Peesblessure en druk paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mnonn

Peesblessure en druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 13:40

Hallo,
Mijn drachtige merrie heeft een peesblessure, nu wil ik met haar gaan stappen over de weg. Ben de bak nu meer dan zat.
Maar het probleem is dat ze buiten druk wordt, en niet zo'n klein beetje ook. Daarom ben ik eerst in de bak begonnen.
Moet ik haar dan nu een rustgevend middel gaan voeren, want stappen over het harde is toch beter, of wat anders proberen?
heeft iemand tips voor mij? en welk rustgeven middel zou ik haar dan moeten voeren?
hoop dat jullie mij kunnen helpen groetjes Manon

dolor

Re: Peesblessure en druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:52

kan je niet stappen op het terrein zelf? dat is toch op het harde maar niet langs de weg.
er is trouwens een hk topic over peesblessures, ondertussen zitten we al weer in deel 2, dus genoeg info over de blessures en over problemen en de daarbij behorende oplossingen.
dit is het topic: [HK] Peesblessures 2: Het enige topic waar je niet bij wilt horen

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:09

als je een goede, vlakke, licht verende bodem in de bak hebt, is het opzich niet heel verkeed om in de bak te stappen als het niet anders gaat.
Moet/wil je echt perse op het harde stappen en kun je echt alleen maar de weg op, tja, dn zal je een rustgevend middel moeten geven, maar ik kan uit ervaring melden, dat zelfs dit niet altijd even goed werkt...

En, net als dolor al heeft gezegd, kom eens kijken in ons peesblessure topic..

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:56

Als de bak gewoon hard is, (niet van dat losse stuivige zand) dan zou ik toch nog in de bak blijven. ik zou verder niet weten of het wel verstandig is om haar een rustgevend middel te geven als ze drachtig is

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:59

O, ze is drachtig Bloos
Daar had ik even overheen gelezen..
Dan is het idd niet erg evrstandig om rustgevende dingen te gaan geven!
Dan maar beter in de bak blijven!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:03

Tijdens dracht geen kalmerende middelen geven.
Je merrie is drachtig dus het verstandigste zou zijn haar gewoon lekker op de wei te zetten.
Alleen of met een rustig kameraadje. Ook peesblessures genezen dmv weidegang. Duurt iets langer maar het leven van je paard is wel een stukje prettiger. Bovendien worden het dan ook geen bommetjes zoals met stalrust. Beter de gehele dag rustige beweging dan 3 x 10 minuten als een bommetje uit hun stekker gaan en zich opnieuw te blesseren.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:04

Wij hadden dit probleem ook, daarom hebben wij het paard op de wei gezet Lachen
Anders misschien gaan stappen op de weg met een ander paard erbij?

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 20:39

Had die topic nog niet gevonden Blond
dus als ze drachtig zijn geen rustgevende middelen, goed dat ik dat weet Bloos
naja dan blijven we maar in de bak stappen en kijken of het in het land gaat lukken.
bedankt!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 07:22

Pas alsjeblieft op met weidegang. Mijn paard had een dusdanige peesblessure dat die écht niet op het land mocht. Gelukkig heb ik een heel handig vriendje, die maandenlang met mijn paard heeft gestapt met gevaar voor eigenleven. Als ik hem op het land had gezet dan was hij er nu echt niet meer geweest.

Ik heb mijn paard op een gegeven moment naar het zwembad gebracht. Daar kreeg on onbelaste beweging, en werd hij dus lekker bezig gehouden, dus mentaal knapte hij ook enorm op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 07:27

Mijn paard met peesblessure flipte hem ook helemaal in de stal en aan de hand. Die heb ik ook gewoon 6 maanden op het land gehad. Het was eigenlijk kiezen tussen twee kwaden, maar in de stal was hij constant aan het weven en springen (belastend voor de voorbenen!) en aan de hand kon hij niks anders dan dribbelen en springen. Dat is toch veel belastender dan die rondjes die hij af en toe rende in de wei. dus uiteindelijk in overleg met de DA toch maar in de wei losgelaten. Ging toen wel veel beter Ja

