Afwijking van de luchtpijp, meer paarden die dat hebben?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Afwijking van de luchtpijp, meer paarden die dat hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 19:56

Zijn er meer paarden met deze afwijking aan de luchtpijp?
Ik ben speciaal benieuwd naar Haflingers, omdat het erfelijk zou zijn:

Vandaag dan naar de kliniek in Slootdorp geweest. Na drie kwartier wachten, er kwam een spoedgeval tussen, waren we aan de beurt. Harlie herrinderde zich blijkbaar de kliniek in Heerhugowaard nog, want hij wilde de behandelruimte niet in..
Achteruit ging het wel (lang leve Parelli). Daar in zo’n stelling vastgezet.
Hij kreeg een spuitje om suf te worden. Dat ging best snel. Slang met camera in z’n neus..
De luchtpijp zag er best schoon uit. Hier en daar wat doorzichtig slijm.
Waar de luchtweg in tweeën splitst zit een wandje. Die moet recht en ‘scherp’ zijn. Dat was het niet, het was iets verdikt, rood en wat krom. Dus een lichte bronchitis. Zonder bacterieën, omdat er geen wit/geel/bruin slijm was en het er verder best goed uitzag.

Toen de slang er weer een stukje uit.. daar zag de dierenarts iets abnormaals. Hij vroeg of ik het ook zag: ja, de luchtpijp leek van boven ingedrukt te worden. Volgens de dierenarts ook van onder. En de wanden leken iets te bewegen bij het in- en uitademen.
Met een moeilijk woord:
Dorsoventrale afplatting of Sabelschede trachea. Dit komt vooral bij koudbloeden voor. Het komt weinig voor. Shetlanders zag hij het wat vaker bij.

Kortom, Harlie heeft een aangeboren afwijking aan de luchtpijp. Of dat nou ook de bronchitis veroorzaakt heeft kon hij niet zeggen. Of hij er oud mee kon worden ook niet..
Op internet wordt ik ook niet wijzer, alleen dat het bij Bulldogs voorkomt en dat er dan ook een hart- en longafwijking vaak bij zit..

Ik mag wel recreatief met hem rijden, maar geen zware inspanning (endurance/dressuurwedstrijden/ marathons etc).
Galop is niet echt aan te raden. Dat verbaast me niet, omdat Harlie aangeeft daar erg moeite mee te hebben, altijd al..

Prednisolon en Ventipulmin gehad, die moeten de bronchitis over laten gaan. De DA zegt dat hij paarden met deze lichte bronchitis er bijna altijd vanaf kan helpen, dus dat is wel positief.
Over een week een controle afspraak maken als hij niet meer hoest. Anders na drie weken een afspraak maken.

e_horse

Re: Afwijking van de luchtpijp, meer paarden die dat hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 17:55

Niemand hiermee bekend?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:16

niet met dit. mijn ene haf heeft wel een (aangeboren) misvormd strotteklepje.. maar heeft hij niet echt last van. hij kucht af en toe

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 21:34

Maar hij heeft verder geen last? Wel lastig, lijkt me

Pingel1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:29

Hallo!

Mijn pony heeft niet hetzelfde, althans: dat hoop ik niet.
Mijn pony (tinker) begon steeds vaker te hoesten en ik hoorde dat ze af en toe zwaar ademde. Dus de dierenarts erbij en die zei dat ze het zwaar te pakken had. Het was bronchitis. Ventipulmin gekregen en capsules. Het werd idd beter. Heb haar in een buitenstal gezet op zaagsel en zo veel mogelijk buiten. Nu merk ik dat ze sinds er bronchitis geconstateerd is van veel meer dingen schrikt en eng vindt die ze normaal absoluut niet eng zou vinden. Ook merk ik tijdens het rijden dat ze niet minder snel moe is maar wel sneller zwaarder ademt. Maar goed, nu wijken we af.

Mijn pony had ook geen neusvloeïng o.i.d en was hartstikke vrolijk. Ze was gewoon zichzelf alleen ze hoeste en had meer moeite met ademen. Maar of dit nou hetzelfde is als wat jouw pony heeft??

Binnenkort komt de dierenarts sowieso dus dan wil ik ook even vragen of hij haar longen nog een keer nakijkt. Ze zijn namelijk niet met een cameraatje naar binnen geweest???
Heb namelijk niet het idee dat het veel beter is geworden. Het enige wat veranderd is is dat ze niet meer hoest.

