wondje zelf open houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

wondje zelf open houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 10:32

mijn 4 jarige fjord heeft een wondje op zijn hak achter, hoe het in eerste instantie is ontstaan weet ik niet, echter ik spoel het schoon en spuit er joduim voor paarden op, maar het blijft open en rood bloederig, ik dacht eerst dat hij het misschein open haalt aan eenzelfde punt (loopt los in stal/weide,) maar vannochtend toen ik er was, was het enigszins opgedroogd en klein stukje open, toen heb ik er wat betadine op gedaan en 10 min later lag het dus weer helemaal open, denk dan ook dat hij het zelf doet, hoe ga ik dit tegen????

Utixo

Re: wondje zelf open houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:35

Stoppen met de betadine, dit houd de huid week.1 Keertje schoonmaken is echt voldoende, een paard staat niet in een steriele omgeving en steriel maken door middel van de betadine is dan ook niet practisch. Gewoon niets meer doen aan het wondje, mocht het dik worden en warm, kun je er altijd voor kiezen om het nog eens met betadine te wassen.

Niet je paard, maar jij zorgt er voor dat het open blijft Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:08

Idd stoppen met er iedere keer betadine op te smeren. Betadine is ook vrij agressief en dient in eerste instantie alleen als ontsmetting. Als een wond er netjes uitziet hoef je niet te blijven ontsmetten. Laat het maar een paar dagen met rust om te drogen, blijf het wel goed in de gaten houden.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 13:10

ok, duidelijk, zo leer ik weer wat bij, thanx

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:54