kracht en ruwvoer met weinig suikers en eiwitten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

kracht en ruwvoer met weinig suikers en eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 19:10

Ik ben opzoek naar een meusli waar zo min mogelijk suikers en eiwitten inzitten.
De meusli van Pavo heb ik gevonden. Die natures best maar zijn er nog meer merken?
Is de cavalor strucomix ook met weinig suiker en eiwitten?

Ik weet dat er in kuil heel veel eiwitten zitten. EN dat ik dan echt hooi moet hebben. Maar daar zit natuurlijk ook nog veel verschil in. Welk hooi kan ik het beste voeren?
Wij hebben nu hele mooie pakken hooi. Heel mooi groen, ruikt heerlijk, wel heel fijntjes. En volgens mij ook net van het land. Na mijn idee zullen daar dan ook veel eiwitten in zitten.
Wat voor hooi kan ik dan het beste halen? Of waar moet ik opletten als ik hooi haal?

Arabesk

Re: kracht en ruwvoer met weinig suikers en eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:19

waarom zou je krachtvoer willen voeren?

onze paarden krijgen hooi en verder niets en lopen er trek- en dagtochten op

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:26

Mijn paard is momenteel herstellende van een operatie en staat op boxrust.
Hij krijgt naast zijn hooi en stro, op de krachtvoer momenten Lucerne, en daarnaast nog een pavo koek en slobber.

Geen energiewaarde, wel vitamines en mineralen.
Slobber is voor de doorsmering, en voedings supplementen te mengen..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 19:52

Paarden worden hier wel dagelijks getraind. En starten ook wedstrijden (dressuur).
Van alleen hooi en een liksteen worden ze hier heel snel schaal en hebben ook weinig looplust.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:56

ik voer de kruidenmix van hugho. is een redelijk onbekent merk maar is 100% suikervrij en eiwitarm.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 20:30

Hmmmmm
Ik heb gegoogeld maar kan er niets over vinden.
Ik begreep dat de meusli zonder haver van havens ook geschikt is.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:10

Misschien Subli Zonder?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:11

Marstall Vito is een krachtvoer zonder granen.

Ps waarom wil je èn weinig eiwitten èn weinig suikers?
Dan blijft er alleen vet over als energiebron...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:15

Waarom wil je trouwens persé een meusli? Ik wilde dat eerst ook, maar ik stap nu over op horsekwik van hippostar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:24

hoe laag wil je gaan kwa suikers en eiwitten?
en waarom exact?
suikers snap ik Ja
ik wil zelf ook zo min mogelijk suikers en dus ook zetmeel voeren
maar eiwitten hebben ze echt nodig , zeker als je een redelijke prestatie van ze verwacht,
eiwitten/proteine zijn namelijk de bouwblokken waar het lijf zichzelf mee instand houd (spierweefsels etc )
tis alleen wel van belang dat je goed verteerbare eiwitten voert
maar zou dus niet te veel schrappen in eiwit, maar kiezen voor goed verteerbare eiwitten
en eerder het zetmeel en de suikers in het voer flink verminderen

wat betreft hooi
het moet voor het voeren wel een week of 6 minimaal gelegen hebben voor het voeren
en het is van belang dat het grof langstengelig hooi is , dus geen hooi wat in mei sappig gemaaid is, maar juist wat later (zeg halverwege eind juni ofzo) wat al flink doorgeschoten is , lager in fructaan is en meer vezels bevat

wat betreft krachtvoer, ik weet niet wat je nu voert en hoeveel?

maar een paar opties kunnen zijn ERS pellets van dodson and horrel, 7% zetmeel hele goede ervaringen me
of safe and sound van D&H 10% zetmeel
of equine sensitive van hetzelfde merk

marstal heeft sinfonie en optimaal met een wat lager granen (en dus zetmeel) aandeel
en zo zijn er nog wel wat opties ...

maar dan is het wel handg om te weten waarom je bepaalde dingen wil Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 08:43

Super dankjewel voor de reacties.

