Hoeveel Voeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TokioH

Hoeveel Voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 17:26

Hallo, Ik heb mijn pony al enkele maanden (Is mijn eerste pony)
maar nu stel ik mij toch de vraag of ik hem niet te veel, of niet te weinig eten geef..
Willen jullie raad geven? Ik zal in het kort even uitleggen, wat ik allemaal geef..

Hij staat 24/7 buiten (het gras staat heel kort)
Hij krijgt 1x per dag van een halve bussel hooi daar nog een helft van.
Hij krijgt 1x per dag een halve emmer van 10l krachtvoer (ong. 2en halve scheppen)

In de winter krijgt hij hetzelfde + bietenpulp en wortelen.

Is dit te veel, of te weinig?

Ook aangezien we een nieuwe weide gevonden hebben.. En er veel gras opstaat, wil ik vragen of je hem dan nog hooi moet bijvoederen, aangezien hij toch genoeg heeft met het gras.. moet ik dan ook mischien minder geven van krachtvoer?

BTW: Hij word 2x per week bereden,
hij is redelijk dik.

Maar ben van plan er echt elke dag op te gaan rijden, omdat de wedstrijdseizoen er aan komt.

dankuwel voor jullie hulp. nog meer weten, vraag maar:) x

TokioH

Re: Hoeveel Voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 17:28

BTW: Hij is 12 jaar oud

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:23

Vind dat hij wel heel veel krachtvoer krijgt. 2 en een halve schep. Dat krijgt mijn sportpaard van 9 en dik 1.75 die elke dag moet werken ook.
Wat voor krachtvoer is het?
Vind 2 en een halve schep ook veelste veel om in 1 keer te voeren. Zou ik liever in 2 of 3x keer doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:11

Dat paard hoeft helemaal geen krachtvoer te krijgen. Afbouwen dus! Lachen

Edit: het paard moet natuurlijk wel veel, het liefst onbeperkt, ruwvoer krijgen. Wat is een bussel eigenlijk?

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:34

Je kunt het beter verdelen.
Kleine portie's geven op 1 dag.

Paarden hebben meer krachtvoer nodig als zij meer moet bewegen.
Ik vind het niet al te veel, maar ik zal het dus verdelen in kleine portie's p.dag

TokioH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 21:56

hij krijgt gerstemix zonder haver dus... hoeveel scheppers vind je dan dat genoeg is?

TokioH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 21:57

dorientjuh een bussel is 1 hooiplak, (weet niet wat jullie er tegen zeggen)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:58

Als het voor de c-pony is in je profiel, dan zou ik zeggen: VEEL te veel mix en veel te weinig hooi.

Als jij echt maar van 1/2 plak hooi daar maar de helft van voert, dan heb je het dus over 1/4 plak hooi per dag? Over wat voor balen hooi hebben we het eigenlijk? Van die kleine pakken? Dan is het dus echt te weinig.

Ik voor voor mijn 2 e-pony's van ca. 1.50m hoog tesamen 1 baal van ca. 15 kg per dag als ze op een kale wei staan. Als ze op een volle wei staan overdag, dan krijgen ze maar een klein plakje 's avonds (om ze van de wei af te krijgen), omdat ze anders te dik zouden worden.

Maar aan brokken voer ik de een bijna niks (omdat ze anders veel te fel en nerveus wordt) en de ander 1/4 kg per dag (= 1/4 schep). Ze worden 2 keer per week ca. 2 uur recreatief gereden.

Een pony die te dik is moet je geleidelijk laten afvallen. In een keer op een zwaar dieet is slecht voor de nieren heb ik laatst gelezen. De gifstoffen die in de vetlaag zitten komen dan te snel achter elkaar door de nieren, die dit niet goed kunnen verwerken. En dan kan je pony dus een nierfalen krijgen.

Brendos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:08

3x per dag