Ik heb dus niet een pony met hetzelfde als die van jou , maar wel één met dezelfde symptomen.
Als de dierenarts is geweest kan ik wel laten weten wat hij gezegd heeft. Kan alleen nu nog niet zeggen wanneer hij komt...

Ik weet niet of je veel wijzer wordt van deze info maar toch..
Voor nu in ieder geval veel sterkte met je pony.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:42

jeetje wat erg. Zit niet erg mee dus!! Wel klote maarja gelukkig kan je nog veel met hem.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 06:09

@ Pingel1989: Harlie had geen antibiotica nodig de laatste twee keer dat ze met een camera van binnen hebben gekeken. De eerste keer werd dat zomaar gegeven, terwijl het misschien niet nodig was.
Dus misschien is het bij jou inderdaad verstandig om even van binnen te laten kijken en misschien wat slijm op kweek te laten zetten. Dan weet je het zeker.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 06:10

@ Radnah: ja, ik kijk maar naar wat hij wel kan en niet naar wat hij niet kan, positief blijven he!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:17

e_horse schreef:
Maar hij heeft verder geen last? Wel lastig, lijkt me

nee hoor nergens last van Pling is niks ergs, hebben wel meer paarden zei de dierenarts

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:31

Sassieja op bokt heeft een shetlandmerrie die het ook heeft. Merrie loopt nog super ohz en hoest bijna nooit. Ze ondersteund haar met hoestpoeder van SMD.

Astridvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:44

Wij hebben een shetlander die 2 x een longontsteking heeft gehad. Het was de eerste keer helemaal weg en ze was weer hartstikke vrolijk! Maar 2/3 weken daarna begon haar neus weer wat te lopen en ging ze in een hoekje staan. Toen hebben we ook de dierenkliniek in slootdorp gebeld en kwam er een dierenarts aan. ( echt artsen met hart voor dieren, zo netjes en rustig! ) Hij dacht eerst ook aan een afwijking van de luchtpijp.
Ze moest naar de kliniek en ze kreeg ook een verdoving. Met de camera gingen ze naar binnen, maar ze konden niet ver genoeg erin komen, aangezien het te smal was en dat er wat slijm zat. Toen heb ik een antibioticakuur moeten geven en is het over gegaan dachten we! We moesten ook even bellen hoe het met haar ging. Ze was weer helemaal zichzelf! Vrolijk bokken lekker spelen met haar vriendinnen! Een paar weken was het helemaal goed en hoestte ze niet!!! We waren weer helemaal gelukkig en dachten dat het allemaal weer goed met haar ging!! 3 dagen geleden hoorden we haar weer een paar keer hoesten. Ze bokt nog steeds en is hartstikke vrolijk! Aangezien de dierenarts moest komen voor een controle van een drachtige merrie. Wilden we ook graag even dat hij naar haar keek. Hij hoorde nog steeds allemaal gerommel in haar longen. En we laten haar nu nog een keer controleren. Ze moet er natuurlijk wel vanaf! Ik hoop toch niet dat het uiteindelijk toch een afwijking in de luchtpijp blijkt te zijn! Dat zou echt afschuwelijk zijn!
Ik heb namelijk al de ergste berichten gehoord, wat er dan zou kunnen gebeuren! En ik wil haar echt NIET kwijt.

Je wilde het waarschijnlijk weten van rijpaarden natuurlijk, maar ik dacht ik meld het toch even.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:31

Voor meer info kun je me Pm-en, mijn merrie heeft het ook, en ik ben trouwens ook werkzaam bij deze dierenarts, dus als je nog vragen hebt. Knipoog

Astridvk: De ergste berichten hoor je altijd het eerste, de 'betere' bijna nooit.
Het is wel belangrijk dat je je pony nog een keer na laat kijken, ook voor zekerheid voor jezelf.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 20:50

Dennis schreef:
Sassieja op bokt heeft een shetlandmerrie die het ook heeft. Merrie loopt nog super ohz en hoest bijna nooit. Ze ondersteund haar met hoestpoeder van SMD.

Ik gebruik hoestpoeder van Bronchosan.
Vandaag na 4 dagen Prednisolon en Ventipulmin weer flink gehoest bij het aandraven. Gister één kuch. Het zou binnen een week over moeten zijn, dus hij heeft nog tot donderdag dat het beter zou moeten worden.