Zoolgevoeligheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Zoolgevoeligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:30

Heeft er iemand ervaring met zoolgevoeligheid? Wat zijn de symptomen hiervan?
Klopt het dat een paard daat zoolgevoelig is eerder kreupel zal lopen op zachte bodem en eerder correct op de harde bodem? Kan dit bij maar 1 hoef van de 4 voorkomen?

Alle informatie hierover is welkom!

Arabesk

Re: Zoolgevoeligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:54

kreupel op zachte bodem en niet op het harde en niet op harde onregelmatige ondergrond is meestal een pees of spieren probleem

als het wel zoolgevoeligheid is, dan loopt je paard op het zachte en op vlakke ondergrond goed, maar slecht over steentjes. In dat geval is de witte lijn verzwakt.

Véél op het harde komen is juist goed, in het begin slijten de hoeven dan wat sneller, maar ze passen zich ook supersnel aan en gaan groeien als een speer.

Mijn advies is om meer over de weg te rijden, het liefst dagelijks, en dit op te bouwen. Ook regelmatig te bekappen, dat kan oplopen tot wekelijks bijvijlen. En omdat je zo vaak je smid niet kan laten komen, moet je dus ook zelf (leren) onderhoud plegen.

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:27

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Hafje! Sinds een aantal maanden is ze van de ijzers af en wordt bekapt door natuurlijk bekapper. Maar sinds een aantal weken loopt ze gevoelig op verharde ondergrond, en het word steeds erger. Op zachte ondergrond is er niets aan de hand, ze dendert in volle galop door het weiland... Maar ze wil sinds eergisteren eigenlijk helemaal niet over de weg lopen, ze gaat gewoon in staking! Ik weet dat ze voor verzwakte witte lijnen heeft, heeft iemand tips wat ik zou kunnen doen?

Ze staan overdag de hele dag op de wei (water en hooi bevindt zich op bestraat stukje) en s avonds zet ik ze in de buitenbak zodat het weiland nog een kansje maakt de zomer te overleven Haha! Daar hebben ze ook hooi tot hun beschikking. Ik durf niet echt meer met haar te rijden, of moet ik dat juist wel doen? Iemand tips? Ik vind het zo zielig dat ze ze kort en houterig over de weg schuifelt, op weg naar het weiland. Iemand ervaringen met overgang naar ijzerloos hoelang zoiets kan duren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:26

Mijn paarden hebben ook een gevoelige zool, dus ik gebruik hoefschoenen.
Het kan zijn dat de zool gewoon te dun is, dit kan dmv een foto aangetoond worden.
Met bekappen mag er dus ook niets van de zool afgehaald worden, want daar worden ze alleen maar gevoeliger van.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:52

Ons paard met een dunne zool kan niet zonder ijzers, als hij al over een grindpad loopt is hij al gevoelig. Op harde bodem is hij ook niet op zijn best, op zand loopt hij super.
Wij hebben hier ook een foto van laten maken omdat we bang waren dat er wat mis zou zijn, niks aan de hand, je kunt er niks aan doen.
Idd mag de hoefsmid niets aan de zool doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:54

Ik dacht dat mijn paard ook gevoelige zolen had maar dat bleek katrol te zijn.

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:34

niks van de zool afhalen klinkt logisch! Ik zal een s overleggen met mijn natuurlijk bekapper of het zinvol is om foto's te maken, bedankt voor de tip!

Ik ben ook bezig om hoefschoenen te vinden voor haar, maar ze heeft nogal brede hoeven en past bijna niks. Als iemand nog Old Mac's maat 5 heeft liggen, hou ik me aanbevolen! Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:44

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:24

Het paard welke ik rij heeft dit ook. Ik merk dat hij heel gevoelig op steentjes, takjes etc. is. Het zal heus wel aan 1 voet kunnen zijn, want die van mij heeft het aan de voorvoeten. Harde of zachte ondergrond maakt geen verschil, zolang er maar geen uitstekend voorwerp in de zool drukt.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:35

Hier ook een met gevoelige/dunne zool.
In de bak (of op zachte ondergrond) loopt ie als een trein. Zodra we het harde opgaan krabbelt hij. Ik moet zeggen dat het wel beter wordt nu hij inmiddels een half jaar ijzerloos is.

Niet teveel aan die zool prutsen/afhalen en toch regelmatig een rondje over het asfalt huppelen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:41

Ik wil jullie niet ongerust maken maar zo begon het bij mijn paard te 'sudderen' voordat ze hoefbevangen raakte.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:53

Zoolgevoeligheid merk je juist op harde, onregelmatige bodem. Logisch, een zachte ondergrond voelt minder scherp onder de voet.

Onze ruin had zeer gevoelige zolen (zoolkneuzingen) gedurende een week, toen wij direct na het bekappen buiten gingen rijden en over een pad kwamen waar losse steentjes lagen ... (dom natuurlijk achteraf). Hij liep toen een week daarna heel voorzichtig op harde bodem, maar kon gelukkig wel gewoon goed en lekker lopen in wei en paddock, dus we hebben toen gewoon niet gereden. Je kon ook kleine kneuzingen zien onder de zool: donkere plekjes, dat zijn bloeduitstortinkjes.
De keer daarop wat langer gelaten met bekappen en een dag of drie niet buiten gereden, toen geen enkel probleem gehad.