vermageren paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaeige

vermageren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 20:36

Hallo Marije ik heb 12 jaar geleden mijn paard op manege Tinte gekocht. Ze is nu 16 jaar.

Mijn paard vermagert sterk. Ik kan er enorme hoeveelheden voedsel voorzetten maar het helpt niets.
Het bloed is onderzocht, ze heeft een wormkuurbehandeling van enkele maanden gehad. Maar helaas...
Ik vroeg de dierenarts of ze ook op diabetes getest hadden omdat ze ook veel water drinkt, maar dat vonden ze niet nodig want diabetes komt bijna nooit bij paarden voor zeiden ze.

Nu las ik het artikel over insuline resistensie waar al mensen op bokt.nl over geschreven hebben. Hun paarden zijn echter dik. De symtomen komen overeen, gevoeligheid voor spierbevangenheid, hoefbevangenheid, witte lijn ziekte. Heeft iemand ervaring wat de eindfase is en hoe lang dat duurt? Hier kan ik niets over vinden.

Groeten Karin

madamX

Re: vermageren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 06:03

Ik heb je een pb gestuurd

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:42

DM komt bij paarden eigenlijk alleen voor als complicatie van Cushing.

Bij jouw paard zou ik een dierenarts laten komen. vermagren ondanks goed eten, kan op verschillende dingen wijzen, waarvan er een aantal te behandelen zijn, maar een paar ook niet. Dus Da en dan bloed en onderzoek

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:23

Heb je de tanden van je paard laten controleren? Ik ga er vanuit dat daar niets mis mee is, maar het kan geen kwaad om er even een paardentandarts bij te halen. De gevoeligheid voor bevangenheid, zowel spier- als hoef, zal toch een metabolisch onderliggend probleem hebben. De vermagering kan zeker te maken hebben met diabetes, dus laat het bloed nog eens controleren op de glucosewaarden, nuchter en niet-nuchter en dan meerdere dagen achter elkaar. Dan krijg je een goed beeld van hoe de waarden zijn gedurende een aantal dagen.
Laat ook eens de waarden van diverse leverenzymen controleren. Kortom, een uitgebreid bloedonderzoek kan zeker geen kwaad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:31

karijn schreef:
Heb je de tanden van je paard laten controleren? Ik ga er vanuit dat daar niets mis mee is, maar het kan geen kwaad om er even een paardentandarts bij te halen. De gevoeligheid voor bevangenheid, zowel spier- als hoef, zal toch een metabolisch onderliggend probleem hebben. De vermagering kan zeker te maken hebben met diabetes, dus laat het bloed nog eens controleren op de glucosewaarden, nuchter en niet-nuchter en dan meerdere dagen achter elkaar. Dan krijg je een goed beeld van hoe de waarden zijn gedurende een aantal dagen.
Laat ook eens de waarden van diverse leverenzymen controleren. Kortom, een uitgebreid bloedonderzoek kan zeker geen kwaad.

Test dan ook meteen de schilklier.