paard heeft vaak bloedneus

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Stephanie

paard heeft vaak bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 14:11

hallo allemaal.
het paard vn mijn vriend heeft de laatste tijd nog al vaak een bloedneus, en we weten niet hoe het komt?
we hebben al in zijn neus gekeken en zo maar er is verder nix te zien, geen wondjes of zo? ook in de stal zijn geen scherpe dingen waardoor het gebeurd zou kunnen zijn?we hebben de hele stal doorzocht
weet iemand mischien waardoor het komt? of is het mischien verstandig om de dierenarts te bellen?alvast bedankt!

nobel1

Re: paard heeft vaak bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:52

Tjsa, ik denk dat het sowieso verstandig is om een DA hier is naar zou kijken.

Heeft het paard het vaak na het rijden?
Ademt hij ook wat zwaar/snel?

Het kan natuurlijk een onschuldig bloedneusje zijn, maar ook iets aan zijn longen.

Succes ermee!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:57

Paarden hebben in de regel niet zomaar spontaan een bloedneus. Ik zou igg de eerst volgende keer dat hij er eentje heeft de DA onmiddelijk bellen en eventueel al morgenochtend om advies te vragen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:45

Even Da na laten kijken. Er is medicatie voor Ja

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 21:32

nobel1 : nee hij ademt niet zwaar of zo? en hij heeft het ook niet na het rijden?
bedankt voor de reacties, ik zal het wel doorgeven!

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:25

Is het iets van de laatste weken? Of heeft hij het in de winter ook gehad? Bij mensen is het namelijk toch zo dat bij warm weer eerder een bloedneus ontstaat dan bij koel weer? Ik zou het nog even in de gaten houden en mocht het blijven misschien eerst eens even over de telefoon de dierenarts informeren.. Dan heb je niet meteen die gigantische voorrij kosten.. Mocht de dierenarts het ernstig genoeg vinden klinken kan hij altijd nog langs komen.. Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:27

ik ken een paard die dat altijd heeft met apart weer. en zij heeft het ook vaker bij slechte warming up en dan gelijk werken...

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 11:25

@ winnie03 : nee hij heeft het in de winter ook gehad, en gister had hij het weer, hij heeft het ongeveer om de 2 weken of zo?niet presies maar ong.
hij heeft er verder ook geen last van of zo? en als je het met een doek of zo weg haalt is het ook weg, er loopt zegma 1 straaltje bloed uit zn neus meer niet?

_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:00

Hee Stephanie:)!
Misschien als die het weer krijgt gewoon die DA Bellen? Misschien dat die toch er iets aan kan doen.. Of misschien weet wat het is!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:05

Hmm, twee van mijn verzorgpaarden hebben er ook wel eens last van. Eentje met warm weer en mn paardje nu waarschijnlijk door het warme weer in combinatie met een virus.
Ik zou de dierenarts eens bellen voor informatie, want ik vind het wel redelijk veel, als hij om de twee weken het hele jaar door bloedneuzen heeft.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:11

bedankt voor de reacties! hij heeft het niet om de 2 weken hoor maar een keer om de 2 weken en de andere keer een maandje niet of zo? heel verschillend en dn soms weer 2 weke achter elkaar?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:59

Heeft hij steeds maar uit 1 neusgat bloed (dus elke keer dezelfde) of wisselt het af? Wanneer het afwisselt komt de bloeding uit dieper gelegen gebieden (longen). Wanneer het steeds uit hetzelfde neusgat is, is het aannemelijker dat er echt in de neus zelf bloedingen zijn.

toch echt eens naar laten kijken hoor, een paard hoort niet zomaar bloedneuzen te hebben!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:03

Naar laten kijken..
kan iets heel onschuldigs zijn, maar ook iets vervelends..

Dat het maar uit 1 neusgat komt (ik neem aan altijd dezelfde?)
betekend dat het in ieder geval aan die kant zit.. en zoals voorgaande iemand ook zegt..
lager.. Zit het hoger zie je vaak dat het uit beide neusgaten komt..

Om het goed te kunnen bekijken moet een dierenarts dan doorgaans
met een speciaal aparaat in zijn neus kijken..
Aangezien je anders niets ziet.....
(levert dus vaak ritje op naar kliniek.. om te er een scoop in te steken...)

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:43

Mloui schreef:
Heeft hij steeds maar uit 1 neusgat bloed (dus elke keer dezelfde) of wisselt het af? Wanneer het afwisselt komt de bloeding uit dieper gelegen gebieden (longen). Wanneer het steeds uit hetzelfde neusgat is, is het aannemelijker dat er echt in de neus zelf bloedingen zijn.

toch echt eens naar laten kijken hoor, een paard hoort niet zomaar bloedneuzen te hebben!

