droge hoeven, wat te doen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

droge hoeven, wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 18:53

Mijn merrie en de rest van de paarden in de wei hebben allamaal heel er last van droge hoeven.
Hierdoor brokkelen de hoeven snel af. Invetten is niet goed zo ver ik weet wand dat houd het water juist tegen.

Nou is het miss wel een oplossing om een moder/water badje te doen. maar dat is ook niet gemakkelijke. wand die van mij loopt met een veulen. en zou niet een twee drie een makkelijker oplossing weten. maak ze nu elke dag nat als ik er ben.

heeft iemand miss een oplossen voor de droge hoeven. zodat ze niet snel afbrokkelen?

nienke

SoYou

Re: droge hoeven, wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:54

elke dag in een bak met modder zetten (10 minuten)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:55

men neme een gieter water men lopen met gieter naar de paarden en men gieten een beetje water over alle 4 de hoeven? en of je dat elke dag doet of eens in de week of 2 keer per week oid zou je dan zelf kunnen kijken? Tong uitsteken ik weet niet of dat gewoon een optie is?

edit: ships... ik zie dat je ze al elke dag natmaakt hmm... *gaat iets nieuws bedenken*

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 19:09

zag op divoza en hoefzak. Maar heb al eens een hoef in een emmer water gezet en er bij blijven staan. maar ze raakte in paniek emmer kapot. halster touw kapot. nou denk ik niet dat die veel schade aan kan brengen toch ? miss toch maar een optie om die te gaan kopen. is maar 9 euro ong dat is ja niets.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:11

Ja dat hoorde ik vandaag van de hoefsmid dat het bij meerde paarden voorkomt door het weer de laatste tijd.

Beetje nat spuiten of in modder zetten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:15

Maartje1990 schreef:
men neme een gieter water men lopen met gieter naar de paarden en men gieten een beetje water over alle 4 de hoeven? en of je dat elke dag doet of eens in de week of 2 keer per week oid zou je dan zelf kunnen kijken? Tong uitsteken ik weet niet of dat gewoon een optie is?

edit: ships... ik zie dat je ze al elke dag natmaakt hmm... *gaat iets nieuws bedenken*

heeft geen enkele nut, hoef moet op z'n minst 10 minuten lang nat blijven wil het effect hebben Knipoog

Een meertje aanleggen in het land? Kunnen ze lekker zelf de hoeven bevochtigen.

Ik zelf zet mijn paard altijd gewoon in een paar emmers met water en laat hem daar 10 minuten in staan, maar goed ik heb dan ook maar één paard.

elinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:15

Gewoon elke dag goed in olien/vetten en het is zo over.. Tenminste bij ons was dat wel het geval !

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:17

olien vetten absoluut niet! dat is dus zóooooo slecht hé... opzich als je paard 24/7 buiten staat zou het opzich mee moeten vallen omdat er 's nachts ook dauw op het gras zit etc. en het vochtig is. Ik weet niet of jou paarden ook daadwerkelijk 24/7 buiten staan?

elinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:20

Maartje1990 schreef:
olien vetten absoluut niet! dat is dus zóooooo slecht hé... opzich als je paard 24/7 buiten staat zou het opzich mee moeten vallen omdat er 's nachts ook dauw op het gras zit etc. en het vochtig is. Ik weet niet of jou paarden ook daadwerkelijk 24/7 buiten staan?

waarom is Olien/vetten slecht ?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:21

zoals eigenlijk ook al in de beginpost staat. dat houd het water tegen of anders gezegt dat sluit de hoef af Knipoog niet goed dus Knipoog

elinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:30

Maartje1990 schreef:
zoals eigenlijk ook al in de beginpost staat. dat houd het water tegen of anders gezegt dat sluit de hoef af Knipoog niet goed dus Knipoog

oke nog nooit van gehoord. maar het zal dan wel ..

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:45

Hoeven schoonmaken, daarna natmaken en rainmaker erover.
Het kost even iets, maar gaat heeel erg lang mee en werkt bij mij al jaren goed Ja

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:49

Mijn paard loopt ook op de wei en heeft dus ook droge hoeven, helemaal als ik ook nog eens in een droge zandbak heb gereden en ik spuit ze dus inderdaad flink af en daarna vet ik ze toch echt in. En dat bevalt prima. Maagoed, ieder zijn manier.
Ts, je zou t op zn minst met vet kunnen proberen als het je wat lijkt.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:58

Ff de knuppel in het hoenderhok gooien... Duivel

De plaatselijke fokker van Gelderse paarden hier in het dorp raadde me een keer een middeltje aan wat volgens hem absoluut werkte! Hij deed het al jaren....

Men neme: 1 satéprikker, 1 grote plastic fles.

