Hoi, Ik ben pas net aangemeld bij deze site en hoopte dat jullie me konden helpen. Zelf heb ik een nogal druk paardje, maar sinds 2 a 3 weken wil die helemaal zijn rug niet meer lekker loslaten en hij bokt in de galop opeens heel veel. Verder trekt die regelmatig de teugels uit mijn handen en loopt met zijn hoofd te schudden en zijn bit te kauwen en te doen. Voorheen deed die dit nooit zo erg kan hij misschien last van zijn tanden hebben?
Ik heb precies hetzelfde met mijn pony, ik denk inderdaad dat het iets met z'n tanden is. Houd ie aan 1 kant zijn bit vast of loopt ze in de verkeerde stelling? Dat zijn symptonen van mondproblemen. Ik heb een afspraak gemaakt bij de paardentandarts. Succes
Mijn paard doet dat ook (bit kauwen) en er is niets mis met zijn tanden. Hij doet het ter ontspanning. Als ik de neusriem niet los genoeg heb zitten dan loopt hij ook veel minder fijn.
Om inderdaad uit te sluiten dat hij geen haken o.i.d. heeft kun je hem altijd laten checken natuurlijk. Mocht dat het probleem niet zijn dan wellicht een andere neusriem en wat minder strak aansnoeren. Jouw paard doet nu natuurlijk wel meer dingen die hij normaal niet doet dus een tandarts is een goede eerste stap
mijn merrie doet het ook ter ontspanning, nauwelijks tijdens het rijden in de bak, maar vooral bij buitenritten waarbij ik haar met een los teugeltje rijd. Dan geniet ze volop en schud wat met haar bit. Maar sluit altijd uit dat het iets anders is.
Oke alvast bedankt, maar denk niet dat het net de neusriem is die heb ik eigenlijk nooit echt strak zitten. Maar hij doet het ook niet als ik aan een lang teugeltje rijd, maar vooral als ik mijn teugels op maat wil maken gaat die al stresen en allemaal trekken en doen. Door wie zou ik dan eventueel het beste zijn rug kunnen na laten kijken?
het is ook vaak een teken van verzet, het bit niet aan willen nemen en geen aanleuning accepteren, druk op het bit voorkomen door zelf een "ruk" te geven (zoals je omschrijft in je eerste bericht). Laat wel de tanden nakijken, maar sluit niet uit wat ik hierboven schreef. Heb je les?
Ja heb les 1 keer per week prive les, maar mijn lesgeefster weet ook niet wat die heeft ik heb altijd heel licht contact en daar reageert die altijd goed op maar sinds een paar weken word die met de dag slechter.
Ik zou allereerst toch even na laten kijken of het niet is aan de rug van je paard... En meestal kauwen paarden op het bit voor ontspanning.. Laat anders ook de tandarts even komen, dan weet je zeker dat het goed zit!
Ik heb het zelfde probleem met mijn paardje. Altijd aan het rommelen met het bit. Ik heb al veel bitsoorten geprobeerd, niets helpt. Elk jaar worden zijn tanden na gekeken en vorig jaar is de osteopaat geweest. Daarna is het ook niet beter geworden. Wat bij mij helpt is bitloos rijden. Ik heb nu een heel ander paardje.
Mijn paardje is nu bijn zeven en hij is sinds dat hij 3,5 is onder het zadel. De training is gewoon rustig opgebouwd en train nu meestal een paar keer per week een goed uur. Verder spring ik en rij ik lange buitenritten met hem voor de ontspanning.
melissapupa
Geplaatst: 12-10-13 08:55
mijn jonge paardje van 3 trok eerst heel veel aan het bit mijn oplossing en probleem buiten teugel er niet goed bij probeer een stiekje/halsverlenger!