waar op letten bij inkoop grote pakken voordroog gras

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

waar op letten bij inkoop grote pakken voordroog gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 19:25

Ik ga voor komende winter grote pakken voordroog gras inslaan.
Waar moet ik op letten, welke eisen moet ik stellen aan goed voordroog?

Ik kan nu bij iemand voordroog kopen (1e snee) dat vandaag in pakken is gegaan. Is dus zeker twee keer zeiknat geregend en nu misschien wel weer goed opgedroogd maar daar heb ik geen goed gevoel bij.

Michelle99

Re: waar op letten bij inkoop grote pakken voordroog gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:37

Koop vooral bij en bekende die garant staat voor zijn product. Ik zou niet veel in 1x doen. Eerst een paar x een baal inslaan en pas als je ziet dat die goed zijn ga je over tot grote inkoop. Vraag wat de boer zijn beleid is als je een pak openmaakt en het niet goed blijkt te zijn, want je bijna altijd een keer een slechte pak ertussen. Veel voordroog inslaan vind ik blijft eng!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:49

Als je er geen goed gevoel bij hebt dan zou ik het al niet kopen.
Beter is een 2e snee.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:14

Het moet vooral goed droog zijn, anders worden de pakken zo zuur, ook niet te droog, dan is het te stoffig. En uiteraard kruiskruidvrij! Liefst mooi lang gras, van dat korte spul krijgen ze nog wel eens last bij ons. Controleer bij aflevering de pakken op kleine gaatjes, die moeten of als eerste op of meteen weer retour. Die pakken kunnen ontzettend gaan rotten!
Wij bestellen elke winter ongeveer 40 pakken, met de garantie dat een slecht pak omgeruild wordt. Als je groot in gaat kopen, zorg dan dat je er zeker van bent dat de pakken van deze zomer zijn en niet van vorig jaar. Daar zijn wij ook een keer de mist mee in gegaan, maar door de omruilgarantie helemaal goed gekomen!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:15

Meestal is de voordroog die bij koeieboeren weg komt te nat. Voor paarden moet voordroog eigenlijk 70 % droog 30% nat zijn en voor koeien is dit meer richting 50-50%.
Vraag of je een pak mag proberen of 1 open mag snijden. let erop dat er veel struktuur in zit en het liefste ruikt als hooïg gras. Verder ga ik mee met grobegni.

Edit off topic: grobegni, zo heet ik ook Haha!