Koliek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 23:14

Vandaag waren we op stal gewoon wat aan het praten en hadden het over koliek.
Nou zei iemand dat als een paard koliek heeft, je hem moet laten boeren. Om dat te laten doen moet je hem koffie met cola geven. Gestoord
Ik wist niet wat ik hoorde. Koffie met cola..
Hier wil ik wel wat meer informatie over! Iemand? Bloos

Chantal86

Re: Koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:15

Ik heb er nog nooit van gehoord :s, en het lijkt me niet gezond :S:S

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:19

Nog nooit van gehoord en ik zou het zeker niet doen!
Om te beginnen bestaan er verschillende soorten koliek en daardoor ook verschillende oplossingen.
Bekend effect van cola is gasvorming (koolzuur); als de darmen verstopt zitten kan het extra gas ook geen kant op, je maakt het dus alleen maar erger.
Wat het boeren betreft: paarden hebben over het algemeen een hele sterke slokdarmsluitspier (om het zo maar te noemen) waardoor zij niet kunnen overgeven. Enkele paarden kunnen dat wél, maar de meeste niet. Maw; niet ieder paard kan 'zomaar' boeren. En het lijkt mij ook een fabeltje dat dankzij het boeren een verstopping (koliek) wordt verholpen!
Daarnaast kan ik mij voorstellen dat zowel koffie als cola de gehele darmflora van het paard kunnen ontregelen; de ellende is dan niet te overzien, niet mee expirementeren dus!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:23

Als je last hebt van je darmen moet je nooit koolzuur nemen dat maakt het alleen maar erger.Doen ze dit om d.a rekeing te ontlopen?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:24

1x heb ik de dierenarts laten komen voor een koliek waarbij mijn paard stond te boeren.
toen ik die man [vervanger] belde dacht hij een gek aan de telefoon te hebben Bloos want paarden kunnen niet boeren.
ik bleek niet gek te zijn want de maag stond op klappen van de gasvorming,als een gek een sonde er in om het gas kwijt te raken.
niet doen dus,een paard kan niet boeren en als het wel gebeurd gaat het zeker niet goed. Clown

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:44

je kunt bij koliek maar 1 ding doen en dat is accuut de dierenarts bellen. Zelf rare huismiddeltjes gaan gebruiken is niet verstandig en kan het leven van het paard kosten
(ervaring na 3 keer koliek, waarbij 2 keer bij mijn shet, die het zonder da echt niet had overleefd)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:50

Ik neem aan dat je een grapje maakt en bij koliek toch echt wel de da belt ipv zelf te gaan lopen tobben ???!!!

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:54

Wat een onzin!

Echt niet doen.. levensgevaarlijk!

Mijn paarden zijn me daar echt iets te dierbaar voor om daarmee te experimenteren.. ik hoop die van jou ook?!!

En wat een ander net zei: Je hebt verschillende soorten koliek. En een paard laten boeren (wat hij dus blijkbaar helemaal niet zo moeten kunnen) zou dan moeten helpen tegen gas-koliek. Maar je kunt aan de buitenkant van het paard niet zien wat voor een koliek het dier heeft...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:56

mariska32 schreef:
1x heb ik de dierenarts laten komen voor een koliek waarbij mijn paard stond te boeren.
toen ik die man [vervanger] belde dacht hij een gek aan de telefoon te hebben Bloos want paarden kunnen niet boeren.
ik bleek niet gek te zijn want de maag stond op klappen van de gasvorming,als een gek een sonde er in om het gas kwijt te raken.
niet doen dus,een paard kan niet boeren en als het wel gebeurd gaat het zeker niet goed. Clown

Eh.....een paard kan wel degelijk boeren zonder dat er wat aan de hand hoeft te zijn hoor, kom maar
eens bij mijn merrie luisteren Haha!
Wil hier niet mee zeggen dat je je paard cola en koffie moet geven bij koliek, dan bel ja natuurlijk een
DA, maar wilde er toch even op reageren dat een paard wel zo maar kan boeren hoor Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:18

Een paard kan heel hard boeren, zet het maar eens een tijdje op heel eiwitrijk gras, flink veel knoflooksnippers erbij en je weet niet wat je meemaakt!

Koffie en cola vind ik zelf wel prettig met een opgefokte maag maar een paard geven? Tuurlijk niet!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:35

ProudJustify schreef:
mariska32 schreef:

Eh.....een paard kan wel degelijk boeren zonder dat er wat aan de hand hoeft te zijn hoor, kom maar
eens bij mijn merrie luisteren Haha!
Wil hier niet mee zeggen dat je je paard cola en koffie moet geven bij koliek, dan bel ja natuurlijk een
DA, maar wilde er toch even op reageren dat een paard wel zo maar kan boeren hoor Knipoog

dat blijken toch de uitzonderingen te zijn. Knipoog de da dacht echt dat ik uit mijn nek kletste Clown

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:40

mariska32 schreef:
dat blijken toch de uitzonderingen te zijn. Knipoog de da dacht echt dat ik uit mijn nek kletste Clown

Hi hi, nee hoor je kletste echt niet uit je nek hoor. Als je DA je niet gelooft mag je hem langs
sturen, ik heb hier 2 boerende merries op stal staan (moeder en dochter) Lachen
Ach ja uitzonderingen bevestigen de regel zullen we maar zeggen he Knipoog

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:43

Klopt! Boeren kunnen ze eigenlijks niet zegt bijna iedere da maar er zijn echt zat uitzonderingen.
Die van mij deed het ook regelmatig,hij deed overigens wel meer rare dingen Clown

Koffie met cola is echt niet gezond.
En dan nog,er zijn verschillende vormen van koliek.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:50

Zodra er bij ons op stal een paard is met koliek gaan we een ronde rijden met de trailer, in 9 van de 10 gevallen komt de mest er dan vanaf. Wel hebben we dan al de DA gebeld en die is dan onderweg.
COla heb ik ook wel gehoord maar nog nooit in de praktijk gezien... En ik zou het zelf ook niet gaan proberen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:24

Gewoon een dierenarts bellen bij koliek Ja
Dan is je paard wrs met 1 spuitje geholpen. Terwijl zelf vervelen een heleboel meer stress opleverd dan die 50 euro van die ene visite. En als de DA vaker meot komen, had dat kopje koffie het ook niet opgelost

Wbt die weetjes van vroeger: tja, wij hadden een man in de praktijk die beweerde aan de manen van de merrie te kunnen zien wat voor veulen ze zou krijgen *H / M * .. Wij hebben m in de waan gelaten da ie da idd kon.. Maar 5 van de 10 x klopte het niet

Oude boeren weten veel, maar sommige dingen zijn achterhaald Ja

Wbt dat boeren, er zijn er wel die het kunnen. Maar het is niet zo makkelijk zelf op te wekken En sommigen kunnen het gewoon niet.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 03:08

Paarden schijnen helemaal niet te kunnen boeren dus Cola ed is zeker geen oplossing!!!
Vaak doen paarden wel eens iets wat erop lijkt, maar anatomisch gezien schijnen paarden dit dus niet te kunnen.
Heeft je paard koliek verschijnselen altijd Veearts bellen en zeker zelf niet gaan "dokteren"