Hoeven schaven zelf doen gevaarlijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam4

Hoeven schaven zelf doen gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:59

De vorige eigenaar van mijn paard schaafde zijn hoeven altijd zelf bij met een rasp. Een keer in het half jaar kwam er een speciale hoefsmid omdat het paard een trauma had opgelopen bij de hoefsmid.
Ik ben totaal niet bekend met het zelf raspen van de hoeven. Hij doet er nogal gemakkelijk over. Hoe staan jullie hier tegenover?

Marielle82

Re: Hoeven schaven zelf doen gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:02

Ik zou niet zelf met de hoeven van je paard aan de gang gaan, ondanks het trauma.
De hoefsmid heeft er toch meer verstand van lijkt me.
Ik zou een hoefsmid zoeken die door rust en geduld het vertrouwen van je paard weer terug kan winnen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:29

Geen probleem, als je een cursus hebt gedaan en je genioeg in de theorie hebt verdiept kan af en toe een randje afschaven echt geen kwaad. Ik doe hetzelfde met mijn paard en maar goed ook, ander kon de smid elke twee weken komen! Zolang je niet gaat snijden/spijkeren etc. moet je wel heel veel raspen voordat je in het leven zit hoor!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:48

Alicia2u schreef:
Geen probleem, als je een cursus hebt gedaan en je genioeg in de theorie hebt verdiept kan af en toe een randje afschaven echt geen kwaad. Ik doe hetzelfde met mijn paard en maar goed ook, ander kon de smid elke twee weken komen! Zolang je niet gaat snijden/spijkeren etc. moet je wel heel veel raspen voordat je in het leven zit hoor!

Helemaal mee eens, doen we hier ook.
@mirjam4: voor draaimolen paarden kan je toch ook gewoon een houtschaafmachine gebruiken? Hoe ging het proefdraaien? Arm beest...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:50

Doe het zelf ook, heb het van de hoefsmid geleerd. Ik heb een gewone hoefrasp met een groffe en een minder groffe kant. Ik gebruik altijd de fijne kant van de vijl Lachen Gaat prima hoor Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:51

Ik zou er ook niet eerder aan beginnen dan dat ik wist waarmee ik bezig zou zijn. I.p.v. lukraak schaven zou ik niets doen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:25

Het ligt er aan hoeveel je wilt schaven.
Zelf heb ik een hoefrasp/vijl van mijn hoefsmid gekregen, zodat ik de hoeven iets bij kan vijlen, wanneer er bijv. scheurtjes o.i.d. is ontstaan.
Iets bijvijlen is niet erg, het is alleen belangrijk dat je het goed vijlt, zodat je niet zo snel scheurtjes e.d. krijgt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:12

Het is wel aan te raden om een cursus te volgen en of uitleg aan je smid te vragen. Je moet wel weten wát je doet.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 06:25

Ik doe het ook. Mijn hoefsmid heeft gezegd dast het kostenplaatje (ivm steeds vaker moeten bellen) steeds hoger zou worden. Mijn paardje krijgt platvoeren en hij vertelde dat ik gewoon de "uitstekende" delen aan de achterkant weg kon schaven zonder problemen. Ik doe dit ook bij mijn ijslander die scheef afslijt en daar heb ik nog nooit commentaar op gehad van de smid.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 06:30

Ik doe het bij mijn pony ook zelf. Moet wel zeggen dat deze super op zijn hoefjes staat (dus standcorrectie niet noodzakelijk).
Als de smid dan komt voor mijn paard vraag ik altijd even of ie nog goed staat.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 06:33

heiditjj schreef:
Ik doe het ook. Mijn hoefsmid heeft gezegd dast het kostenplaatje (ivm steeds vaker moeten bellen) steeds hoger zou worden. Mijn paardje krijgt platvoeren en hij vertelde dat ik gewoon de "uitstekende" delen aan de achterkant weg kon schaven zonder problemen. Ik doe dit ook bij mijn ijslander die scheef afslijt en daar heb ik nog nooit commentaar op gehad van de smid.

