Osteopatie bij paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Osteopatie bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:58

Ik overweeg een osteopaat bij mijn paard te laten komen.
Waarom...om eens te kijken wat deze zou kunnen betekenen voor mijn merrie die kissing spines heeft en een headshaker is.
Heb al heel veel geprobeert, maar dit nog niet.
Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben en heeft het geholpen?
Graag hoor ik jullie mening daarover.

shera

Re: Osteopatie bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:29

Doen!
Ik heb goede ervaringen. Onze pony begon een aantal maanden geleden te bokken tijdens het rijden. Ze heeft het na de eerste behandeling van de osteopaat niet meer gedaan, ze liep ook meteen een stuk soepeler. Ik kon haar ook niet goed op gewicht krijgen en dat is ook geen punt meer nu. Ze zit gewoon een stuk lekkerder in haar vel.

Vervolgens heb ik mijn paard ook laten checken (is erg veel aan de kwakkel geweest vorig jaar, eczeem, mok, einschuss etc.)Tevens wordt ze iedere drie weken belachelijk hengstig Clown
Na de eerste behandeling merkte ik verbetering. Ook met rijden, aangalopperen is geen probleem meer. Ze trok me ook altijd de teugels uit de handen, het is over!
Ze is gister voor de tweede en laatste keer behandeld. Ik hoop dat de hengstigheid nog wat minder heftig wordt.

Volgend jaar laat ik ze beiden checken en zonodig weer behandelen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:25

Dank je Shera ,ik ga het zeker doen.
Ik kan mijn paard ook moeilijk op gewicht krijgen en is momenteel ook steeds idioot hengstig.
Dus als deze zaken daar ook mee aan gepakt kunnen worden is het voor mij duidelijk, ik ga een afspraak maken!!

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:38

Ik heb ook hele goede ervaringen met osteopathie. Mijn paard is er een stuk mee vooruit gegaan, ondanks dat hij 20 is en wat last van artrose heeft, dus ik zou het zeker doen!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:40

Ook ik heb er goede ervaringen mee. Heb nu vorige week mijn haflinger laten nakijken, kon ze gelukkig nergens iets bij vinden maar ze komt hier vanaf nu elk jaar ter controle. Lachen

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:42

Laten jullie een osteopaat alleen komen als je problemen ervaart of ook gewoon als check-up? Wat zit daar voor kostenplaatje aan? Met wie hebben jullie goede ervaringen ( liefst in Noord Brabant e.o. )?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:46

hrokur schreef:
Laten jullie een osteopaat alleen komen als je problemen ervaart of ook gewoon als check-up? Wat zit daar voor kostenplaatje aan? Met wie hebben jullie goede ervaringen ( liefst in Noord Brabant e.o. )?

Jaarlijks als check-up (en bij problemen als die er zijn). Ik betaal 70 euro de eerste keer. Nabehandeling was iets goedkoper dacht ik.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:47

Bij mij is Ellen Martens geweest, die komt ook in Noord Brabant Lachen Bij haar betaal je 80 euro voor een behandeling, en dan is ze ruim een uur tot anderhalf uur bezig. Ik heb het nu twee keer laten doen met een maand of 2 ertussen en vanaf nu komt ze gewoon jaarlijks voor een check-up zeg maar. Of natuurlijk eerder als ik denk dat het nodig is. Maar ik vind haar erg goed, ze is erg aardig, geeft goede uitleg en neemt ruim de tijd.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:50

tanec_meisje schreef:
Bij mij is Ellen Martens geweest, die komt ook in Noord Brabant Lachen Bij haar betaal je 80 euro voor een behandeling, en dan is ze ruim een uur tot anderhalf uur bezig. Ik heb het nu twee keer laten doen met een maand of 2 ertussen en vanaf nu komt ze gewoon jaarlijks voor een check-up zeg maar. Of natuurlijk eerder als ik denk dat het nodig is. Maar ik vind haar erg goed, ze is erg aardig, geeft goede uitleg en neemt ruim de tijd.

Komt ook bij mij, kosten schelen wellicht omdat ik in België woon. Lachen

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:52

Dat zal inderdaad wel schelen ja Lachen maar ik vind het nog steeds niet erg duur, als je bekijkt wat dierenartsen voor voorrijkosten rekenen voor 3 minuten rijden.. Ik ben in ieder geval erg tevreden over haar en het is toch het belangrijkste dat je paard er echt wat aan heeft Lachen

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:54

Zeker doen! Mijn paard begon een halfjaar geleden moeilijk in te buigen op rechts. Een paar weken later begon te tijdens het rijden met bokken, staken, steigeren.... Het was echt een ramp om op haar te rijden. Ik heb toen ook meteen een ostheopaat laten komen en die heeft haar 2x een uur behandeld (ze had een rib vastzitten en haar bekken zat vast) en een paar maanden later was het een heel ander paard! (het duurde zolang omdat in haar hoofd zat rijden=pijn, dus het ging heel langzaam vooruit) Ik ga haar nu voor alle zekerheid elk halfjaar laten controleren door een ostheopaat. Het kost bij ons € 65,- per behandeling. Ik had als ostheopaat Jori Wester van Equios uit Roermond en ben erg tevreden over haar en ook over de manier waarop ze met mijn paard (zij is niet makkelijk) en met mij omging. Ze legde ook steeds uit wat ze voelde en waarom mijn paard zo reageerde.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:00