Men doet: met die satéprikker 's morgens vroeg naaktslakken prikken en deze in de fles stoppen, daarna de fles een paar dagen in de volle zon laten staan zodat de slakken 'smelten' en daarna de overgebleven smurrie op de hoeven smeren....

Je kunt je misschien voorstellen dat ik deze tip nooit heb uitgeprobeerd Nagelbijten / Gniffelen

GiGi_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:05

elinee_ schreef:
Maartje1990 schreef:

oke nog nooit van gehoord. maar het zal dan wel ..

Dit is wel zo, als je de hoef maar heel even nat maakt en daarna vet kan er voor de rest geen vocht meer naar binnen het vet stoot dat zegmaar af.
Als je ze dan wilt vetten moet je ze in ieder geval een lange tijd natmaken, zodat de hoeven voldoen vocht hebben opgenomen.

Simone_Gp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:31

Klopt, wat Sunniva schrijft. Als de hoef voldoende vocht heeft opgenomen en je smeert er daarna vet op, heeft het vetten wel enig nut.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:23

Ik ken het probleem ook, ik gebruik hoefvocht (volgens mij van het merk NAF, maar in ieder geval te koop bij de paardendrogist). Dit spul is bedoeld om vocht in te brengen tijdens de droge dagen. Ik gebruik het spul al jaren, alleen in de zomer tijdens droge periodes dagelijks op de hoeven doen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:27

VSW-->BEH

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:48

wij gooien elke dag de water bakken om, als de paarden dan willen drinken moeten ze door het vochtige zand, in de tijd dat ze dan drinken, kan het vocht in de hoeven trekken, werkt bij ons zeer goed.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:52

ik vet of olie zelf nooit in en mijn paarden hadden dit ook hebben altijd kei harde hoeven en met het droge weer van afgelopen tijd was het niet meer normaal.
ik maakte elke avond zwembaden van de wei en daar bleven ze instaan,maar het hielp niets.

nu heb ik zomerolie van leovet en dat is op waterbasis en helpt super goed !

geen brokkelhoeven meer omdat deze waterolie er erg lang op blijft zitten en de hoef dit helemaal opneemt.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:59

Maartje1990 schreef:

OMG! Dat is dus echt het slechtste wat je kunt doen he Gestoord
Door het water drogen de hoeven alleen maar uit, wat het geheel nog erger maakt. Tenzij je paard uren in een modderpoel kan staan.
Er is weinig wat echt helpt. Hoefvet, hoefolie, teer, gooi het allemaal maar weg.
Bij ons op stal gebruikten sommige wel eens nivea bodylotion.
Maar een tijd geleden hebben een aantal hoefsmeden de koppen bij gestoken en iets nieuws ontwikkeld.
Dat smeren ik en nog wat stalgenoten sinds een aantal weken op en onder de hoeven en je ziet dat dit spul er echt in trekt. De volgende dag kun je het zelfs nog zien. Je moet dit wel iedere dag smeren en een potje kost 15-20 euro.
Nu weet ik niet of alle smeden in NL dit verkopen, maar als het goed is komt het uiteindelijk ook in de winkels te liggen.
Ja, en nu de naam Bloos Ik weet het zo ff niet meer en het potje staat op stal. Iets met glu nogwat ofzo. Zal morgen eens kijken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:07

Water droogt de hoeven niet uit. Vetten en olieen drogen de hoef uit, omdat het water afstoot.

In het wild komt een paard dagelijks in aanraking met water doordat het paard in het water gaat staan om te drinken. Hier in NL blijven hoeven te droog, doordat paarden veel op stal staan.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:09

Arabesk schreef:
Water droogt de hoeven niet uit. Vetten en olieen drogen de hoef uit, omdat het water afstoot.

Wel als je er 2 minuten met een gietertje over giet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:13

het is wat kort, beter kan je wat langer de hoef weken in een emmer, maar even natmaken is ook wel ok, vergeet de onderkant niet

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:14

NatasjaM schreef:
Ff de knuppel in het hoenderhok gooien... Duivel

De plaatselijke fokker van Gelderse paarden hier in het dorp raadde me een keer een middeltje aan wat volgens hem absoluut werkte! Hij deed het al jaren....

Men neme: 1 satéprikker, 1 grote plastic fles.

Men doet: met die satéprikker 's morgens vroeg naaktslakken prikken en deze in de fles stoppen, daarna de fles een paar dagen in de volle zon laten staan zodat de slakken 'smelten' en daarna de overgebleven smurrie op de hoeven smeren....

Je kunt je misschien voorstellen dat ik deze tip nooit heb uitgeprobeerd Nagelbijten / Gniffelen

hmmm dat word morgen dus tog maar slakken verzamelen.... Clown
ik zoek alvast de sateprikkers op Vork