Gebroken heup Wie heeft dit meegemaakt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Gebroken heup Wie heeft dit meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 18:45

De titel zegt het al.
Gebroken heup bij een paard.
Wie kan mij er meer over vertellen?
Is het echt niet operabel? Of recht te zetten?
Zijn er voedingssuplementen die kunnen helpen bij het herstel?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Barvrouwke op 03-06-08 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

justahorse

Re: Gebroken heup Wie heeft dit meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:47

Mijn mentor heeft een gebroken heup gehad. Helaas niet goed gekomen. Haar heupkom was een gedeelte afgestorven. Ze verging van de pijn en nu heeft ze een kunstheup.

verder weet ik niet hoe of wat allemaal.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 18:48

Owh... ik bedoel eigenlijk bij een paard!
Had ik er ook bij moeten zetten. Doe ik gelijk.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:45

Ik heb het helaas alleen gezien op een springwedstrijd...het paard werd ter plekke afgemaakt.

Heel veel sterkte !

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:12

In het topic kraamstal, Barncam deel 2 (of zo iets) was een pony Dreamer (in Amerika) die een gebroken of verbrijzelde heup had. Zij is hieraan geopereerd. Volgens mij is de hele kop weggehaald, zoals ze ook doen bij honden met HD. De spieren moeten het doen overnemen.
Als je hierover een topic opent bij Kraamstal dan kunnen ze je er vast meer over vertellen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:08

Het zal in de boeken misschien best kunnen. maar vrees dat het in de praktijk onbetaalbaar en onhaalbaar is, en dat de revalidatie voor alle partijen een Hel is.

Dus ik denk dat er maar 1 oplossing voor zou zijn.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:45

onze fries heeft als jaarling zijn heup gebroken ( aangereden door een tractor) hij heeft maanden in utrecht gelegen ( gehangen) ik vond het een lijdensweg. maar genezen is het wel. hij heeft nog jaren de show gestolen in ons tweespan.nu is hij 17 en is met pensioen. bij minder werk of slecht weer bleef hij stijf. onder het zadel is hij dan ook nooit gereden.

( de kosten waren ehh twee nieuwe paarden zoiets Haha! )

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:46

CarpeDiem schreef:
Het zal in de boeken misschien best kunnen. maar vrees dat het in de praktijk onbetaalbaar en onhaalbaar is, en dat de revalidatie voor alle partijen een Hel is.

Dus ik denk dat er maar 1 oplossing voor zou zijn.

dat vrees ik ook

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:31

MD-->BEH

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:19

romeorowan schreef:
In het topic kraamstal, Barncam deel 2 (of zo iets) was een pony Dreamer (in Amerika) die een gebroken of verbrijzelde heup had. Zij is hieraan geopereerd. Volgens mij is de hele kop weggehaald, zoals ze ook doen bij honden met HD. De spieren moeten het doen overnemen.
Als je hierover een topic opent bij Kraamstal dan kunnen ze je er vast meer over vertellen.

Ik kan dat topic niet vinden. maar de kop kunnen ze inderdaad verwijderen. Andere operaties schijnen ze niet uit te kunnen voeren. Ik vind het zo raar dat ze de botten niet weer tegen elkaar kunnen zetten zoals het hoorde. Verplaatst is verplaatst. Dat kan toch niet?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:31

Maar zonder kop kan het gewricht toch nooit functioneren. Lijkt mij dat er dan een kunstkop in moet.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:09

Het was in het topic Barncam deel 2. Daarin kun je drachtige merries via de webcam volgen en bevallingen zien. Daar was een ponytje Dreamer die moest bevallen, maar die had tijdens een hele erge storm een schuur op zich gekregen.
Het was in eerste instantie niet duidelijk of de heup uit de kom was of gebroken/verbrijzeld was. Bijkomend probleem natuurlijk dat ze hoogdrachtig was.
Het veulen heeft ze verworpen en daarna is ze geopereerd. Ik heb op de camera nog gezien dat ze na een week of 2 weer terugkwam uit de kliniek en 'rondhobbelde'.
Er zullen vast updates worden gegeven via Mare Stare, maar ik heb geen idee hoe je dat kan vinden/zien. Vandaar dat ik voorstelde even een vraag bij Kraamstal te zetten, daar zitten een heleboel mensen die veel verstand hebben van Mare Stare.

Ik begrijp dat jouw paard een heup gebroken heeft? Kun je iets meer daarover vertellen?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 09:46

Mijn entermerrie heeft haar heup gebroken in de opfok. Waarschijnlijk door de onweer. Hier in de kliniek zeggen ze dat een heupbreuk zowiezo niet operabel is. Vanmiddag krijg ik uitslag van de CT scan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:54

Oh gut, wat naar. Ik ga voor je duimen maar ben erg bang voor een negatieve uitslag.
Sterkte!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:05

Ik heb het pas nog gezien bij een paard dat ze op de wei hebben gevonden een jaar hiervoor.
Toen dit paard dus vorig jaar gevonden werdt met zijn heup, zijn ze ermee naar een kliniek gereden.
Het enigste advies was inslapen maar de eigenaar wou dat echt niet en heeft de merrie mee terug naar huis genomen.
Hier kwam ze op stal met veel pijnstiller dagelijks.
Na maanden leek ze er weer wat op te gaan steunen en stukje bij beetje ging het beter, dit dier was toen ongeveer 1,5 jaar.
Ze ging zelfs weer eens mee naar de wei, maar daar kwam ze kreupel vanaf.
Na een tijd ging het toch weer achteruit en je zag dat de ene kant van zijn kont heel schuin stond.
Zijn voorbenen stonden raar, dus da weer gebeld.
Bleek omdat hij nog in de groei was en dus alles compenseerde met zijn voorbenen, dit aan het vergroeien was.
De botten waren daar gewoon niet sterk genoeg voor.
Het dier was ook mager en kon niet meer eten van de grond en we hebben toen met alle mensen gezegd dat de ingeslapen moest worden zo snel mogelijk.
De eigenaar wou nog vanalles proberen maar dat zou geen zin meer hebben omdat alles aan het vergroeien was en het dier zo'n pijn had dat zelfs de pijnstillers daar niet veel meer aan deden.

Dus ik denk dat er weinig aan te doen valt.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 08:44

Yara is niet meer.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:47

Sterkte....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:43

Op verzoek van TS, omdat haar paard is ingeslapen, hier een slotje.