Verdoving gebruiken bij de smid, Not done of toch wel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Verdoving gebruiken bij de smid, Not done of toch wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 20:24

Ik ben wel benieuwd wat de algemene opinie is over het gebruik van verdoving bij paarden die moeilijk zijn bij de smid.
In een andere topic gaf ik aan dat ik 1 paard laat verdoven als deze van achteren bekapt moet worden, gelukkig heeft dit paard zulke goede hoeven dat het maar 1 maal per jaar nodig is.
Veel reacties waren dat het paard met veel geduld best wel kan wennen en ze dus zonder verdoving te doen zijn.

Zelf ben ik van mening dat is het mijn smid niet kan aandoen om met gevaar van eigen leven onder dit paard te gaan staan, voor op ijzers is geen probleem, achter een been oppakken geeft de grootst mogelijke paniek met de gekste gevolgen.
Ik kan zonder de problemen de achterhoeven optillen en uitkrabben.
Nu is mijn smid ook mijn partner dus hebben we al veel tijd in dit paard gestopt maar na een ritje ziekenhuis met vriendlief maar gezegd dat het zo niet meer leuk is.
Ook collega smeden hebben het geprobeerd en doen dit paard niet zonder verdoving.

Maar terug naar mijn vraag, is het zo raar dat een paard verdooft wordt omdat deze heel lastig is bij de smid?
Waarom het paard in de stress helpen, kan op verwondingen en het leven van de smid op het spel zetten als het allemaal heel anders kan?

Simone_Gp

Re: Verdoving gebruiken bij de smid, Not done of toch wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:40

Niks raars aan, dat je je paard laat verdoven! Ik vind het een goede oplossing want ik heb uit je stuk al begrepen dat jullie er al alles aan gedaan hebben om hem te leren rustig te blijven staan.
Door het dier te verdoven kan de smid zijn werk goed doen zonder dat er een hele strijd aan vooraf gaat. Voordeel hiervan is, dat het paard er niet weer een slechte ervaring aan overhoudt. Kan best zijn dat hij, doordat hij rustig is gemaakt, ervaart dat de hoefsmid helemaal niet zo'n ramp is! En wie weet went hij er op deze manier toch aan en komt er een tijd dat de verdoving niet eens meer nodig is!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:42

wat ik niet snap is waarom jij het zelf niet doet als het paard zulke goede hoeven heeft? Waarom volg jij zelf geen cursus hoefvijlen bij een hoefsmid zodat je het lekker zelf kan doen?

Je bezorgt je paard een hoop stress door zo'n verdoving en uit ervaring weet ik dat verdovingen soms helemaal niet helpen als ze zich druk maken....

Simone_Gp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:48

_Skess_ schreef:
Je bezorgt je paard een hoop stress door zo'n verdoving en uit ervaring weet ik dat verdovingen soms helemaal niet helpen als ze zich druk maken....

Ik neem aan dat de TS een verdoving gebruikt die voor haar paard prima werkt en dan bezorgt zij haar paard juist MINDER stress, lijkt mij...

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:49

Niks mis mee hoor.
Ik heb mijn paard ook een aantal keer verdoofd, toen ze beslagen moest worden. Mijn smid had het ook al een paar keer zonder gedaan, maar dat was geen werken. Nadat mijn paard het een paar keer met verdoving had ervaren ging het ook zonder verdoving super, maar daarvoor was het inderdaad soms ook een gevaar voor de smid.
Ook een oud paard bij mij op stal wordt verdoofd, als de hoefsmid komt. Zij hoeft alleen bekapt te worden, maar heeft zo'n last van artrose in haar achterbenen, dat ze ze zonder verdoving haar benen niet zo meer op kan en wil tillen. Lopen gaat wel heel goed, maar bij de hoefsmid zo lang haar been omhoog houden, is te veel van het goede.
In deze gevallen, vind ik verdoving wel een uitkomst.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:53

Simone_Gp schreef:
_Skess_ schreef:

Ik neem aan dat de TS een verdoving gebruikt die voor haar paard prima werkt en dan bezorgt zij haar paard juist MINDER stress, lijkt mij...

Dat zegt echt niet alles. Toen mijn paard een keer de trailer op moest naar de kliniek heeft ze ook een verdoving gehad. Best een zware en goede voor haar gewicht. Hielp het? Nee absoluut niet, omdat mijn merrie zich toch druk maakte en zo raakt de verdoving gauw uitgewerkt.

Simone_Gp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:00

@_Skess_
Ja, dat is inderdaad waar, nu je het zegt! Ik herken dit! Dat was bij een paard dat Sedalin had gekregen, ook omdat hij de trailer niet op wilde.
Ben nu wel benieuwd wat TS voor verdoving gebruikt. Niet omdat ik het afkeur, gewoon uit belangstelling.
Als ik me niet vergis is de DA de enige die een paard echt mag verdoven met een spuitje.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:04

Klopt, de dierenarts moet je paard verdoven Lachen Daarom ik spreek uit ervaring en weet dus dat een verdoving niet altijd de beste oplossing is...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:08

Ik zou eerst kijken waarom het paard zo reageert. Mijn smid doet NH en grondwerk met moeilijke paarden, als hij het niet opgelost krijgt dmv dit dan weet ik eigenlijk niet zo goed wat hij doet Haha!
Maar ik neem aan dat je dit zelf al geprobeerd heb. Is je paard bij elke hoefsmid zo of alleen bij je vriend/partner? Hoe reageert je paard gewoon op je vriend/partner? Misschien ligt hun band niet goed?