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:15

Ik vind, zolas plukje al zegt, dat het heel erg afhangt van de soort blesure, of dat jij je paard in het land kan zetten of niet!!
Ik zou het zeker niet omaar doen en eerst heel goed overleggen met je DA!!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:50

Een drachtige merrie die niet of nauwelijks beweging krijgt gaat problemen krijgen met de dracht.
Ze worden al snel koliek gevoelig en in de laatste maanden kan vochtophoping in de benen een groot probleem worden. Daarnaast moeten de spieren soepel blijven om een vlotte bevalling te verkrijgen.
Weinig beweging kan dus in dit geval sneller leiden tot problematiek in het spijsverteringskanaal.

Met een drachtig paard bevind je je nu eenmaal in een andere situatie.
En dan heb ik het nog niet eens over de psychische gesteldheid van de merrie.
Bovendien als het veulen geboren is zal ze zowiezo de wei op moeten. Kijk dan maar eens hoeveel sprintjes de merrie gaat trekken om het veulen bij te houden. Als je dat doet na een lange periode van boxrust is de ellende niet te overzien.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:28

Juist om alle redenen die jij aanhaalt, Pensionnetje zou ik kiezen voor andere opties zoals zwemtherapie.
Ik weet niet om wat voor peesblessure het gaat, maar als de pezen bij het paard van Mnonn net zo diep gescheurd zijn als de pezen van mijn paard, dan pieker je echt in geen geval over weidegang. Bij ieder topic wat op bokt wordt aangemaakt over peesblessures gaat het altijd over de keuze tussen boxrust en weidegang, maar als je je een beetje verdiept in de revalidatiemiddelen van tegenwoordig zie je dat er nog zo veel meer opties zijn.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:27

Ik neem aan dat de TS geen paardenzwembad aan huis heeft. Dus iedere dag zwemmen zal de optie niet zijn. Wat doe je op de overige dagen?

Bovendien als de merrie gedekt is terwijl ze de peesblessure al had dan zal het niet zo dramatisch zijn. Immers een paard met een zware peesblessure ga je niet dekken. Tijdens de dracht neemt het gewicht flink toe en wordt de belasting op de banden/pezen en gewrichten alleen maar groter.
Nog afgezien van de fysieke inspanning als het veulen geboren is, zo'n merrie loopt er dan toch de hele dag achteraan te hobbelen.

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:59

Ze heeft het al vanaf begin januari, eerst was dr gewricht ook dik. Die is nu wel goed alleen haar pees was nog een beetje dik, de DA had haar dr al 2 x ingespoten. Mag vandaag weer kijken hoe het gaat, vraag zowiezo wel even aan de DA. Het is geen hele zware peesblessure, alleen het is gewoon nog niet helemaal goed.
Maar ik dacht zodra het wat beter, is ze beter het land in kon gaan.

en heb helaas geen paardenzwembad in de tuin Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:41

Hè wat jammer. Ik heb er ook geen hoor. Knipoog Of ze moeten in de sloot willen zwemmen...
Ik zou zeker met je dierenarts overleggen. De afgelopen jaren is er toch een mentaliteits verandering bij dierenartsen gekomen aangaande peesblessures. Zelf heb ik goede resultaten gehad met weidegang al duurt het herstel wat langer. De paarden zelf voelen zich een stuk prettiger en zolang je geen haast hebt is het misschien voor jou én je paard wel de prettigste oplossing.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:46

Je kunt ook alle opties bij elkaar nemen. Mijn drachtige merrie kreeg vorig jaar ook een peesblessure. Eerst is ze behandeld in de kliniek in Den Ham dmv het spabad. Daarna 3 maanden gestapt en daarna nog een half jaar in de wei gestaan. Nu heel langzaam wordt ze 1 a 2 keer per week opgepakt met 10 minuutjes onder het zadel. De pees is volledig genezen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:53

