeven er geen last van te hebben en nee het hoeft ook niet te krullen.(spreek uit ervaring)
En nee een paard kan niet altijd zijn eigen haargroei regelen dit kan afhankelijk zijn van een aantal factoren o.a.voer, gezondheid, scheren, dekens enz.

Je hebt ook een fase die pre-cushing heet dit gaat vooraf aan Cushing. Deze verschijnselen kunnen al een deel Cushing verschijnselen geven.
Ik zeg niet dat jouw paard het heeft maar streep het niet meteen weg, en 2 jaar geleden bloedonderzoek is nu niet meer representatief een paard kan in 2 jaar flink veranderen.
Ook scheren kan invloed hebben op de haargroei.
Maar een gezonf paard zou nu toch een glad velletje moeten hebben zeker met de temp. van de afgelopen tijd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:17

nou.........zijn nog een hoop paarden die nog wel wat wintervacht hebben hoor.
wij hadden de veearts al gevraagd voor een van onze shetten.
we moesten even een keer extra ontwormene met equest tegen eventuele bloedworm
en toch wat brok bijvoeren om extra vitamines er in te krijgen.

volgens de veearts loopt half nederland nog in wintervacht en dat had te maken met de rare temperaturen van afgelopen tijd,dan de paarden daarvan wat in de war waren?
nou ja ik ben geen arts,maar ik dednk dat er wel wat van waarheid in kan zitten

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:21

Astridvk schreef:
Daar heb ik ook een vraagje over:
2 van onze veulens (shetlanders) hebben dat ook. Dat ze nog dik in hun vacht zitten. Maar ik had gehoord dat het bij veulens altijd langer duurt voordat de wintervacht eraf is?

Klopt, mijn veulen van vorig jaar zit ook nog gewoon in de halve wintervachtje. Ook een shetje. Bij shetjes houdt die vacht altijd wat langer aan, want mn friese en arabische veulentjes komen er altijd wel een stuk makkelijker uit.

Niks om je druk over te maken hoor! Knipoog

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:11

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat mijn paard cushing heeft. Ik denk eerder dat het komt door wisselende temperaturen ofzo..

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:16

Heeft je paard een deken op en is de neus wel mooi kaal?
Paarden met een slechte stofwisseling hebben óók haar op hun neus.

Als je paard dekenloos is en in het voorjaar netjes door zijn haar heen komt,daarna weer een paar koudere weken heeft,gaan ze weer haar aanmaken.
Mijn pony was de laatste jaren dekenloos maar als het even kouder was met haar zomervacht deed ik wel een deken op om te voorkomen dat ze in de zomer toch weer een 'soort' wintervacht kreeg Lachen

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:22

@Taffy: ze heeft idd geen haar op de neus ofzo...ik denk ook dat het door een paar koudere weken komt. Vorig jaar was dat ook zo: april heel warm en daarna een paar weken die veel kouder waren. Het aangroeien van de vacht is ook echt gekomen nadat de deken eraf ging. Dus ik vind jouw uitleg ook aannemelijker dan Cushing..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:06

mariekie schreef:
Angela schreef:

De mijne is ook 30 maar is nog niet volledig verhaart....
En dat terwijl ze al vanaf febrauri verhaart. Bloos
Ze heeft dan ook een dikke vacht en na een staprondje is ze flink bezweet.
Heb haar in november voor het eerst niet geschoren met nu dus een mega vacht.

Lijnzaad ect helpt ook niet..
Maar jij zou ondanks alles dus niet scheren?

Ze was al haar haren kwijt, maar begint nu dus weer een beetje bij te maken. Als ze het helemaal niet kwijtraken, en ook nog eens staan te zweten, dan zou ik wel scheren. Aangezien mijn merrie het na het verharen weer heeft bijgemaakt, en ze ook niet zweet, laat ik het zo.

Ze staat trouwens 24/7 buiten, zonder deken. Ze is netjes op gewicht (niet mager, maar ze is haar hele leven niet dik geweest) en lekker fief.

Deze winter heeft ze wel 2 maanden op stal gestaan door onze verhuizing. Ze kwam toen maar weinig buiten in vergelijking met de 24/7 en was ook eerder door de verharing heen als normaal. De haren heeft ze aangemaakt toen ze weer 24/7 naar buiten ging.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:30

een paard die we vroeger hadden had dat ook.
DA gebeld. heeft hem een medicijn gegeven en de vacht begon los te laten zag er weer super uit. en had er ook nooit meer last van.