De vraag is of een ostheopaath iets kan doen bij Kissing Spines, maar het is altijd de moeite van het proberen waard.
Neem eens contact op met Michiel Schepers, hij is zowel op humaan als paardengebied een zeer begaafd arts die veel kennis heeft van het bewegingsapparaat ( zowel ik als mijn paarden zijn bij hem geweest Knipoog ) en hij heeft veel studie gedaan o.a. in Amerika. In mijn ogen de beste van Nederland en omstreken. Niet de goedkoopste, maar kwaliteit kost geld, nietwaar.
http://www.paardencentrum.nl/page9.html , is de kliniek waar hij werkt, hij woont in Ambt Delden en daar behandeld hij soms ook paarden, daar ben ik 2x geweest.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:24

Ik heb Jori Wester laten komen de vorige keer, 80 euro en heeft ook goede resultaten geleverd Ja

MoonLight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:42

absoluut doen!! Ik had bij mijn pony problemen met opstijgen, aan galoperen, en hij draaide zijn hoofd weg als ik hem boven aan z'n hals borstelde of aaide...

De uitslag van de osteophaat; een blokkade bij z'n staartbeen, bovenste hals wervel en bij z'n middenrif!
Na 2 behandelingen (en na elke behandeling een week rust) ben ik heerlijk met hem aan het galoperen, kan ik er zonder problemen op en heeft ie achter z'n oren nergens meer last van!

De andere 2 pony's van de eigenaresse zijn ook onder behandeling en die boeken ook ontzettende vooruit gang!!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:38

Een osteopaat voor je paard laten komen, kan zeker van toegevoegde waarde zijn. Voor de mijne is dat in ieder geval wel zo geweest.
Maar een osteopaat kan helaas niks aan kissing spines doen, omdat die wervels dan echt vastzitten en vergroeid zijn.
Ik weet niet in hoeverre een behandeling de klachten van kissing spines kan verminderen, maar het zal niet hetzelfde resultaat geven als bij een paard zonder ks.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:43

Mijn paard is ook een tijdje terug geholpen door een ostheopaat.(Martine Burgers)
Er zaten drie blokades in haar rug en ze had er twee bij haar ribben zitten.
Ik mocht een week na die tijd niks doen en daarna weer rustig opbouwen.
De eerste week ging me paard alleen maar gek doen en bokken , maar na een tijdje voelde ik wel verschil en liet ze al meer los dan voor de behandeling het heeft wel wat geholpen. Lachen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:44

hrokur schreef:

Voor gewone check-up en bij problemen Ja

Ik betaal 80 euro bij Margritta Holtman, zij komt regelmatig in Noord-Brabant.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 10:49

netam12 schreef:
Mijn paard is ook een tijdje terug geholpen door een ostheopaat.(Martine Burgers)

Ja, haar laat ik dus ook nu bij mijn paard komen, hoor er goede berichten over.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:51

mijn 4 jarige merrie is afgelopen zaterdag ook bij Michiel Schepers geweest, ze zat op de rechterkant helemaal vast met rijden en had er ook flink pijn aan. Ze is een keer behandeld nu en volgens Michiel zou dat voldoende moeten zijn, aankomend weekend wordt ze voor het eerst weer bereden. Deze week wat licht grondwerk gedaan. Hij is niet goedkoop ( 100 euro voor deze behandeling ) maar als het nu opgelost is vind ik het dat zeker waard. ( ben zelf niet meegeweest omdat mijn merrie tijdelijk bij vrienden staat )

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:58

ik zal als ik jou was contact opnemen met steffi van der laarse.
zei is dierenarts acupuncturist en chiropractor.
hier is dr website http://www.steffivanderlaarse.nl

het heeft mijn paard super geholpen en die zat behoorlijk in de kreukels

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:25

Mijn paard heeft zo ver ik weet geen kissing spines, maar wel fikse blokkades op 3 wervels precies gelegen op het zitvlak.
Ik ben bij martine kamphorst (collega marielle) en hij is enorm opgeknapt. Omdat het een oude blessure is gaan we er regelmatig nog naar toe.
Resultaat..... --> [HAW] Op het moment dat je denkt ik geef het op..... echt wel Haha!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:18

Je kunt even kijken op www.icreo.com voor een gecertificeerde osteopaat bij jou in de regio.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:29

Ik heb er zeer goeie ervaringen mee. Mijn paardje zat vorig jaar overal vast/scheef etc. Is toen 2 keer behandeld. En is een heel ander paardje geworden. Ze is afgelopen week nog even weer geweest want mijn paardje had wat last van zijn achterbeen. Ze verwonderde zich dat het zoveel beter is geworden. Mijn paardje heeft een iets afwijkende beenstand aan 1 achterbeen. Ze gaf aan dat dat zijn zwakke plek zou blijven. Verstandig was om eigenlijk dit been elk jaar even te laten nakijken, zodat hij niet weer helemaal/overal weer vast komt te zitten.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:40

Hallo,
Kent iemand misschien een goede osteopaat in de buurt van Nieuw vennep/Hoofddorp?

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:43

Zo'n twee weken geleden is er een osteopaat bij ons paardje geweest.
We hebben haar pas een half jaar, maar het schijnt dat ze al jaren met rugproblemen loopt. Hierdoor rent ze heel vaak weg als we aan het rijden zijn.
Op het moment kan ik eigenlijk nog weinig zeggen over het resultaat, maar ik merk wel dat ze ineens veel vrolijker is.
Sinds een donderdag mogen we weer een beetje op haar rijden, maar daar valt nog maar weinig over te zeggen omdat we alleen nog maar rustig mogen stappen en het nog moeten opbouwen.