Geeuwen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soniador

Geeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:46

Ik maak me al een tijdje zorgen over mijn paard omdat ze vaak zit te geeuwen.Ze is vaak gestrest en zenuwachtig en ik heb gelezen dat dit kan duiden op een maagzweer.Klopt dit?
Ze is de laatste tijd ook erg moeilijk te rijden.Ze gaat heel erg op mijn handen hangen en is sinds kort ook erg gevoelig op mijn benen.Op wedstrijd is dit net hetzelfde.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

am13

Re: Geeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:55

Het kan idd op maagproblemen duiden, maar paarden geeuwen vaak ook na het rijden om de opgebouwde spanning in het kaakgebied weg te nemen, die is ontstaan door de tegendruk van de hand van de ruiter.
Ik las dat ze erg op je handen hangt, dus dat is niet zo'n raar idee.
Ik zou er hoe dan ook wel even naar laten kijken, want waarom hangt ze zo op je hand? (rug?)
En het paard lekker veel hooi/ruwvoer geven de hele dag door.
Een paard heeft nl een constante stroom van maagzuur en gal in de maag omdat ze van nature de hele dag door eten.
In het huidige paardenhouden krijgen ze echter vaak maar een paar keer per dag te eten maar ze hebben wel die constante zuur/gal-aanvoer waardoor de maagwand aangetast kan raken: maagproblemen.
Even ter voorbeeld: een mens maakt pas extra gal en zuur aan wanneer er wat te een binnenkomt.