Verstopte talgkliertjes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Verstopte talgkliertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 23:13

Mijn pony heeft al vanaf november plekjes op haar schouder, nu was ze er even vanaf en nu komt het weer terug, maar dan steeds verder omhoog. Kleine kale plekjes met een zwarte kern. Nou heb ik de da laten kijken toen hij er toch was en hij zei dat het verstopte talgkliertjes waren, kon verder helemaal geen kwaad. Keus was dus een peniciline kuur van 2 weken of gewoon niks aan doen want ze had er toch geen last van.
Nou ga ik er geen medicijnen instoppen als mijn pony nergens last van heeft dus die optie valt voor mij al af.
Maar nu vraag ik me af, kan het ook gewoon oplossen door goed masseren elke dag?
Met de rubberen rosborstel elke dag de huid bewerken dus, niet te hard, maar gewoon zodat de doorbloeding goed gestimuleerd wordt en zo misschien ook dat de kliertjes 'open blijven'? Of moet ik er gewoon lekker vanaf blijven en trekt vanzelf wel weg? Ze vind het wel heel fijn als ik daar lekker met de borstel aan de gang ga.
Het kruipt dus steeds verder naar boven, ze heeft het ook maar aan één kant van de hals (waar de manen niet hangen, rechts in dit geval) en het loopt ook in 'lijnen', maar nu is het dus weg op de schouder en zit het hoger, dus wie weet stopt het wel bij de oren Clown
Iemand een oplossing?

ikenindi

Re: Verstopte talgkliertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:15

ik zou haast zeggen: stomen Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 23:17

Hoe doe ik dat?

Ik heb op http://www.paarden-kruiden.nl ook net gezien dat er wel een soort spul voor is, maar dat is echt voor harde plekken enzo, en die heeft ze totaal niet Nagelbijten / Gniffelen

www.paarden-kruiden.nl schreef:
Gerzon flesje a 30 ml
ronde harde schijven als gevolg van verstopte talgkliertjes

Door verstopte talgkliertjes in de huid ontstaan ronde harde schijven in de huid. Meestal onder of in de omgeving van het zadel, als je er op drukt dan doet het geen pijn. Hierdoor onstaan kale plekken door het schuren, door het met Gerzon in te masseren kunt u mogelijk erger voorkomen.

Prijs: 16.50

*edit; Ook Biosaf van de paardendrogist zou schijnbaar helpen. Dat is een soort gist om door het voer te doen. Iemand ervaring?
Laatst bijgewerkt door Britt op 31-05-08 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:19

haha geen idee. ik weet dat bij mensen stomen helpt. maar bij paarden lijkt t me wat lastig...

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:16

Niet mijn paarden, maar mijn hond heeft er ook last van Clown
Ik masseer het inderdaad en soms wanneer ze echt "bol " staan knijp ik ze wat uit Ziek .
Dat is best wel een smerig klusje, maar wanneer ik dat gedaan heb zie ik dat ze naar een paar dagen opdrogen en weer weggaan.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:18

Je kunt er ook trekzalf op smeren! Mocht er dan een ontsteking in komen, wordt die er ook meteen uitgehaald Lachen

edit: trekzalf kun je gewoon bij de drogist kopen