Simone_Gp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:13

@_Skess_ Ben het met je eens maar.... (lekker eigenwijs!) als het paard van TS er goed op reageert en ik neem aan dat hij dat doet, is het een hele verstandige oplossing. Ik zit nu eigenlijk wel een beetje op een reactie van TS te wachten... Knipoog

Maythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:18

Soms verdoof ik ook paarden als ik de hoeven moet bekappen.
Allej ik verdoof ze niet, ik geef ze een kalmeringsmiddel (maar dat is ongeveer hetzelfde Lachen )
Soms is het wel evindent om een paard een verdovings of kalmeringmiddel te geven, soms heb je ech paarden die niet stil kunne blijven staan, of jonge paarden die het allemaal niet goed kennen enzo...
Met een verdoving doe je het paard geen kwaad he Lachen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:20

Wij doen hier ook bij sommige jonge beestje verdoven voor de smid. Dan heb ik het over echte jonkies he, van veulen-1,5-2 jaar. Die komen dan niet dagelijks in de hand en sommigen zijn echt krengen Bloos

Uiteraard zodra ze binnenkomen en wij met ze bezig gaan oefenen we daarop, maar ja dat kan je niet in een dag doen en als je 20 of 30 van die jonkies hebt plus je 20 sportpaarden ga je daar ook niet dagelijks mee aan de gang als ze ook nog buiten lopen

Maar dat zijn dan echt prik-spuiten zeg maar, die dus echt wel werken. Hier hoeft het geen DA te zijn die ze geven..

@SimoneGP en Skess;
Je moet die 'lichtere' varianten ook ruim op tijd geven, want als een paard al druk is dan werken ze inderdaad niet. Ook bij die prik-spuiten moet dat eigenlijk. Als het paard al 'te' druk is dan werken ze gewoonweg niet
Maar door ze te verdoven kan je gewoon doen wat je moet doen (vooral als je dus niet die luxe hebt om er uuuurn over te doen) zonder dat zij een slechte ervaring van krijgen. Het paard merkt er zelf weinig van. Hij is er nog bij maar gewoon heel 'slapperig' en dan is er niets aan de hand Lachen

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:21

als jij het gevoel hebt dat het werkt voor je paardje zou ik het vooral doen.

geen onnodige stress in huis halen Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:21

we hebben langer gewacht dan de tijd wat op de verpakking stond. Verdovingsmiddel zal dus goed moeten werken. En nee, wij konden echt niet doen wat we moesten doen. Paard werd erg wakker en stond wel te slapen in de wei toen we kwamen. Ze had het echt wel in de gaten ondanks de verdoving.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:26

Zelf doen is een optie die we nu bespreken maar ik zit er echt niet om te springen omdat te doen omdat het heel ander werk is dan hoeven uitkrabben.
Het risico zit er dan ik dat ik zelf onder het paard beland of dat het vertrouwen wat we nu hebben geschaad wordt.

De cocktail die de DA geeft is goed voor dit paard, Domo met een hele boel Methadon, werkt erg goed en heeft mij nog niet in de steek gelaten. En als het paard blijft vechten gaat er nog meer bij, eerst echt suf en dan pas aan het werk.

NH en grondwerk ook geen opties, er is niemand die een band heeft met dit paard behalve ik, of terwijl het paard vertrouwd mij en verder eigenlijk niemand.

Maar het gaat niet alleen om dit paard, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan voor paard en smid.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:27

_Skess_ schreef:
we hebben langer gewacht dan de tijd wat op de verpakking stond. Verdovingsmiddel zal dus goed moeten werken. En nee, wij konden echt niet doen wat we moesten doen. Paard werd erg wakker en stond wel te slapen in de wei toen we kwamen. Ze had het echt wel in de gaten ondanks de verdoving.

Tja iedere paard is natuurlijk anders he Lachen Geen idee waarom het niet bij jouw paard werkte. Wij werken zowiezo niet met van die pasta spuiten dus zo'n 98% van de tijd werken die van ons precies zoals het moet. Maar goed zoals ik zei zijn alle paarden anders en sommigen reagener er iets midner op dan anderen.

En ook als ze dus al druk zijn heeft het eigenlijk weinig zin. Een van mijn paarden is als de dood voor water (lees=benen afspuiten) (nou ja, hij is eigenlijk bang voor ALLES!) dus wij hebben het met rust steeds geprobeerd maar hij fokte ze zich zo op en hij was letterlijk ZO bang.. Toen heeft mijn baas hem dus een spuit gegeven, ff gewacht maar meneer was nog super wakker dus het heeft gewoon niets geholpen. En bij hetzelfde paard was het de keer daarvoor bij de DA netzo, wel verdoving gehad maar slapperig?....

