Rust op stal of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tuc

Rust op stal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 11:54

Ik heb een Hannoveraan van vier jaar.
Ze heeft al eerder een dikke voorknie gehad, wat over is gegaan. Nu heeft ze weer een dikke voorknie. De dierenarts is geweest en zei dat er waarschijnlijk vocht in zit.
Verder vertelde ze dat ik haar wat rust moet geven en zeker geen inspannende dingen moet laten doen (longeren, rijden).
Nou weet ik niet of ik haar al die tijd, tot de knie genezen is, op stal moet laten staan.
Ik vind het zo zielig dat ze niet samen met haar vriendjes naar buiten mag.

Wat moet ik nou doen? Op stal laten of toch naar buiten? Hoe weet ik hoe lang de genezing zal duren?
Laatst bijgewerkt door Tuc op 07-06-08 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Niekoezz

Re: Rust op stal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:55

Ik zou haar vooral op stal houden, maar ook elke dag lekker met haar gaan wandelen. Ik zou haar niet tussen de andere paarden zetten, dan kan het misschien alleen maar erger worden.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:01

Persoonlijk zou ik haar juist lekker buiten zetten, lichte beweging is altijd te verkiezen boven stilstaan. Als het inderdaad vocht is, dan zorgt beweging juist dat het afgevoerd wordt. Vraag het voor de zekerheid aan veearts. Wat bedoelde hij met rust? Echt boxrust, of gewoon niet rijden en longeren.

Overigens blijven paarden meestal wel rustig als ze met een bekende groep buiten lopen.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 12:06

Ja, dat is het probleem.
Als ik haar buiten zet, gaat ze rennen en bokken.
Later wordt ze wel wat rustiger, maar het is niet goed als ze zoveel rent.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:07

als ze elke keer uit dr dak gaat op stal doen en dan 2x per dag 10 min wandelen bijv Lachen ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:08

niet hier gaan vragen of je haar op stal moet houden,maar aan je dierenarts.

persoonlijk denk ik juist met een vochtknie dat weide gang wel goed is voor het afvoeren van dat vocht...bekijk het als een stalbeen,daar is beweging ook goed voor.
eventueel een kleiner stuk afzetten waar ze niet rennen kan

bel je arts op en vraag wat nou precies de bedoeling is..paard op stal of buiten

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:10

Hmmm ja ik ben niet echt een voorstander van stalrust, dus ik zou ze ook buiten laten.
Kan ze niet op een kleine weide of kan je geen stukje afspannen voor haar? Bij ons op stal zijn er 2 kleine weides voorzien voor paarden met blessures enzo.
Ze doet mssn "wild" als ze bij de rest van de kudde loopt?
Het is nog altijd best dat ze in de gezonde buitenlucht staan, dan altijd op stal, al wandel je er 2 x 10 minuutjes mee... Das echt niks voor een paard.
Maar goed, dat was mijn mening, je doet nog altijd je eigen ding hé Lachen

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 12:16

Bedankt voor de goede reacties.

We hebben thuis wel een paddock waar ze makkelijk in kan, maar dan gaat ze alsnog hinniken, rennen en bokken, omdat ze graag naar de andere paarden toe wil. En als ik er dan een andere pony bij zet, is het waarschijnlijk te klein.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:21

Maar dat hinniken is mss maar even, als je haar 24/7 laat staan houdt dat echt wel op.

Mijn geblesseerde paard staat nu ook alleen op en klein landje, ze staat mooi rustig, veel beter als bij de andere paarden Ja

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:14

Echt bel gewoon even je DA...
Iedereen kan goed bedoelde info gaan geven maar daarmee kom je er toch niet uit.
De DA heeft het gezien en weet wat er moet gebeuren, het lijkt mij minder moeite om even te bellen dan alle reactie hier te gaan lezen. Suc6 verder

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:13

rust roest, zeg ik altijd, hierdoor word bespiering vaak ook minder en als je paard dan buiten komt, komt de verdikking terug.

Nilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:51

Kaka schreef:
Persoonlijk zou ik haar juist lekker buiten zetten, lichte beweging is altijd te verkiezen boven stilstaan. Als het inderdaad vocht is, dan zorgt beweging juist dat het afgevoerd wordt. Vraag het voor de zekerheid aan veearts. Wat bedoelde hij met rust? Echt boxrust, of gewoon niet rijden en longeren.

Overigens blijven paarden meestal wel rustig als ze met een bekende groep buiten lopen.

Ik sluit me volledig aan bij Kaka... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:56

Gewoon je DA bellen, die heeft zicht op de situatie, wij niet.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:00

Vaak is beweging veel beter dan op stal laten staan.
Ik zou je paard zeker geen stalrust geven, dan krijg je alleen maar een ongelukkig paard dat zich verveeld.
Het liefst zoveel mogelijk naar buiten dus..
Als je je paard 24/7 buiten zet, heb je ook dat bokken en rennen niet meer Knipoog

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:37

Neem contact op met je veearts om te overleggen.
Hij kan je vertellen wat verstandiger is, gecontroleerde beweging of op de wei.
Het hangt natuurlijk ook van de oorzaak van de blessure af.
Gewoon even vragen, dan verpest je het genezingsproces tenminste niet door een foute beslissing.
Heel veel beterschap trouwens.

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:41

Zou inderdaad ook echt even je dierenarts bellen. Hij/zij kan immers het beste inschatten wat goed is voor je paard.

Succes met het herstel.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:40

Als het vocht is, dan zou ik zeker ervoor zorgen dat ze de wei op kan. Beweging = vochtafdrijver.
Mijn paard heeft eens 2 giga olifanten achterbenen gehad, vol met vocht. Mijn dierenarts had ook liever dat hij niet ging rennen etc. maar aan de andere kant als het paard super veel pijn had deed hij dat ook niet, dus ik mocht hem van mijn dierenarts op de wei zetten en kijken wat hij zelf deed.
Nou hij ging direct helemaal uit zijn stekker (bokken, rennen), daarna stond hij op rust het gras te eten, want hij had natuurlijk pijn erdoor!
De volgende dag waren zijn benen al een stuk slanker, dus het heeft wel goed geholpen dat hij zelf kan bepalen of hij gaat lopen of niet.
Dus ik zou het zeker proberen! Succes....

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 14:25

Heel erg bedankt, allemaal.
Ik heb haar nu gewoon in de wei gezet en volgens mij loopt ze al een stukje beter.
Het ziet er goed uit.