Paard kopen met gevoelige zolen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Paard kopen met gevoelige zolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 07:43

Ik ben afgelopen weekend voor de 2x bij een Pony wezen kijken.

Het is een super pony met geweldige afstammeling, het is een 3-jarige pony die net zadelmak is.
Het is de bedoeling om met deze pony te gaan starten eind zomer 2009 en uiteindelijk het liefst de subtop in iig Z2 moet ie halen.

Nu staat die 3-jarige op ijzers en daar was ik het niet mee eens..ik kreeg 2 verschillende antwoorden maar zeiden ong hetzelfde
Pony heeft zeer gevoelige zolen en zonder ijzers gaat ie krabbelen.

ik vraag me nu af of het wel verstandig is om een pony met gevoelige zolen te kopen die nog zo jong is...ik ben gewoon bang dat er wat anders aan de hand is.

Ik heb al een weidepony en ik zit niet op nog meer decoratie te wachten

Wat zouden jullie doen ik wil vrijdag een beslissing nemen of ik verder ga of niet

Pony is vrij prijzig dus wordt wel rontgelogisch gekeurd

india

Re: Paard kopen met gevoelige zolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 07:50

hoefsmid erbij?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 07:53

Hoefsmid erbij?
Hoe bedoel je, hij staat op ijzers en hij loopt niet kreupel of kort zowel niet op het harde als in de bak

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 07:55

hoefsmid laten kijken/keuren. hij kan je vast advisren hoe erg het is en of het mogelijk is m zonder ijzers te laten lopen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:13

Laat gewoon foto's maken,daar is nml op te zien of de zool dun is of dat er wellicht iets anders aan de hand is.
Het gebeurt wel vaker als zo'n dier alleen op de wei gelopen heeft dat hij wat gevoeliger is op andere ondergronden,simpelweg omdat zijn voeten het niet gewend zijn.
Maar wil je zekerheid,zou ik foto's laten maken,een hoefsmid kan er ook niet in kijken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:15

Ik dacht dat mijn paard ook gevoelige zolen had maar dat bleek later katrol te zijn,dus ik zou het goed na laten kijken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 09:23

marleen_usar schreef:
Ik dacht dat mijn paard ook gevoelige zolen had maar dat bleek later katrol te zijn,dus ik zou het goed na laten kijken.

Bloos! jeetje dat is niet mis, heb je niet je paard op de foto's gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:26

idd...zo kende ik er ook 1
Had ook gevoelige zolen...niet dus.
Ook hko en de eerste symptomen verdwenen door een ijzertje.
Dus zeker foto's laten maken bij zoiets

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:29

als hij met ijzers goed loopt is er toch geen probleem?
ik heb ook een paard gekend met gevoelige zolen,vooral als ze net bekapt was,het hoeft niet perse een medische oorzaak te hebben...het kan wel ,maar dat kun je uitsluiten d.m.v foto's

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:32

Een dierenarts of een smid die je vertrouwd ernaar laten kijken om zeker te zijn dat er niet meer speelt dan gevoelige zolen. Er zijn nu eenmaal paarden die gevoelige voeten hebben, vaak paardjes met behoorlijk wat bloed.
In de praktijk is het best prettig om een jong paard dat wordt aangereden/bereden en daarmee behoorlijk belast wordt op de voorbenen van voorijzers te voorzien. De voorbenen/voorvoeten krijgen namelijk dan behoorlijk wat kracht te verduren omdat jonge paarden natuurlijk nog wat meer op de voorhand lopen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:32

Geheel laten keuren,dus ook op de foto's . dan moet ze ijzer er toch af, kun je meteen zien hoe hij dan loopt. Laat er een goede smid naar kijken in samenwerking met de veearts en de foto's. Alles uitsluiten en even goed checken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 09:33

De pony is dit jaar naar de hengstenkeuring geweest voor dekhenst maar is afgekeurd omdat 2 volle broers door gingen.

Hij had zijn hoef beschadigd bij de hengstenkeuring. zodoende die ijzers.

Deze pwoon moet echt de sport in anders ga ik hem niet kopen.
Op foto's gaat ie zeker en nu helemaal

Maar wat als ie op de foto's gewoon goed is, maar echt gevoelige zolen heeft, heeft dat van invloed op het rijden op latere leeftijd of 1-2 jaartjes later

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:38

Nee hoor, als je paard door een goede smid bekapt wordt die niet elke keer onwijs veel van zijn hoeven afhaalt dan heb je geen enkel probleem met ijzers onder. Een goede smid kent jouw paard dan op een gegeven moment en weet dan precies hoeveel er af moet/kan om geen problemen te hebben. Als je een beetje een lompe overijverige smid hebt die zijn vak en de pony niet kent dan zal de pony mogelijk in de eerste dagen na het bekappen wat gevoeliger zijn... omdat de zolen dan te dun zijn en hij dus min of meer op het leven loopt en dat doet zeer!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:44

Nee ik heb hem toen niet op de foto gezet want toen liep hij nog goed.

eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:48

Ik heb een paard met gevoelige zolen ook al toen ze erg jong was, ze is nu 12 heb eigelijk met de juiste hoefsmid nog nooit problemen gehad staat op luwex (soort sileconen) is ook gekeurd zonder enige bemerking. Paard heeft de Z gesprongen en loopt nu Z dressuur, Haha! dus met een beetje aanpassing mag dit geen probleem vormen volgens mij.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:19

Moet geen probleem zijn. Pony klinisch zowel als röntgenologisch laten keuren door een dierenarts welk rechtstreeks voor de verzekering mag keuren. Bij positief aankoop advies het paard laten verzekeren en dan lekker gaan rijden.

Veel plezier met je nieuwe pony.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:54

Ik zou ook even laten nakijken, en vragen aan de hoefsmid of het misschien ooit nog wel over kan gaan. En als je een goede band met het paard hebt, wie houdt je dan nog tegen?