[MD]Verbrand door stroomdraad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horse_girl

[MD]Verbrand door stroomdraad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 14:01

Hoi allemaal,
Vandaag kom ik bij mn verzorgpaard aan en tijdens het poetsen zag ik vreemde plekjes op de rand van haar lip. Na het beter bekeken te hebben, leken het brandwondjes. Dezelfde plekjes zaten op dezelfde plek aan de andere kant van haar mond, en wat plekjes op de voorkant van dr tong.
Uit angst dat het haar pijn deed heb ik het eerst schoongemaakt met koud water, daarna wat uierzalf erop gesmeerd (niet op de tong) en geen bit in gedaan. Heb alleen maar even gelongeerd aan het halster.
Nu denk ik dus dat het door het stroomdraad komt, iemand die hier ervaring mee heeft? De plekken zitten niet op de plek van het bit, dus ik denk dat ik morgen maar even longeer met bit in om te kijken of het nog pijn doet.
Iemand nog meer tips/ervaringen?

horse_girl

Re: [MD]Verbrand door stroomdraad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:25

Ben ik echt de enige met zo'n onhandig paard?? Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:27

Er zit te weinig stroom op om echt brandwonden te veroorzaken lijkt mij. En geen weldenkend paard die lekker gaat likken aan het stroomdraad Haha!

Heeft ie zich niet op de tong gebeten? Nagelbijten / Gniffelen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:28

Het kan idd van het stroomdraad zijn. Maar dan staat er waarschijnlijk geen stroom of niet genoeg op. Mijn pony hefet dat vorig jaar op zijn borst gehad. ook een "brandwond" daar stond ook geen stroom op. Ik zou het gewoon goed schoonhouden en kijken wat je met haar kan doen zonder dat ze pijn heeft. Verder zorgen dat er stroom of meer stroom op komt te staan;).

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:29

Welshcobfan schreef:
Er zit te weinig stroom op om echt brandwonden te veroorzaken lijkt mij. En geen weldenkend paard die lekker gaat likken aan het stroomdraad Haha!

Het kan er gaan uitzien als een brandwond als ze er snel langs schuiven. Ik had alleen al een "brandwond" van een halstertouw dat uit mijn handen getrokken werd;).

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:30

Tja de plekjes zitten ook op de lippen, precies aan beide kanten, dus dan moet ze wel heel raar gebeten hebben. Het zijn ook niet echt bijtplekjes, echt soort ronde brandplekjes.

@ roxxxiejjj: waarom ontstaat er dan een brandwond als er te weinig stroom op staat?

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:30

Uhm....verbrand door stroomdraad? Ik weet niet hoeveel stroom er op jullie afrastering staat?
Heb zelf wel eens een opduvel gehad van de afrastering maar had geen brandblaar op mijn handen....
Waar ik aan denk is aan een giftige plant omdat ze het ook op haar tong heeft.
Berenklauw staat erom bekend dat wanneer je daar aanzit je brandblaren krijgt.
Verder zou ik het niet weten.
Zonnebrand zou ook kunnen maar ik denk niet op haar tong

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:31

roxxxiejjj schreef:
Welshcobfan schreef:

Het kan er gaan uitzien als een brandwond als ze er snel langs schuiven. Ik had alleen al een "brandwond" van een halstertouw dat uit mijn handen getrokken werd;).

Ja dat zou ook kunnen, ze stond gister met het onweer nog buiten, misschien dat ze daardoor onrustig werd en aan het draad is gaan knagen ofzo. Maar de staleigenaar is nog gaan kijken en toen stonden ze er rustig bij.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:32

horse_girl schreef:
Tja de plekjes zitten ook op de lippen, precies aan beide kanten, dus dan moet ze wel heel raar gebeten hebben. Het zijn ook niet echt bijtplekjes, echt soort ronde brandplekjes.

@ roxxxiejjj: waarom ontstaat er dan een brandwond als er te weinig stroom op staat?

Als er niet genoeg stroom opstaat zien ze het draad niet als gevaar en gaan ze eraan zitten. Lachen Als ze er dan aan gaan schuren/bijten krijgen ze kleine wondjes(bij mijn pony ook gebeurd en weet zeker dat dat van het draad kwam want ik stond erbij!)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:33

Een gewone verwonding kan er ook wel uitzien als een brandwond. Heeft mijn pony gehad toen hij door het schrikdraad ging en het schuren van het schrikdraad gaf een plek. Niet de daadwerkelijke stroom.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:33

Heb je er geen foto van? Dat maakt het een hoop duidelijker Lachen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:34

Welshcobfan schreef:
Een gewone verwonding kan er ook wel uitzien als een brandwond. Heeft mijn pony gehad toen hij door het schrikdraad ging en het schuren van het schrikdraad gaf een plek. Niet de daadwerkelijke stroom.

