na arbeid iets invallen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

na arbeid iets invallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:15

Ik zal het even zo duidelijk mogelijk formuleren hier.
Mijn paard loopt endurance wedstrijden en dit jaar een klasse hoger. We gaan tot de 70 km met de afstanden om het duidelijker te maken. Het is zo wie zo een paardje wat al vrij snel invalt, ze verbruikt heel snel al haar vet en reserves. Zo gaat het elk jaar ook in de kleine klasses. Nu wil ik er toch iets aan doen of in ieder geval het tekort toch aanvullen in een kortere tijd. Ze is niet heel mager maar ze is nu gewoon erg rank.

Ze krijgt nu 3/4 brok
1/2 musli
voldoende ruwvoer
300 gram Energie kern mix
bak vol lucerne

Ook vallen haar spieren altijd vrij snel in daar wil ik ook iets aan doen. Doordat de endurance training veel afgewisseld wordt met dressuur maar het ook voor kan komen dat ze zo anderhalve maand weinig aan dressuur doet kan ze daar sneller in gaan vallen. tevens is ze ook licht atactisch waardoor alles natuurlijk wel meer van haar vergt.

Qua supplementen krijgt ze
Vitamine E en selenium
zeewier (maar ga ik mee stoppen en is nu leeg)
gelatinaat

Ik zelf zat aan een supplement te denken dat haar spieren onderhouden iets van myoplast of sanconil maar mag ik dan nog de selenium geven. volgens mij niet dan.

De energie kernmix heb ik net ietsje opgevoerd misschien dat dat nog gaat helpen. Ik ga haar ook weer meer slobber voeren en bietenpulp.

Ik hoop dat er iemand mij wat gericht advies kan geven

ellepel

Re: na arbeid iets invallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:27

voldoende ruwvoer zeg je....maar wat noem jij voldoende?
en wat is de kwaliteit er van?
drinkt je paard wel genoeg?

denk toch dat je inderdaad je hoeveelheid krachtvoer wat omhoog mag brengen.

zoals ik het lees is het 1/2 brok.
3/4 muesli
en die 300 gram
een halve schep muesli weegt ongeveer 600 gram dus zit je als je alles optelt op bijna anderhalf kilo krachtvoer.

zou dan verhogen naar een volle schep muesli----welke voer je?
en welk merk brok?

komt je paard ook op het gras?
in elk geval het ruwvoer misschien onbeperkt gaan aanbieden?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 23:35

ruwvoer onbeperkt, en verder vit E+selenium is al een supplement voor de spieren. dan zou ik niet OOK nog iets anders gaan geven.

wat bedoel je met dat de spieren invallen? bedoel je als je een tijdje niet traint? of ook n ahet rijden? want dat lijkt mij erg raar...

verder kun je in het centrale topic voor paarden die te dun zijn eens kijkennaar tips Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 13:18

ellepel schreef:
voldoende ruwvoer zeg je....maar wat noem jij voldoende?
en wat is de kwaliteit er van?
drinkt je paard wel genoeg?

denk toch dat je inderdaad je hoeveelheid krachtvoer wat omhoog mag brengen.

zoals ik het lees is het 1/2 brok.
3/4 muesli
en die 300 gram
een halve schep muesli weegt ongeveer 600 gram dus zit je als je alles optelt op bijna anderhalf kilo krachtvoer.

zou dan verhogen naar een volle schep muesli----welke voer je?
en welk merk brok?

komt je paard ook op het gras?
in elk geval het ruwvoer misschien onbeperkt gaan aanbieden?

Nog even met de stalhouder even overlegt en we hebben toch de brok iets opgevoerd, ze gaat er langzaam aan een halve schep bij krijgen. Het ruwvoer wat ze krijgt is bij haar onbeperkt want ze eet niet alles op wat in haar stal ligt, zoveel ligt erin. Verder staat ze in de wei maar die is vrij schraal. kan wel naar een andere stal gaan maar ze gaan in de hele omgeving hier het meeste naar buiten. Ze krijgt voer van pavo. het brok ss conditioner en de muslie sportsfit. Voorheen kreeg ze energie control maar ook daar bleef het mee, Ook nog andere brokken geprobeerd maar idem. verkeerd omschreven maar de enrgie kern mix is 600 gram ze krijgt 2 maal daags 300. Verder krijgt ze nog musli als ze gewerkt heeft een halve schep.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 13:22

ikenindi schreef:
ruwvoer onbeperkt, en verder vit E+selenium is al een supplement voor de spieren. dan zou ik niet OOK nog iets anders gaan geven.

wat bedoel je met dat de spieren invallen? bedoel je als je een tijdje niet traint? of ook n ahet rijden? want dat lijkt mij erg raar...

verder kun je in het centrale topic voor paarden die te dun zijn eens kijkennaar tips Knipoog

Ik train 2 verschillende dingen de dressuur is voor mij een bijzaak puur omdat het goed is voor een paard verder niet dus train veelal buiten duurtrainingen. doordat ik niet veel dressuur vallen de spieren dus sneller in kan best zijn dat ik zo 4 weken er niks aan doe en dan zie je duidelijk een verschil. (tenminste ik de andere valt het niet zo op en wordt ik voor gek verklaard , maar dat terzijde) Daardoor dat ik aan een ander supplement zat te denken. Vitamine e en selenium is voor de afvoer van affalstoffen in de spieren niet voor de ondersteuning ervan. en als ik dat niet meer hoef te geven is dat ook prima als het ook via een andere manier kan, maar welke.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:33

