vochtbult op het been

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

vochtbult op het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 18:27

Sinds een paar dagen terug heeft mijn pony ineens een dik been. Ze loop niet kreupel, het is niet gevoelig, er zit alleen die bult met vocht erin welke een heel klein beetje warm is.
Het zit helemaal onder aan het been, waar normaal de peesjes zitten, hier rijd ik normaal mee, enkel juist de laatste dagen niet meer.

Wat kan de oorzaak hiervan zijn? en wat kan ik het beste eraan doen.
Ik spoel het nu elke dag 2 keer af, en doe er daarna coolinggel op welke ik een aantal minuten inmasseer.

Nikka

Re: vochtbult op het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:29

Heel rustig in beweging houden. Alleen grote lijnen, geen gekke dingen doen. Afspuiten is prima en de coolinggel ook. Je kan ook nog klei proberen, dat werkt langer.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:51

Kleine toevoeging: als het been dikker wordt na het rijden zou ik hem toch een weekje alleen wat stappen of rust geven.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:53

Heb je haar laten lopen zowel op harde ondergrond en zachte ondergrond? Het is geen galbult? Op die plaats zou ik er voorzichtig mee zijn, aangezien daar de pezen zitten.. Zit die bult op een pees? Anders zou ik even voor de zekerheid een dierenarts laten komen en/of een foto maken. Sommige paarden lopen behoorlijk lang door hun pijn heen voordat ze het laten merken.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 18:57

het is niet dikker na het rijden. En we rijden zowel op harde en zachte ondergrond.

2 jaar terug heeft ze dit ook al eens gehad, en dit trok toen vanzelf weg.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:00

inspecteer het been en de voet eens goed, of er niet ergens een klein wondje zit. Een heel klein wondje kan al gauw vocht veroorzaken.
Zo ja, houd het dan goed in de gaten en temperatuur je paard ook. Loopt de temp op of wordt het been dikker, bel dan de DA (einschuss)