diarree door gras

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

diarree door gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 09:20

mijn paardje heeft sinds dat er weer lekker gras groeit diarree, soms een koeien vlaai en soms echt bijna water.

hij heeft erg gevoelige darmen en het is dus heel snel mis bij hem.

hij staat overdag op het land en s'nachts op stal met hooi van vorig jaar.

hem van het land halen vind ik geen optie ,jullie tips ?

Lous

Re: diarree door gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:23

Kennelijk zit er een stof in het gras waar jou paard niet tegen kan. Van de wei afhalen lijkt mij de beste optie, maar omdat je dat niet wilt is het misschien verstandig hem dan op een schrale wei te zetten. Zo kan je paard lekker buiten lopen maar heeft hij geen last van diaree. Als je het dan niet prettig vind dat hij bijna niks kan eten leg er dan een grote berg hooi bij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:12

Hoi,

Mijn paard heeft het ook. Om die reden gaat hij nu s'nachts naar binnen ( hij stond al dag en nacht buiten, maar nu op een andere wei met veel meer gras gaat het niet ). Oplossing- deel van de wei afzetten, die kaler laten grazen en dan meer naar buiten. En ruwvoer bijgeven.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:48

Graaskorf of korter op het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:50

Heeft hij op stal stro?
Soms wil dat ook nog wel helpen als er genoeg echt ruwe voeding tegenover staat Lachen

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:02

hij staat in principe op een korte wei ze krijgen elke dag met 3 paarden 1 meter gras bij 20 meter breed landje

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:19

Dat is niet overdreven veel, daar zou hij niet van aan de diarree moeten zijn.
Misschien zand in de darmen. Je zou een kuur Zand Weg/Sand Clear kunnen geven, dat is sowieso goed voor de darmwerking.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:52

Ik heb net in een ander topic al iets geschreven wat mogelijk de oorzaak kan zijn: [MD] buikpijn door klamme weer ?
Van het land af houden lijkt mij onverstandig, gewoon doen wat je nu doet: hooi bijvoeren > wel nadat je andere mogelijke oorzaken gecheckt hebt, zoals wormen etc.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 14:11

hij heeft altijd al slappe mest/diarree,de andere 2 paarden niet.

hij kan alleen tegen hooi niet tegen kuil. zand heeft hij niet dat onderzoek ik regelmatig en de DA heeft ook al eens op zand en wormen getest.

heb hem anderhalve maand geleden een kuurtje probiotica gegeven dat leek echt te helpen ,maar nu het gras lekker groeit is hij weer aan de diarree.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:14

indd stro bijvoeren. dat doet de eigenaar van mijn verzorgpaarden altijd als ze van kuil diarree krijgen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:30

Uriah schreef:
hij heeft altijd al slappe mest/diarree,de andere 2 paarden niet.

hij kan alleen tegen hooi niet tegen kuil. zand heeft hij niet dat onderzoek ik regelmatig en de DA heeft ook al eens op zand en wormen getest.

heb hem anderhalve maand geleden een kuurtje probiotica gegeven dat leek echt te helpen ,maar nu het gras lekker groeit is hij weer aan de diarree.

Probiotica (alleen beestjes) dien je regelmatig te voeren..daar ze na 3 dagen weer verdwenen zijn omdat er geen of te weinig prébiotica aanwezig is..om zich te vermenigvuldigen. Gebruik daarom een Synbiotica.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:42

Het kan zijn dat jouw paard niet tegen eiwitten kan. Kort gras zegt niets over wat er in zit!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:53

omaas schreef:
Het kan zijn dat jouw paard niet tegen eiwitten kan. Kort gras zegt niets over wat er in zit!

Eiwitten kunnen er Niets mee te maken hebben.
Als het gras te snel groeit (vaak veroorzaakt door kunstmest) is het te waterrijk en bevat het teveel mineralen (ook eiwitten maar die spelen in dit geval een ondergeschikte rol).Dit geeft diarree; het paard is verder niet ziek.
In mijn vorig bericht zei ik al iets over het weer en de daaraan verwante schommelingen in de samenstelling van het gras; kans is heel groot dat hier de oorzaak ligt.
Zoals ik al zei; hooi bijvoeren zodat de darmflora zich weer kan herstellen.
Het kan dat dit paard gevoeliger is dan die andere twee.

Deus_en_Kit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:56

In jouw geval zou ik mijn paardje voorlopig even op een schraal stuk zetten en hooi bijgeven. Tot de darmen weer goed functioneren, mocht dat goed gaan zou je kunne opbouwen met het gras, iedere dag een half uurtje in een vollere weide laten en kijken wat het doet met zijn mest, zolang het goed gaat kun je het half uurtje uitbreiden met een half uurtje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:13

Ik zou inderdaad wat aan de darmflora doen, maar hem wel op het gras laten, s'nachts voldoende hooi en stro geven.
Heb je hem al eens bloed laten onderzoeken of alleen de mest?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:19

uitkijken dat hij niet hoefbevangen word door een verstoorde darmflora....dat kan ook...ik zou hem van het land halen,en als je de mogelijkheid hebt hem in een stuk zetten wat bijna kaal is.