kreupel :(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

broek

kreupel :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:46

Hallo,

Mijn haffie heb ik nu een tijdje en eigenlijk is ze al die tijd al licht kreupel geweest.
Ik dacht dat het kwam door gevoelige voetjes (ik heb 3 dagen na aankoop haar ijzers laten verwijderen)
Onder tussen heb ik weinig met haar gedaan, zodat ze kon wennen.
Af en toe liep ze in de wei niet helemaal zuiver.
Nu een maand geleden ben ik begonnen met rijden..en ook gelijk weer gestopt omdat ze slechter ging lopen.
De dierenarts is er bij geweest en ze kwan niet door de buigproef heen..ze adviseerde ijzers, ontsekingsremmers en rust.
Ze dacht aan gevoelige hoeven..net als ik.
Nou staat ze alweer even op ijzers, loopt iets beter maar het is nog steeds sh*t..het lijkt wel de ene keer erger dan de andere.
Woensdag gaan we naar de dierenarts..voor een kreupelheidsonderzoek..ze is voor links en rechts kreupel.
Herkent iemand dit? als ik op internet zoek kom ik vooral uit op hoefkatrol...ik weet dat alleen de dierenarts duidelijkheid kan geven..maar vroeg me af of iemand dit herkent.
groetjess

nanootje

Re: kreupel :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:48

Mijn paardje is vandaag meegeweest naar de kliniek. Hij liep ook voor op links en rechts kreupel. Hij heeft ook nog rugproblemen, maar dat ter zijde. Er zijn foto's gemaakt en hij heeft hoefkatrol aan beide benen en dit komt zelden voor, meestal is het aan 1 been. Wij zijn er nog optijd bij, maar hij krijgt nu ijzers om overbelasting tegen tegaan en spuiten met cortisonen en nog iets erin bij de gewrichten waar de hoefkatrol zit.

Ik hoop voor je dat het dit niet is, want schrikken is het wel en je kunt niet meer heel intensief gaan rijden met je pony.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:33

MD-->BEH

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:37

Ja ik herken het ook, mijn haffie heeft verbening van het hoefkraakbeen in beide voorbenen. Nu met goede ijzers met siliconen loop die gelukkig na een jaar ellende eindelijk goed!

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:56

heeft je da ook verder geken dan alleen de benen van je apard.
het probleem kan ook heele rgers anders vandaan komen, waardoor het paard gaat compenseren en elders ook klachten krijgt.

Floortjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:44

Heee,
Ik heb gister te horen gekregen dat mijn paaard hoefkatrol zou kunnen hebben:(
Hij zit nu aan de metacam, dat is een paarden peneciline.
Ik moet kijken of het aanslaat, zo niet, dan heeft hij dus hoefkatol.
Mijn paard liep al een paar weken niet zuiver.
Ik dacht eerst dat het aan zijn ijzers lag, die zaten heel erg los.
Maar na dat ik me ijzers had laten vervangen liep hij nogsteeds niet goed.
Ik heb gister de dierenarts erbij gehaald, en die vertelde me het.
Als ik jou was had ik de dierenarts erbij gehaald, want ik herken jou verhaal heel erg in de mijne, en mijn paard heeft een grote kans op hoefkatrol.
En 80% van die paarden die hoefkatrol hebben, hebben iemand in hun fam. die het ook heeft gehad, dus het is heel erg erfelijk.

Maarja, sterkte iedergeval;)

Kus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:14

Allereerst HKO komt bij wilde en opnieuw verwilderde paarden niet voor, niet bij de levende paarden, noch bij de kadavers. En alle wilde paarden als brumbys en mustangs zijn opnieuw verwilderde huis tuin en keuken paarden.

Hoefkatrolontsteking is noch rijtechnisch probleem, scheefheid, gebrek aan vitamientjes of wat dan ook maar domweg overmatige slijtage aan het bot door een verkeerde bekapping en te weinig doorbloeding door langdurig stilstaan (meer dan één uur per etmaal op stal), hoefijzers en te weinig hoefmechanisme.

Paarden in de VS die HKO hadden en gedumpt werden in het wild. Werden jaren later teruggevonden bij het afvangen van wilde paarden. Omdat er een chip in hun nek zat werden ze bij de eigenaar teruggebracht, die natuurlijk allang dachten dat het paard gestorven was. De O van de HKO was genezen en de paarden liepen weer rad.

Dr. Strasser heeft meer dan 100 paarden met zeer ernstige HKO, binnen enkele maanden tot maximaal een half jaar, weer rad gekregen met de juist bekapping en huisvesting. Ook al is haar methode omstreden, zou dit toch te denken moeten geven.

Hoe je de ontsteking van HKO kunt genezen kun je HIER lezen.

Hier kun je een case study lezen van dierenarts Wim de Leeuw die meerdere paarden met HKO behandeld heeft: http://www.biomentor.org/paard/Hoefkatr ... eking.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:25

Vaag verhaal...
Koefkatrolontsteking is een genetisch bepaald iets. In Nederland komt het nog niet eens zo gek lang voor. Bij de voorloper van de huidige KWPNer kwam HKO niet voor. Volbloedhengsten als o.a. Koridon XX "brachten" ons de HKO. Het is dus je reinste bullshit om aan te nemen dat HKO optreedt door
Citaat:
verkeerde bekapping en te weinig doorbloeding door langdurig stilstaan (meer dan één uur per etmaal op stal), hoefijzers en te weinig hoefmechanisme.

Voor de omvorming van het Gelderse paard naar het huidige sportpaard werden paarden ook gewoon traditioneel bekapt en beslagen, stonden ze ook op stal en moesten ook nog hard werken.... en hoefkatrol kwam niet voor.
Dat er in bovenstaande post wordt verteld dat het om "domweg slijtage" zou gaan, bewijst voor mij des te meer dat de "ouderwetse" paarden een betere kwaliteit botten hadden dan de F1-generatie van de omgevormde Geldersen en hun nakomelingen.
Verder komt het bij sommige rassen niet voor, en dan praat ik niet over Mustangs, Brumbies of wat voor halfwild soort paard dan ook, maar bijvoorbeeld het Friese paard...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:51

Dank je wel voor de uitleg Suleitha en het niet voorbijgaan aan het erfelijke invloed van dit probleem.

Vraagje aan Arabesk.
Ik heb zelf helemaal geen ervaring met HKO maar hoe is het mogelijk dat paarden die HKO hebben herstellen.
Moeten natuurlijk niet vergeten dat HKO een algemene naam is voor alle problemen om en rond het hoefkatrol.
Maar een aangetast straalbeen kan toch niet meer een goed straalbeen worden?

TS als je het echt niet vertrouw laat dan foto's nemen van de hoeven van je paard.
Heb zelf met de handen in mijn haar gezeten omdat mijn wedstrijdpaard steeds vaak onregelmatig was.
Ook ik was bang voor HKO, na voltes op het harde de DA ook maar de foto's vertelde een heel ander verhaal en na 2x op eggbars liep mijn paard weer super en nooit meer een probleem gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:56

Geen dank, Zahlina.
Ik ben de andere hoofdveroorzaker van de HKO binnen het toenmalige KWPN nog vergeten te vermelden, dat was Duc de Normandie.