Mijn paard stond 24 uur op de wei. Niet echt een hele vette weide. Maar ze kregen wel elke week eeen nieuw stukje erbij wat heel vet was.
Nu heb ik hem van de week van de wei gehaald en liep hij wat gevoelig op de stenen. Ik gelijk in paniek want hij kon weleens bevangen zijn. Gelijk hoefsmid laten komen. HIj moest ook wel nodig gedaan worden.
Die heeft hem bekapt en liep na het bekappen al iets beter. COnclusie van de hoefsmid gevoelige zolen moest met een paar dagen over zijn. Aangezien ik het tochj niet helemaal vertrouwde hem niet meer op de wei gezet. Gister voor de zekerheid nog de dierenarts laten komen. En hij was gelukkig niet bevangen maar echt gevoelig op de zolen. Wel raadde hij me aan om wel goed op te letten met de weidegang. En hem niet op te lang/vet gras te zetten.
Hij staat nu overdag in de paddock en s'nachts op stal. Ik wacht nog even met op de wei zetten. Als dalijk de groepen van weides gaan verwisselen omdat het kaal gegeten is. Zet ik hem op een kaal gegeten stukje (met zin vriendin) om zo de weide toch weer langzaam op te bouwen.
Aangezien ik nu toch wel heel huiverig ben geworden voor hoefbevangenheid. Wil ik een gezonde meusli voor hem hebben.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:55

In dat geval kun je alles van Pavo, Havens en Cavalor vergeten Haha!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:16

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:05

Ik voer Equiral QI, is ook laag in eiwit en suikers. Ziet er super uit, en de trainingen kan hij super aan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 21:17

Ik heb nu een halve zak van een stalgenootje over genomen om te proberen. De pavo natures best. Ben benieuwd hoe hij het daar op doet.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:57

felicity schreef:
Ik ben opzoek naar een meusli waar zo min mogelijk suikers en eiwitten inzitten.
De meusli van Pavo heb ik gevonden. Die natures best maar zijn er nog meer merken?
Is de cavalor strucomix ook met weinig suiker en eiwitten?

Ik weet dat er in kuil heel veel eiwitten zitten. EN dat ik dan echt hooi moet hebben. Maar daar zit natuurlijk ook nog veel verschil in. Welk hooi kan ik het beste voeren?
Wij hebben nu hele mooie pakken hooi. Heel mooi groen, ruikt heerlijk, wel heel fijntjes. En volgens mij ook net van het land. Na mijn idee zullen daar dan ook veel eiwitten in zitten.
Wat voor hooi kan ik dan het beste halen? Of waar moet ik opletten als ik hooi haal?

in hooi, gras en kuil zit ongeveer evenveel eiwit als het van hetzelfde land komt, alleen het suikergehalte kan behoorlijk verschillend zijn! Dit is afhankelijk van de maaitijd (vroege voorjaar of einde zomer), de temperatuur waarbij het gemaaid is en de lengte van het gras. Het bewerkingsproces zorgt ook voor een verschil in suikers. Bij kuilgras is een deel van het cellulose omgezet in suiker en zuur door een natuurlijk gistingsproces.

Subli zonder en Natures best bevatten geen melasse en haver.

Subli heeft ook een granenmix, welke zeer weinig eiwitten bevat, maar wel weer wat meer zetmeel, omdat het een graanproduct is.

Verder heb ik nu ook een paar zakken Hugho kruidenmix gebruikt, ook een granenmix met kruidenbrokjes en wortel erdoor

Van de Marstall vind ik het weer jammer dat er behoorlijk veel knoflook door zit..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:16

Dodson&Horell Safe and sound

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:20

de vito van marstall is prima, belangrijk is het gehalte suiker/zetmeel en niet alleen de suikers. Je zou het kunnen combineren met fortisimo ook van marstall, ik zou ze bellen krijg je een goed advies en goede info.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 23:36

marstall vito

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:49

ik gebruik sinds gister ook op advies om minder suikers te gebruiken, cavelor pianissimo, daarnaast nog een halve schep biks en 2x daags kuil en overdag op de wei.
dit is voor 4 jarig sportpaard.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:08

pianissimo is toch de sport meusli van cavalor?
Ik heb eerst namelijk de strucomix gevoerd van cavalor maar vond daar behoorlijk veel suikers inzitten namelijk 10 procent.
En mag ik vragen hoeveel je van de meusli geeft?
Ik vind het namelijk heel moeilijk om te bepalen hoeveel hij nodig heeft aan krachtvoer.
Hij krijgt nu s'ochtends 3/4 schep meusli en een halve pavo koek en s'avonds een halve pavo koek en 3/4 schep meusli en 1/4 maismeel met zemelen aangemaakt met water.
Ik wil de meusli nu opbouwen tot anderhalve schep per keer. Dat zou dan ongeveer ruim 2 kilo per dag zijn. En wil ik stoppen met de pavokoeken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:46

Pavo Nature's Best dan niet doen. Bevat zeer weinig suikers volgens Pavo maar wordt even vergeten te vermelden dat er zeer veel koolhydraten in zitten die in het paard juist omgezet worden naar de o zo gevaarlijke suikers.

Heb zelf een paard die gevoelig is voor bevangeheid en die krijgt van Dodson and Horell die Leisure mix, High Fibre nuts en de Safe and Sound.