Bobbels

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Guzzista

Bobbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 21:32

Ik heb een 2-jarige jonge ruin gekocht. Ik heb hem laten bekappen omdat hij erg lang stond en nadien kreupelde hij erg. Hij heeft ook kleine hoeven, waarschijnlijk dat z'n zool wat dunnetjes is.
Wat me echter meer verontrust is dat hij na drie weken nog altijd kreupelt. Ik zag ook aan de zijkanten van z'n sprongen: dik gevulde, zachte bobbel, en dit voor een nog maar 2-jarig paard. Ik heb al twee veeartsen doen komen en elk gaven ze een verschillende diagnose. Toen de laatste kwam zei hij me dat ik 4 weken moest wachten, tot de hoeven weer wat gegroeid zijn.
Deze avond zag ik dat de bobbels er terug waren. Ik voel me zeer slecht en weet niet wat doen. Ik vrees dat ik een paard gekocht heb met een zwak beendergestel. Toen ik hem ging kopen liep hij als een trein, zou tenslotte zo moeten zijn voor zo'n jong paard die niet moet werken. Ik ben bang dat ik voor de zoveelste keer bedrogen ben en dat ik niet zal kunnen rijden met het paard, binnen twee jaar. Hij staat ook nogal erg 'onder' met z'n achterbenen, maar ik dacht dat dat typisch was voor dit ras.
Kan iemand me geruststellen dat ik niet hoef te panikeren? Zou hij misschien nog door goeie verzorging kunnen versterken (vb door supplement bij te geven ter versterking van de zachte delen zoals MSM)? Ik weet dat het moeilijk oordelen is via forum, de veearts kan het nog niet terplekke, maar misschien kan iemand me toch wat advies geven of maakt hetzelfde mee Huilen

Arabesk

Re: Bobbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:34

Moeilijk te zeggen.

Heb je misschien foto's van de hoeven (onderkant en zijkant) en van de bobbels?

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 21:45

Neen, jammer genoeg niet. Maar als het door het bekappen komt zal dat wel goed komen denk ik. M'n andere paard heeft ook gemankt, maar dat was na enkele weken weer over. Het zijn die 'met gewrichtsvocht gevulde zakjes' aan de zijkant van spronggewricht die me verontrusten, hij is nog zo jong. Ik heb dit paard nu gekocht en wil er 't beste van maken, dus vroeg ik me af of ik buiten een constante weidegang, mager gras, goed hooi, gepaste muesli voor dit ras nog een supplement kon bijgeven ter versterking. Soms heb ik zo de indruk dat veeartsen je gewoon aan 't lijntje houden en dat ik zelf zal moeten uitzoeken hoe ik hem kan redden. Mijn bedoeling is gewoon om te wandelen in stap later met hem, hoop dat hij dat nog zal kunnen als hij nu al zo gevoelig is van't minste.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:57

Is er al een buigproef gedaan door een DA? En is er vast gesteld dat de zool te dun is, of wordt dat zomaar aangenomen?

Het zou met de grote standverandering te maken kunnen hebben, als hij drastisch veranderd is.
Maar dat hoeft niet, het kan bv ook zoiets zijn als ocd. Ook dat kán verdikkingen geven.
Maar het kan ook iets heel onschuldigs zijn.

Toch zou ik het gewoon nog even afwachten..

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 22:13

Ik denk dat je je de juiste vragen stelt. De ruin wou het achterbeen niet geven en vocht nogal tegen. Dus de spatproef die de veearts wou doen is niet gelukt, hij kreeg het been geen minuut in de lucht ondanks dat ik de ruin geruststelde (ik vrees dat ze hem vroeger geforceerd hebben en niet geleidelijk aan voetje leerden geven). De dunne zolen zijn een veronderstelling, de veearts zei gewoon dat hij erg kort stond.
Ik hoop dat het door die drastische verandering in beenstand komt, want hij stond idd nogal lang toen ik hem kocht en nu staat hij zeer kort.
Ik heb ook gemerkt dat het korte, groene gras hem geen deugd doet. Ik zet hem nu op tamelijk kort gegeten stukje weide met hooi en stro, maar vandaag had ik hem terug drie uren in het gras gelaten en misschien zijn die gallen daardoor teruggekomen.
Veearts heeft ook geconstateerd dat er pulsatie op alle vier de benen zat, hij heeft het me zelf laten voelen. Toch ben ik bang dat hij misschien bewaaid kan zijn, of een ontsteking heeft op z'n sprongen die ik beter zo snel mogelijk laat behandelen ipv 4 weken te wachten.
Wat me ook opvalt is dat hij last heeft in z'n sprongewrichten, precies of hij moe is gaat hij achterbenen erg 'onder' zetten en ontlast ze veel (dat zie je wel vaker bij dit ras, dus eerst zag ik er geen probleem in). Hij houdt ook ene sprong nogal stijf. Ik heb al eens veulen gehad met ocd en toen zat de ganse sprong dik. Dat is nu niet het geval, voorkant zit mooi droog.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:23

Kun je eens een goede standfoto van opzij van dit paard plaatsen?
En welk ras is het?

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 22:30

polly2 schreef:
Kun je eens een goede standfoto van opzij van dit paard plaatsen?
En welk ras is het?

Ik heb je een PM gestuurd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 06:38

Als ik je verhaal zo lees, pulsatie in alle 4 de benen, en het onderzetten van de achterhand.. gaat bij mij gelijk een lampje branden van hoefbevangenheid. Dit ook omdat jij spreekt over het kreupelen door een te dunne zool.

Als dat zo is, is het dus goed mogelijk dat zijn zijn sprongen achteroverbelast door het langdurige ondertreden..

Ik zou er toch eens een andere DA bij laten komen voor een second opinion..

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 07:33

Inderdaad, ik begin het ook te vrezen. Zal er best nog een veearts bijhalen. Blijf dus zeer voorzichtig met eten.
Bedankt voor je advies in ieder geval.

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 09:12

Ik begin wat duidelijker beeld te krijgen van wat er gaande is. Hij heeft na het bekappen even heel erge pijn gehad, zeker aan het achterbeen, die hij niet kon belasten als hij op hardere grond kwam. Door pijn aan de hoeven kunnen ze al tekenen van bewaaiing vertonen. Gisteren zaten de gallen er terug nadat ik hem drie uren in gras gelaten heb. Volgens mij is het een combinatie van deze twee factoren. Nu vraag ik me af wat ik moet doen. Zou hem liefst niet laten beslaan, omdat dit slecht is voor z'n hoefmechanisme en hij ook nog maar 2 jaar oud is, maar andere kant kunnen ze er een zacht zooltje onder steken waardoor hij tijdelijk beter zal mee zijn omdat hij minder pijn heeft.
Arabesk, wat denk jij? Probleem is wel dat hij geen voetje wil geven aan de hoefsmid. Hij is erg wantrouwig to vreemden...

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:36

gewoon laten groeien of toch met praam op naar de smid en dan bijvoorbeeld siliconen eronder laten spuiten (zonder ijzer, dat kan tegenwoordig, dan wordt de druk verdeelt)

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 10:54

Dat wist ik niet dat je zonder ijzers silicone kon spuiten. Thx voor het advies
Knipoog!!
Zal eens zien of ik iemand kan vinden die dat doet. Praam zie ik niet echt zitten, volgens mij is hij al gefroceerd geweest en is hij zo nog achterdochtiger geworden.