ontwormingsschema

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miky

ontwormingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 11:21

Hoi!

Ik gebruik altijd dit ontwormingsschema

Maart: ivermectine+ praziquantel
mei ivermectine
Juli ivermectine
September: Ivermectine
November: moxidectine

Is dit een goed schema?

Wilawander

Re: ontwormingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:13

ik zou het zo doen.
Februari: Ivermectine
April: Ivermectine + Praziquantel of Moxidectine + Praziquantel
Juni: Pyrantel
Aug: Pyrantel
Okt: Ivermectine + Praziquantel of Moxidectine + Praziquantel
Dec: Moxidectine

Zo heb je namelijk tegen alle wormen het optimale schema en gebruik je verschillende stoffenom resistentie te voorkomen. Doe het al jaren zo en bevalt super.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:05

ik zou mestonderzoek laten doen en pas op basis van de uitslag en het advies ontwormen met het middel dat ze aanraden

zoek even op wormentelling en 'Het Woud' op google

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:34

Arabesk schreef:
ik zou mestonderzoek laten doen en pas op basis van de uitslag en het advies ontwormen met het middel dat ze aanraden

zoek even op wormentelling en 'Het Woud' op google

wij doen het ook op deze manier, mestonderzoek en alleen als ze wormen hebben krijgen ze een wormenkuur...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:50

ik geef eens in de 3 maanden een wormkuur, krijg dan goed advies in de ruitersportwinkel

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:55

Het schema dat mij werd voorgesteld door een veearts van het universitair ziekenhuis in Merelbeke;
Aug/sept: avermectine
Nov/Dec: Eqvalan duo/ Equimax
Feb/Mrt: avermectine
Mei/juni: Eqvalan duo/ Equimax

Ivermectine, moxadectine en doramectine vallen onder de noemer "avermectine" Moxadectine heeft wel het voordeel ook tegen de larven van Bloedwormen te werken wat Ivermectines en Doramectines niet doen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 00:59

Ontwormingsschema

Vanwege het grote aantal te verkrijgen wormmiddelen bestaat er bij veel eigenaren behoefte aan duidelijkheid in de vorm van een ontwormingsschema.

Een voorbeeld van een ontwormingsschema:

Equest Pramox: start stalseizoen, meestal oktober
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes met een werkzaamheid van 90 %. De stof praziquantel is toegevoegd, een middel tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens onder het half jaar geven.

Ivermectine: januari
Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

Ivermectine: maart
Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

Equest: einde stalseizoen, mei
Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan m.n gegeven worden om de rode wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

Ivermectine: augustus
Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

OPMERKINGEN BIJ SCHEMA:.

-Variaties op dit schema zijn uiteraard mogelijk. Vanwege toenemende ongevoeligheid van wormen voor de huidige middelen en het ontbreken van de ontwikkeling van nieuwe middelen zou minder ontwormen op geleide van mestonderzoek ook een strategie kunnen zijn. Mondeling overleg met VA wordt dan geadviseerd.

-Het wormmiddel dient voldoende hoog gedoseerd te worden, passend bij het gewicht van het paard. Een gemiddelde KWPN-er van 1.65 m. weegt al gauw 600 kg! Equest bevat maar gel voor 575 kg; de meeste andere pasta’s zijn voor 600 kg, tenzij anders vermeld.

-Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde wormmiddel te geven.

-Spoelwormen, voornamelijk voorkomend bij veulens en jonge paarden, worden steeds ongevoeliger voor ivermectines. De stof pyrantel (in bijv. Banminth) werkt beter tegen spoelwormen. Veulens moeten elke 2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd, met ivermectine en dus de eerste levensjaren afgewisseld met pyrantel.

-Vanaf juli 2008 kunnen wormmiddelen alleen of bij de dierenarts of met een recept van de dierenarts bij gekwalificeerde bedrijven gekocht worden. Op deze manier wordt een optimale wijze van ontwormen gegarandeerd middels de kennis van de dierenarts van zowel ontworming als de situatie ter plekke.

N.B.:Geen Equest aan veulens jonger dan een half jaar geven.

Dit is het schema volgens mijn eigen VA Cool

Dommelschh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:51

mest onderzoeken zijn ookbelangrjik!
en voor de rest het werkende middel steeds een andere al sje weer 1 koopt Knipoog en gewoon 4x perjaar

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:27

Ikzelf zorg er altijd voor dat de maanden met een R erin (dus april, september etc.) hij de zware wormenkuur krijgt. En de maanden zonder R de lichte wormenkuur. Dit doe je dan om de 2 à 3 maanden. In oktober (na weideseizoen) geef ik altijd de wormenkuur met lintworm erin.
In de paardenwinkel vraag ik altijd welke wormenkuren zij beschikbaar hebben en zo heb ik elke keer een ander merk.
Dit werkt al 5 jaar lang super bij mijn paard!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:24

De veearts heeft geadviseerd om ook eerst een mestonderzoek te laten doen voor je gaat ontwormen. Het is overbodig te ontwormen als er geen wormen zijn. Het heeft dan geen enkele zin en je paard kan imuun worden voor de pasta. In veel pasta's zitten toch dezelfde stoffen in.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:52

Ik heb mijn pony zijn mest laatst ook laten onderzoeken bij "het Woud" en ik hoefde niet te ontwormen!