Ik ken veel mensen die maismeel gebruiken bij paarden die te dun zijn. en slobber. Mischien is het ook een teken van te weinig energie. Dan moet ze het doen met het beetje (in ieder geval voor de pony) energie dat ze binnenkrijgt en valt ze in. Mijn paard moet standaard genoeg energie krijgen anders stoppen zijn hoeven met groeien, vooral in de winter als hij zich ook nog warm moet houden!:)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 13:35

dat is het 'm nu juist ze heeft energie voor tien. alles groeit goed haar hoeven, manen ze glimt ze is alleen erg dun.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:35

maismeel zou ik niet doen. btje olie mss er door?

vit e en selenium is toch wel ondersteuning?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 14:39

olie is niet nodig ze krijgt immers energie kern mix dat bestaat alleen uit olie.

het is idd een ondersteuning maar niet voor de spieren makkelijk te onderhouden of voor zwaar werk heb ik het idee.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:42

en meer ruwvoer?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:44

Misschien is het goed om eens te kijken naar voer wat langzame energie levert, ik heb laatst een info avond gehad van de pavo, en zij geven aan dat er een verschil zit in de bron waar de energie per voer uitgehaald kan worden. Olie is snelle energie en bijv. gerst langzame. Niet voor niks bestaat er speciaal voer voor endurance paarden.

Mijn haffie kreeg toen ze gereden werd overigens het dubbele te eten voor 1 tot 2 uur buitenrijden of een uurtje dressuur, dus meer voeren kan volgens mij ook geen kwaad.

Ik weet dat ze bijv. bij Carmen Römer Endurance voer van cavalor voeren, ivm het invallen en op conditie blijven.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 14:45

nog meer? ze eet niet meer dan ze al krijgt ze laat altijd nog iets liggen. dus in dat opzicht kan dat niet. tevens gaan we als ze nog meer gaat invallen een boedje tappen de dag na een wedstrijd. dat was op advies van de DA voor als dit weer zou gebeuren.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 14:46

cavalor... zal eens kijken. en haver of granenmix wat doet dat met het lichaam?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:50

In de tijd dat mijn merrie erg ingevallen was na het rijden
(was in de periode dat we haar veulen net gespeend hadden)
hebben we haar een tijd kuilvoer bij gegeven.
Als je met een boer uit de omgeving praat, dan val er vaak wel wat te regelen.
Niet een hoop bijvoeren vanwege de eiwitten en zo, maar bij ons hielp het wel.
Ze kreeg gespreid over de dag 1 speciekuip vol.
Beviel prima!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:52

Je moet toch echt de oplossing vinden in het ruwvoer als ze invallen bij de flanken, dus veel maar vooral ook GOED ruwvoer.
Verder ben ik ook echt fan van Subli EM voor endurance paarden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 14:58

tja wat is goed ruwvoer. voor een leek is dat maar lastig te concluderen. volgens de boer zit er nu weinig voedingswaarde in en daardoor geeft hij nu nog extra lucerne. dat is een voerbak vol.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:05

zo moeilijk is dat niet: ruwvoeranalyse laten doen Knipoog

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:07

Krijgt ze 1x heel veel ruwvoer, of krijgt ze meerdere kleinere porties verdeeld over de dag/nacht?

Ik merk bij mijn paard dat als hij 's middags een enorme portie kuil heeft gekregen, dat hij er misschien de helft van op eet en de rest door z'n stal heen mengt. Geef je echter de helft en voer je als dat op is, weer een portie, dan gaat ook die portie weer gewoon op. Uiteindelijk krijgt hij dan evenveel kuil, alleen eet hij dus 2x meer.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:49

sonjim schreef:
Misschien is het goed om eens te kijken naar voer wat langzame energie levert, ik heb laatst een info avond gehad van de pavo, en zij geven aan dat er een verschil zit in de bron waar de energie per voer uitgehaald kan worden. Olie is snelle energie en bijv. gerst langzame. Niet voor niks bestaat er speciaal voer voor endurance paarden.

Mijn haffie kreeg toen ze gereden werd overigens het dubbele te eten voor 1 tot 2 uur buitenrijden of een uurtje dressuur, dus meer voeren kan volgens mij ook geen kwaad.

Ik weet dat ze bijv. bij Carmen Römer Endurance voer van cavalor voeren, ivm het invallen en op conditie blijven.

Ehm, je bedoelt denk ik het omgekeerde Knipoog
Olie is langzame energie en granen snelle..
Daarom dat voer voor endurancepaarden of eventingpaarden veel meer olie bevat dan dat van bijv springpaarden. Olie is daarnaast een veel effectievere energiebron dan zetmeel/suikers.

Splash, subli EM is in ieder geval een goede aanvulling en de lucerne kan denk ik nu ook geen kwaad. Als het inderdaad zo is dat je momenteel ruwvoer met weinig voedingswaarde hebt zal daar zeker een deel van de oorzaak in zitten van het invallen.

Zelf ben ik toch ook nog steeds fan van bietenpulp. Mooie tussenvorm van kracht- en ruwvoer die aanzet en waarbij tijdens de vertering vluchtige vetzuren vrijkomen die het lichaam goed kan benutten. Misschien iets om te proberen?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:54

ik had ook ooit eens gelezen dat de combinatie bietenpulp lucerne erg goed was door elkaar maar weet het niet meer zeker, het kon dan als volledeig ruwvoer worden gezien.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:17

Ik meng momenteel zelf lucernebrok en bietenpulp met elkaar. 1 hand van elk. Lekker laten weken en smullen maar Haha! Is wel scheve verhouding ca/fosfor, maar in die hoeveelheid nog niet zo erg dat je naast jouw hoeveelheid krachtvoer nog extra granen of zemelen bij moet gaan geven.
Bietenpulp met 'gewone' lucerne kan trouwens natuurlijk ook.

Voor wedstrijden maak ik dit mengsel trouwens met granen/zemelen er doorheen klaar als vetgatevoer.