Overdreven hoefverzorging?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

K_im

Overdreven hoefverzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 12:32

Een vriend van mij heeft een paard, die ze met het hele gezin verzorgen. Leuk dier, maar dat even ter zijde.

Zijn moeder is erg zuinig met 'r. En verzorgt het paard dat ook op en top. Geen vuiltje mag er aan zitten Lachen Nja, super zou je zeggen, maar ik vroeg me iets af.

Het paard staat nu nog (gaat wss verandering in komen) 24/7 op stal. Nja, zal gerust niet het enigste paard zijn, dus daar verder geen discussie over. Wanneer het dier uit haar stal komt wordt het gepoetst.

De hoeven.. uit stal, uitkrabben, schoon maken met water en spons, lak erop en olie erop. Rijden, weer terug, precies het zelfde liedje. Uitkrabben, schoon maken met water en spons, lak erop en olie erop. (en weer terug naar stal). En dit dan elke dag!

Nu vind die vriend het ook een beetje overdreven, maar zijn moeder niet.

Wij zouden graag willen weten of zo'n overdreven hoefverzorging niet schadelijk is voor de hoeven en wat de gevolgen hiervan zijn..

Alvast bedankt!

(het liefst commentaar met duidelijke argumenten die we aan zijn moeder kunnen vertellen.)

Alicia2u

Re: Overdreven hoefverzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:48

Gezien het paard 24/7 op stal staat, is het schoonmaken van de hoeven met water en daarna invetten misschien niet zo slecht als dat het normaal zou zijn. De bodembedekking van de stal zuigt vaak veel vocht uit de hoef (vooral vlas en zaagsel). Door de hoef in de olie te zetten, kan de hoef geen vocht (of ammoniak uit de stal!) opnemen, maak kan het ook niet kwijt. Als de hoeven er goed uitzien en niet raar ruiken, is er niets aan de hand.

Natuurlijk is zoveel mogelijk beweging nog gezonder voor de hoeven.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 08:38

Bedankt voor je antwoord! Een antwoord wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:48

lijkt mij dat de hoeven juist uitdrogen dan...

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:24

Mijn hoefsmid heeft altijd gezegd dat al die vettige dingen zoals lak en olie eigenlijk niet zo goed is voor de hoeven als je het er elke dag op smeert , het belangrijkste is dat je hoeven niet uitdrogen maar ook dat ze niet te vettig zijn natuurlijk...Een paard dat elke dag op de wei staat heeft eigenlijk geen extra verzorging aan de hoeven nodig, (buiten uitkrabben natuurlijk) die krijgen genoeg vocht in de hoeven , een paard op stalheeft misschien wat meer verzorging nodig maar elke daga maken je hoeven week...

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:24

elke dag is wel erg veel Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:05

Alicia2u schreef:
Gezien het paard 24/7 op stal staat, is het schoonmaken van de hoeven met water en daarna invetten misschien niet zo slecht als dat het normaal zou zijn. De bodembedekking van de stal zuigt vaak veel vocht uit de hoef (vooral vlas en zaagsel). Door de hoef in de olie te zetten, kan de hoef geen vocht (of ammoniak uit de stal!) opnemen, maak kan het ook niet kwijt. Als de hoeven er goed uitzien en niet raar ruiken, is er niets aan de hand.

Natuurlijk is zoveel mogelijk beweging nog gezonder voor de hoeven.

Urine en ammoniak kunnen evengoed de hoef aantasten.

Oie en vet tast óók nog eens de hoefwand aan.

De kernwoorden voor gezonde hoeven zijn: veel beweging, bewegingsvrijheid, regelmatige slijtage/bekapping en contact met water

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 10:35

Bedankt voor de reacties Ja
Ik zal ze allemaal door geven.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:27

Olie en vet is niet zo geweldig. IK krab zelf voor het rijden de hoeven uit, na het rijden spuit ik de benen af, maak ik de hoeven met een borstel schoon, en smeer ze in met Glue-u. Dat is speciaal om ze elastisch en gezond te houden. Mijn paard heeft altijd super nette en gezonde hoeven! Moet ook toegeven dat ik het niet meer kan aanzien om hem met vieze voeten op stal te zetten Haha! Clown