Zelfde vraag.

En heeft hij het vaker na inspanning? Of ook zo als hij rustig is. (dus ook niet in de wei actief heeft gerent)

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 21:39

we hebben hem eigenlijk alleen maar uit zijn stal gehaald met een bloedneus? dus het komt denk ik niet door inspanning. we hebben zijn hele stal na gekeken, en hij kan zich dus niet ergens aan open gehaald hebben. ik heb er eigenlijk niet op gelet of het uit 1 neusgat komt of uit 2, afgelope week kwam het maar uti 1 neusgat, maar weet niet of het steeds dezelfde is zegma?
ik denk dat we tog maar de DA moeten bellen

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:16

Dat lijkt me het verstandigst idd. Schrijf anders eens op uit welk neusgat de bloedingen komen. Dit is voor een dierenarts ook wel fijn om te weten, dan weten ze ongeveer waar ze het moeten zoeken. Een paard bloedt bijna nooit uit 2 neusgaten, tenzij het natuurlijk echt een ernstige bloeding is. Bij een lichte bloedneus zal er bijna altijd slechts uit 1 neusgat bloed tevoorschijn komen. Sterkte er mee!

DOEJEDING

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:55

mijn verzorgpaardje had dat ook,
toen waren de eigenaren op vakantie dus ik schrok me dood
heb toen ook de DA gebeld kwamen gelijk,
ze had bloedarmoede+een beginnende onsteking..
dus zou wel even de DA bellen want mischien is de ontsteking bij jou al verder

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 14:51

bedankt allemaal voor de reacties!
hij heeft gister weer een bloedneus gehad, nadat hij heet lopen rennen in de wei, het kwam nu uit zn andere neusgat als vorige keer!

Lienemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:00

Hey meid! Klinkt zeker niet goed.
Ik zou als ik jou was Schutte even bellen, of suzanne Coppes!

Bloedingen via de neus

Bloedverlies via de neus kan vanaf verschillende niveaus de buitenlucht bereiken:

1. Vanuit de neusgang zelf

Het bloedverlies zal zich beperken tot een neusgat. Oorzaken hiervan zijn wondjes die van buitenaf ontstaan zijn, beschadigingen ten gevolge van bijvoorbeeld onderzoek met de scoop of door het inbrengen van de maagsonde. Hoewel deze bloedingen er erg heftig kunnen uitzien, zijn ze meestal niet ernstig en houden meest na een tijdje vanzelf op.

Tumoren kunnen een enkele keer in een neusgang voorkomen. We zullen dan zien dat er regelmatig een eenzijdige bloedneus ontstaat. Zit de tumor in het neustussenschot (iets wat we overigens noch nooit gezien hebben), dan kan het wel tweezijdige neusbloedingen geven.

2. Bloedingen vanuit de keel

Als bloedingen komen vanaf een plek van waaruit het bloed zich over beide neusgaten kan verdelen, dan zal bloed uit beide neusgaten komen. De keel kent geen plaatsen waar bloedingen ontstaan, behalve na ongelukken. Wel kunnen er zeer ernstige bloedingen ontstaan vanuit de luchtzakken. Deze zeer levensbedreigende bloedingen kunnen ontstaan doordat een langdurige ontsteking de wand van de luchtzak aanvreet met daarin een zeer groot bloedvat. Raakt deze bloedvatwand beschadigd, dan kan een bloeding ontstaan die niet meer te stoppen is Een luchtzakontsteking mag dan ook niet te lang blijven bestaan.

3. Bloedingen vanuit de longen

Bloed dat uit de longen komt, zal uit beide neusgaten naar buiten komen.Vooral als het paard hierbij zwaar ademt (veel luchtstroom), zal het een schuimig aspect hebben.

Inspanningsafhankelijke bloedingen komen bij het paard nogal eens voor. Over het algemeen wordt aangenomen dat een chronische bronchitis hiervan de oorzaak is. Doordat het chronisch ontstoken weefsel minder elastisch is zal het bij grote drukverschillen makkelijk scheurtjes laten ontstaan, waarbij ook bloedvaatjes betrokken zijn. Deze bloedingen zijn meest niet ernstig in de zin dat er niet veel bloedverlies door ontstaat maar kunnen wel regelmatig terugkomen.. Een goed onderzoek is dan ook zeker gewenst.

Succes! Lachen