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:27

Simone_Gp schreef:
Ik zit nu eigenlijk wel een beetje op een reactie van TS te wachten... Knipoog

Doe mijn best maar jullie gaan ineens zo snel Haha!

Simone_Gp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:30

Zahlina, PRIMA oplossing voor jouw paard! Ik vind je heel verstandig en je hebt er echt al alles aan gedaan om het zonder verdoving voor elkaar te krijgen!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:32

Super opgelost toch!!
Zou er mijn hoefsmid ook niet aan wagen
Je hebt alles geprobeerd om het voor mekaar te krijgen, Lukt het niet, helaas. Dan maar een spuitje, eigen veiligheid gaat voor alles.

Temgesic is ook iets om te gebruiken, daarvan neemt de huidgevoeligheid af, en reageren ze niet zo heftig als je aan de benen komt. Vaak zijn ze dan na een paar keer gewend. En ze worden niet zo zwaar voor de smid.

Wbt door de sedasan of andere verdoving breken: dat kan idd. Sommigen hebben nu eenmaal een ijzeren karakter (en eigenwijs).

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:37

Een verdoving zou niet mijn keus zijn, alleen als het écht niet anders kan; heb je al geprobeerd gebruik te maken van zijn eigen endorfinen door middel van een praam???
Ik weet dat er lastige gevallen bestaan..... De beste oplossing lijkt mij proberen met een praam en daarnaast eindeloos oefenen, dat het dier vertrouwen krijgt.... Ik weet dat het lang kan duren maar dit lijkt mij de meest vriendelijke oplossing.
Verdovingen kunnen schadelijk zijn in meerdere opzichten, daarom alleen doen als het echt niet anders kan.... Liever met geduld vertrouwen winnen. Succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:38

ik pak redelijk snel de spuit.......... dus nee, heb er geen problemen mee Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:42

Zahlina schreef:
Zelf doen is een optie die we nu bespreken maar ik zit er echt niet om te springen omdat te doen omdat het heel ander werk is dan hoeven uitkrabben.
Het risico zit er dan ik dat ik zelf onder het paard beland of dat het vertrouwen wat we nu hebben geschaad wordt.

Da vind ik wel een goeie, daar had ik niet aan gedacht maar dat is natuurlijk wel zo. Stel dat het niet met de persoon te maken heeft die bekapt/beslaat maar dat het paard puur moeite heeft met de handeling, dan ben je nog verder van huis als je het zelf een keer gaat proberen en het ligt inderdaad aan de handeling.

Ik zou het probleem denk ik ook niet nog ingewikkelder willen maken als hij goed reageert op de verdoving (wat je hier volgens mij al hebt aangegeven) en hem inderdaad gewoon te verdoven. Misschien kun je dan op den duur de verdoving afbouwen zodat je hem uiteindelijk weer zonder verdoving kunt laten doen. Wie weet krijgt hij gaandeweg wel weer vertrouwen..

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 19:47

madamX schreef:
Een verdoving zou niet mijn keus zijn, alleen als het écht niet anders kan; heb je al geprobeerd gebruik te maken van zijn eigen endorfinen door middel van een praam???
Ik weet dat er lastige gevallen bestaan..... De beste oplossing lijkt mij proberen met een praam en daarnaast eindeloos oefenen, dat het dier vertrouwen krijgt.... Ik weet dat het lang kan duren maar dit lijkt mij de meest vriendelijke oplossing.
Verdovingen kunnen schadelijk zijn in meerdere opzichten, daarom alleen doen als het echt niet anders kan.... Liever met geduld vertrouwen winnen. Succes

Ooit weleens een paard kwaad zien worden op de praam????
Er is dan geen houden aan en ze kappen dan levengevaarlijk richting de praam en gaan compleet blind.

@KiWiKo.
Ik ben ook redelijk gemakkelijk, wil echt niet gaan vechten met een paard in dit soort sytuaties, ook bij de tandarts als ze moeilijk willen doen.
Grappig detail is wel dat dit paard het heerlijk vind om naar de tandarts te gaan en hierbij iedereen vertrouwt, als is het in de buurt komen soms iets stressvoller.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:49

Bij ons krijgen de paarden altijd een beetje verdoving. Gewoon voor het geval dat.
En laten beslaan met een praam lijkt me echt geen oplossing. Staat je paard daar bijna een uur met een praam. Nee dan maar 2 streepjes verdoving Ja

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:03

Martine__ schreef:
Bij ons krijgen de paarden altijd een beetje verdoving. Gewoon voor het geval dat.
En laten beslaan met een praam lijkt me echt geen oplossing. Staat je paard daar bijna een uur met een praam. Nee dan maar 2 streepjes verdoving Ja

Idd. Praam kan vaak wel werken maar voor eventjes. Ben altijd zo bang dat er ineens een stuk lip eraf valt Huilen van het lachen

Onze paarden krijgen ook standaard bij de TA verdoving.