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:32

Ik heb altijd geleerd alles waar té voorstaat is niet goed (behalve tevreden) lijkt mij neit zo geweldig elke dag die hoeven zo te verzorgen en zo te lezne meerdere keren per dag.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:09

ik doe precies het zelfde, krab de hoeven als ze uit stal gaan en als ze uit de wei of de bak komen. mijn paarden worden iedere dag gewassen, daarna was ik de benen met shampoo, spuit ze schoon, en droog de benen af, en olie daarna de hoeven..

niks overdreven, is gewoon een kwestie van het netjes bij houden Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:15

rockey schreef:
ik doe precies het zelfde, krab de hoeven als ze uit stal gaan en als ze uit de wei of de bak komen. mijn paarden worden iedere dag gewassen, daarna was ik de benen met shampoo, spuit ze schoon, en droog de benen af, en olie daarna de hoeven..

Iedere dag gewassen???
Dat is goed voor de huid..

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:30

ik heb nog nooit klachten gehad, ze zitten allemaal super in hun haar, glanzen als een spiegeltje en hun hoeven zijn ook altijd goed! nooit geen rotstraal of zachte hoeven of iets dergelijks Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:32

Ik vind het wel een beetje overdreven ja.
Kijk dat je dat nou doet voor of na je gaat rijden, maar niet beide...
Lijkt me helemaal niet goed. Net als dat je je paard iedere dag grondig poetst, dat is ook niet goed, dan gaat zijn natuurlijk beschermlaag eraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:35

rockey schreef:

Het is een PAARD hè, een dier, geen barbiepop.. Zéker als ze veel buiten komen (mag ik hopen) mag je ze niet elke dag wassen, en zelfs elke dag grondig poetsen is hartstikke slecht. Nagelbijten / Gniffelen Elke dag wassen.. mijn god.. waarom doe je dat als ik vragen mag???

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:37

omdat ik wil dat ze er verzorgd bij staan op stal Lachen zo zien bijna alle paarden bij ons op stal eruit.

wie heeft bewezen dat het slecht is? het is slecht als je paard 24 uur per dag buiten staat, dan haal je inderdaad de beschermlaag er af, maar aangezien mijn paarden maar een aantal uur per dag buiten komen, met of zonder deken en daarna gewoon in een binnenstal staan, zie ik het probleem er niet van in. het is een beetje het zelfde dat je een paard dat dehele dag buiten staat ook niet gaat scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:39

Dus het is jou erom te doen dat jou paarden er net als de paarden bij jou op stal glanzen als een spiegeltje? Een paard ziet er net zo uit als je normaal poetst, ze genoeg buiten komen en goed te eten krijgen. Nagelbijten / Gniffelen Zie de (zomervacht)foto's van Sheila in m'n profiel. Die is van dr leven nog nooit gewassen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:43

meningen verschillen toch?

als mijn paarden intensief getraint zijn, zijn ze vaak erg bezweet, dús worden ze gewassen Lachen

en ja ik vind het een fijn als ze weer schoon op stal staan.

jij doucht toch ook iedere dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:44

Meningen verschillen idd, maar vind dit toch erg ver gaan moet ik zeggen. Nagelbijten / Gniffelen Ik douche iedere dag, maar dat vind ik iets totaal anders.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:45

kijk maar eens om je een op de meer proffesionele stallen, daar gaan de paarden ook iedere dag onder de douche en komen de paarden ook iedere dag onder het solarium Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:48

Wat is professioneel in jou geval? Niet erg professioneel in de verzorging van dieren iig. Maargoed, mijn mening.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:50

rockey schreef:
kijk maar eens om je een op de meer proffesionele stallen, daar gaan de paarden ook iedere dag onder de douche en komen de paarden ook iedere dag onder het solarium Lachen

Hoho... wassen is imo toch iets anders dan gewoonweg afspuiten!!
Als jij zegt wassen versta ik met zeep... zweet er afspuiten is niks mis mee..

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:02

ik spuit mijn paarden iedere dag af met warm water, en voor concours was ik ze met shampoo Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:43

Dat is toch wel heel anders dan je in eerste instantie zei, dat je ze elke dag wast.. maar dan ben ik niet boos op je hoor... Haha! Haha!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:34

Ik Spuit mijn paardne ook iedere dag af met warm water, in de wintermaanden komen ze daarna onder solarium, schrob de hoeven iedere dag en 1 a 2 keer in de week was ik de voeten ook met shampoo! Vet ze daarna altijd in met Glue-u en nog nooit problemen gehad! Vind het ook niet meer dan nromaal dat je paarden netjes op stal staan.