Snee, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saltpepper

Snee, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 18:14

Mijn paard heeft een trap gehad van een ander paard en heeft nu op 3 plekken een snee (paard staat in de opfok met andere paarden).

Een snee op zijn voorbeen (bovenarm) is boven de snee behoorlijk dik. Omdat het al een heel klein beetje aan het dichtgaan is, kan de verdikking niet weg.

Andere snee op zijn achterbeen (aan de voorkant van zijn hak) is niet zozeer dik. Deze snee is staat "wat open" en de verdikking kan er uit vloeien.

Hechten is niet zozeer mogelijk. Aan zijn voorbeen is het een "mooi gaaf sneetje" en op zijn achterbeen staat waarschijnlijk teveel spanning op om te hechten. Mogelijk dat dit wel een wat grotere litteken wordt omdat de snee wat open staat.

Hebben jullie enig idee hoe ik deze plekken het beste kan verzorgen. Hou er wel rekening mee dat het een jong paard is. Ik kan best veel met haar, maar een uitgebreide behandeling zonder dat ik een trap krijg gaat denk ik nog niet lukken!

Thanx!

Greetz Mexxiemaal

knolle_krack

Re: Snee, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:17

heb je pb gestuurd..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:23

Ok, mijn eerste post...
Maar goed, on topic:

Ik zou het in ieder geval goed schoonhouden. De wond ontsmetten met betadine ook.
Verder goed in de gaten houden of het niet gaat ontsteken. Anders toch da erbij.
Succes!

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:06

ik zou er direct een DA bij halen, want misschien kunnen ze er een krammetje in zetten. Op deze manier zorg je ervoor dat het netjes geneest en dat er geen wildvleesgroei ontstaat.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:09

Ik zou idd toch ook een DA raadplegen...echte sneeen zijn niet om zelf maar wat te klussen, vind ik. Hij/zij vertelt je wel of hoe het verzorgd moet worden! Beterschap voor je beessie!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:12

de dierenarts zal het waarschijnlijk niet eens meer kunnen hechten hoor... ja of ze moeten de harde randen weeg wegsnijden enz..
.. krammen gaat denk ik niet, hechten kan ook alleen iets van 2 uur na het ongeval, omdat anders de wondranden hard worden en het niet te hechten is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:59

De meest logische reactie lijkt mij is een DA erbij halen, o.a. om zeker te weten dat het botvlies niet is geraakt- dat kan je paard kosten namelijk als ze dan geen AB krijgen.