Een gevolg van alleen op wei zetten kan zijn dat de peesvezels wellicht in kronkels terug kunnen groeien, door stappen op het harde of bv door shockwave kan je dit in betere banen leiden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:11

Het gevaar van op de wei zetten is dat de pees te zwaar wordt belast doordat het paard toch gaat sprinten en draaien etc. Dat kan ertoe leiden dat de pees weer terug bij af is of nog erger geworden is.
Is er een mogelijkheid dat ze door het vaker te doen wat rustiger wordt op straat en kan er misschien een wat kalmer paard me om een rondje te stappen? Er zijn vast nog wel wat opties open voordat de middeltjes op tafel komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:23

Letizia schreef:
Een gevolg van alleen op wei zetten kan zijn dat de peesvezels wellicht in kronkels terug kunnen groeien, door stappen op het harde of bv door shockwave kan je dit in betere banen leiden Lachen

Weet niet hoe je hieraan komt, maar dit gaat nergens over...

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:50

verootjoo schreef:
Letizia schreef:

Weet niet hoe je hieraan komt, maar dit gaat nergens over...

het klopt wel. als er gaten in de pees zitten, moet dat opgevuld worden door nieuw weefsel. dat weefsel groeit in het begin schots en scheef terug. en dan door gecontroleerde beweging en rustig op te bouwen, stimuleer je het weefsel om recht te gaan liggen. op het land heb je die gecontroleerde beweging niet.
neemt niet weg dat ik mijn paard nu ook op het land heb gezet. vorig jaar op 4 juli werd de eerste blessure geconstateerd. toen dus op een klein stukje en stappen aan de hand enzo. nu 3 weken terug is een tweede blessure geconstateerd ten gevolge van de oude. dit keer staat hij 24/7 buiten omdat ik het hem niet weer aan wilde doen om in de zomer op boxrust te moeten en het geeft mij zelf ook veel meer rust. hij ziet er nu veel beter uit dan vorig jaar. hij glanst mooi en is gelukkig op het land. en dan duurt het herstel maar wat langer. ik vind het ook belangrijk dat mijn paard gelukkig is en dat was hij vorig jaar absoluut niet.

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:27

Nee heb geen haast, weet al dat ik dit jaar niet meer rij. Heb er daarom ook laten dekken.
Bel van de week DA hoop dat ie zegt dat ze lekker het land in kan gaan vind dr zo zielig op stal Huilen
Maar ja als het niet anders kan..tis voor dr eigen bestwil Ach gut

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:33

Pensionnetje schreef:
Ik neem aan dat de TS geen paardenzwembad aan huis heeft. Dus iedere dag zwemmen zal de optie niet zijn. Wat doe je op de overige dagen?

www.paardenzwembad.nl
De paarden staan daar op stal gedurende hun revalidatieperiode. Als je even de zoekfunctie gebruikt vind je hier heel veel info over. Het heeft in vele bladen gestaan, er zijn meerdere topics over (inclusief beeld materiaal) geweest, het is op televisie geweest enz enz.
Het is altijd de moeite waard contact op te nemen met deze mensen, zij kunnen echt verschrikkelijk veel duidelijkheid verschaffen en met nieuwe ideeen aankomen die verder reiken dan de keuze tussen weidegang en stalrust.

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 13:10

Pipo schreef:
Je kunt ook alle opties bij elkaar nemen. Mijn drachtige merrie kreeg vorig jaar ook een peesblessure. Eerst is ze behandeld in de kliniek in Den Ham dmv het spabad. Daarna 3 maanden gestapt en daarna nog een half jaar in de wei gestaan. Nu heel langzaam wordt ze 1 a 2 keer per week opgepakt met 10 minuutjes onder het zadel. De pees is volledig genezen.

Hoe lang heeft is ze in die kliniek gebleven dan?