Het heeft ook neit veel met de stroom zelf te maken. Maar als er niets of niet genoeg op staat zien ze het niet als gevaar;).

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:35

spettic schreef:
Uhm....verbrand door stroomdraad? Ik weet niet hoeveel stroom er op jullie afrastering staat?
Heb zelf wel eens een opduvel gehad van de afrastering maar had geen brandblaar op mijn handen....
Waar ik aan denk is aan een giftige plant omdat ze het ook op haar tong heeft.
Berenklauw staat erom bekend dat wanneer je daar aanzit je brandblaren krijgt.
Verder zou ik het niet weten.
Zonnebrand zou ook kunnen maar ik denk niet op haar tong

Giftige planten staan er niet, zeker geen bereklauw. Mij leek stroom ook te weinig om te verbranden, maar aangezien tong en lippen wel erg gevoelige huid is... Maar kan dus zoals gezegd ook komen doordat er juist te weinig stroom op staat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:36

klopt, geen stroomklok/apparaat geeft zoveel stroom dat je er een brandwond van kan oplopen.

Dus ik denk dat er te weinig stroom op staat, waardoor je paard gewoon plekjes heeft door het schrikdraad zelf Lachen

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:37

Blijft vreemd, ze staat al zo lang in de wei, altijd op deze manier op deze stal, en nu opeens gaat ze over het schrikdraad schuren? Verder staan er geen dingen waarmee ze zulke wondjes zou kunnen krijgen geloof ik.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:39

horse_girl schreef:
Blijft vreemd, ze staat al zo lang in de wei, altijd op deze manier op deze stal, en nu opeens gaat ze over het schrikdraad schuren? Verder staan er geen dingen waarmee ze zulke wondjes zou kunnen krijgen geloof ik.

Kan gebeuren. Dat was bij mijn pony ook de eerste keer aan het einde van het landseizoen hij stond er al het hele jaar! Maar zolang ze er geen last van hebben is het niet erg. Ik vind het vervelender als hij vast ligt in stal!:)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:41

Na het longeren heeft ze wel gewoon dr eten opgegeten, appel en wortels ook, dus het leek alsof ze er niet zo'n pijn aan had. 'helaas' is dit een paard die nogal doorbikkelt, ook al heeft ze pijn. Morgen s kijken wat ze doet met t bit in.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:50

Denk eerder dat het een soort allergische reactie/irritatie is op een plantje wat in de wei staat. Hoeft helemaal niet iets heel aparts te zijn maar sommige paarden reageren opeens op een plantje wat al jaren in wei staat en waar ze anders geen last van hebben.

Groetjes genja

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:54

Zou kunnen, maar dan verwacht ik toch eerder plekken op de hele tong en lippen, nu zit het echt beide kanten van de lippen op dezelfde hoogte en alleen vooraan op de tong.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:09

Ik zou het in ieder geval in de gaten houden. Als het een allergische reactie is op iets zal het waarschijnlijk erger worden of niet overgaan.Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:24

is er pas kunstmest of kalk gestrooid?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:55

Kan het zijn dat er riet staat?
Wat je beschrijft komt me bekend voor, een paard van ons had zoiets, en we dachten aan een soort aften of iets anders herpesachtigs. Maar het kwam van het riet eten - dat was kennelijk zo lekker dat het paard die wondjes op de koop toe nam. Ze zijn vanzelf weer verdwenen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:58

Kan inderdaad van riet eten zijn of van hardere stengelige dingen in het hooi of kuil. Hebben de mijne af en toe ook wel eens.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 20:40

Er is geen kalk/kunstmest gestrooid, en het stuk waar ze nu staan grenst niet aan het riet (waar ze hiervoor stonden ook niet). Ik zal morgen eens kijken of er iets anders grofstengeligs in de buurt staat.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:44

Ik denk zelf ook eerder aan een plant of iets dergelijks..
Lijkt me sterk dat ze ineens op het stroomdraad is gaan kauwen.

Aan de draad kun je echter wel verbranden. Heb 2 jaar geleden zelf een brandwondje gehad op me gezicht van de draad. Het had geregend er kwam een tak tegen me gezicht en met haalde ik het stroomdraad los en kwam tegen me gezicht als gevolg een brandplek.