Dat begrijp ik niet, of ik lees finaal verkeerd..
Als je paard platvoeten krijgt, en je gaat juist aan de achterkant vijlen, komt hij toch nog platter te staan?? Of misschien begrijp ik niet helemaal wat jij met 'uitstekende delen aan de achterkant' bedoeld..?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:27

klopt, als je aan die kant vijlt dan krijg je alleen maar ergere platvoeten. Je moet dan van de toom afblijven en de zijkanten bijvijlen Knipoog

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:49

NO FOOT NO HORSE dus nee, dat soort dingen doe je niet zelf...een gediplomeerde hoefsmid heeft een gedegen anatomische kennis, en kennis van de pezen etc.

De benen van een paard zijn zo belangrijk dat je daar geen risico mee zou (willen) nemen !

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:50

Dat is onzin...als jij een goede cursus volgt van een gediplomeerde hoefsmid dan kun jij echt wel hoeven bijvijlen. Bekappen is wat anders maar bijvijlen kun je heel gemakkelijk leren

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:52

ik deed het ook altijd zelf bij mijn pony. Niets mis mee, als je een normale hoef voor je hebt en je er kijk en verstand over hebt.

Ik deed niets lukraak of zomaar..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:54

bij mijn eigen dieren heb ik het ook zelf gedaan....... geen probleem als je je maar goed laat wegwijs maken door iemand die hiervan verstand heeft......... je smid bijvoorbeeld Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:11

We hebben het hier niet over standveranderingen ofzo, daar zou ik me ook niet aan wagen! Maar af en toe een rafeltje wegvijlen an echt geen kwaad hoor.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 06:27

_Skess_ schreef:
klopt, als je aan die kant vijlt dan krijg je alleen maar ergere platvoeten. Je moet dan van de toom afblijven en de zijkanten bijvijlen Knipoog

Ja dat bedoel ik geloof ik Haha! ik kwam zo even niet bij de naam.
De achterkant van de zijkant dus...

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:43

madamX schreef:
Alicia2u schreef:

Helemaal mee eens, doen we hier ook.
@mirjam4: voor draaimolen paarden kan je toch ook gewoon een houtschaafmachine gebruiken? Hoe ging het proefdraaien? Arm beest...

ik sluit mij hier voledig bij aan.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:09

heiditjj schreef:
_Skess_ schreef:

Ja dat bedoel ik geloof ik Haha! ik kwam zo even niet bij de naam.
De achterkant van de zijkant dus...

Precies, langs de witte lijn vijlen zeg maar links en rechts van de straal om het eventjes zo te zeggen. De hoeven van mijn paard zien er door middel van zelf vijlen er zo uit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GU74UMBY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GFMQ4GJS.jpg

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:22

Ik doe het ook zelf en het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Ik verander niets aan de stand ofzo, het gaat enkel om bijvijlen. Wél eerst de cursus volgen en de hoeven regelmatig door een ervaren bekapper laten controleren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:09

Ik doe het ook zelf, zonder cursus Bloos maar mijn hoefsmid heeft me wel uitgelegd hoe ik het moet doen. Is dus inderdaad alleen bijvijlen, en niet bekappen of de stand veranderen ofzo.
Het enige wat ik doe is de hoefrand rond vijlen, zo voorkom je dat het gaat brokkelen of scheuren. En als de hoefwand aan de onderkant van de hoef langer wordt dan de zool dan vijl ik die weer gelijk met de zool. Ik heb in het begin een foto gemaakt van de onderkant van de hoef, net nadat de smid was geweest, en als ik dan wat ging vijlen dan keek ik daar even naar, zodat ie weer hetzelfde ging uitzien Lachen
En om de 3 tot 4 maanden laat ik de smid komen om te controleren, en eventueel wat bijknippen en flapjes van de straal eraf snijden enzo. Dat gaat prima.