Even ten einde raad..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Even ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 15:55

Beste bokkers.

Sinds een kleine twee maanden ben ik begonnen met een 5 jarige, toen die bij mij kwam was die net een half jaartje onder het zadel.

Mijn probleem met hem is.. Hij is zoo stress gevoelig.. Nou ja of het stress is weet ik eigenlijk ook even niet meer..
Het is gewoon een grote brok energie en ontploffingsgevaar.

Als we beginnen op stal.. komt die bijna een half uur lang in de molen, daarna zetten we hem gelijk over op de wei of in de paddock.. Hij is tevens op zijn derde levensjaar gecastereerd omdat meneer nogal hoog in zijn hormonen zit.

In de middag word die gereden of gelongeert.. Daarna gaat die nog een keer in de stapmolen om even lekker droog te stappen (na een douche). Ik heb zijn voer al gemindert, hij krijg nu ipv 1 kilo sportbrok 3/4 brok twee keer daags, daarbij krijgt die in de avond nog een kilo maismeel, omdat die doormiddel van (stress??) invalt.. En natuurlijk krijgt die zijn dagelijkse porties hooi (twee keer daags).

Lichamelijk is er totaal niks met hem aan de hand.. We hebben hem op allemanieren na laten kijken.

Met het zadelen, is die een bepaald persoon al 4 keer ontglipt, meneer had moeite met het hoofdstel, en vooral zijn rechter oor..
Dus daarbij liep die dus met zadel op zonder iets of wat over het terrein te kletteren.

Ik ben de enigste (omdat ik dus ook wat langer ben) die het hoofdstel over het rechter oor kan krijgen.. En ook dat wil wel eens verkeerd gaan.. (nou ja verkeerd) hij komt iig niet los bij mij.. maar hij kan me aardig laten blunderen als ik niet uit kijk.. Want hij springt dan alle kanten op..

Het rare is.. Met dit oor, is eigenlijk helemaal niks aan de hand, De dierenarts kan niks vinden, en het hoofdstel zit ook goed.. Als het hoofdstel er eenmaal op zit.. merk je ook niks van dat probleem.

Dit is tevens iets wat die al die tijd al heeft gehad.. (zoverre ik weet) Het is een tijd heel erg goed gegaan.. Maar toen die dus voor de laatste keer is uitgebroken, gaat het weer met heel veel moeite.. Ik behandel hem gewoon rustig, met beloningen etc.. onder het rijden.. Is het wel een grote bom.. Gewoon enkel van de energie..

In de stal? Als die op stal staat en der loopt een ander paard buiten, al is het meters verderop en kan die dat paard niet zien maar enkel horen.. Breekt die me de stal af.. Het is daarintegen ook echt een brullert... Om de minuut hoor je hem wel.. als die op stal staat.. En nee hij slaat niet zomaar tegen de wand op.. maar meneer staat met 4 benen tegelijk te springen in de stal..

Is dit voor mensen herken baar? heeft iemand voor mij tips? hij staat al zoveel mogenlijk buiten, en we doen eigenlijk redelijk rustig aan met hem.. ik herhaal ook vaak bijvoorbeeld met het hoofdtel op en af doen tot die het accepteerd.. maar dat gaat dan een dag goed en dan is het weer raak.. (Dit is tevens ook het geval met het halster...) En ik heb eigenlijk gewoon het idee dat die teveel energie heeft.. Ik kan het voer nog wel meer gaan minderen maar dat heeft weinig nut.. Want hij heeft het gewoon nodig omdat die anders te snel invalt..

Het lijkt eigenlijk wel een beetje of die het ook allemaal niet snapt... Kan het zijn dat er psychis iets mis is met hem??

Ik heb zelf geen problemen met dit paard... Ik vind het alleen zo zonde van de stal.. Maar ik vind het eigenlijk een onwijze uitdaging..

Nogmaals medisch is alles uitgesloten! er zijn zelfs foto's gemaakt van de oren!!

fjordjes

Re: Even ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:00

Je paard rustcomposium geven?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:01

hoeveel uur komt het paard buiten de stal, en dan gewoon op de wei?
gooi eens wat langer de wei op, en geef niks meer van brok
waarom sportbrok geven als die niks doet??

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:04

Ik ga mee met Lynn_Nikita, iets langer de wei op en ipv sportbrok bassisbrok voeren Knipoog

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:08

Ik zou hem helemaal van de sportbrok afhalen.
Daar breek ik met Taco mijn nek al van.

Verder is het moeilijk...

Is de omgeving waar hij staat heel rustig?
Mijn merrie kan daar iig niet tegen, die wordt dan heel druk.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 16:15

Lynn_Nikita schreef:
hoeveel uur komt het paard buiten de stal, en dan gewoon op de wei?
gooi eens wat langer de wei op, en geef niks meer van brok
waarom sportbrok geven als die niks doet??

Mischien even goed lezen.. hij doet genoeg.. zeker wat onder het zadel betreft Lachen
Hij staat op dit moment het maximale buiten.. ik heb hem het liefst 12 uur buiten staan.. Hij komt iig tussen de 10 en de 12 uur per dag buiten. daarnaast word die nog gereden, of gelongeert.. wij beginnen om 8 uur (dagelijks, en hij staat standaart dagelijks als eerste in de molen.. daarna gaat die dus gelijk door de wei op.. in de middag rij ik hem meestal een uur, of word die een half uur tot drie kwartier gelongeert, daarna spuit ik hem met dit warme weer helemaal af en zet ik hem vaak nog in de molen om hem wat droog te laten stappen, daarna gaat die ook gelijk weer de wei op. Aan de beweging ligt het gewoon niet, aangezien die ook intensief word gereden. En dat gaat eigenlijk gewoon goed, ondanks het een bommetje is, en soms een keer op ontploffen gaat..

Maar hij houd zijn hoofd fijn stil en loopt zeer correct, volgt fijn mijn hand etc..

Kijk het probleem is ook gewoon dat ik het risico niet neem om hem dag en nacht buiten te laten staan, Ook puur angst van mij hoor.. Moet er niet aan denken, dat hem in de nacht wat over komt (mishandelingen etc) ook omdat ik met de stal dicht bij een plaatselijke dinscotheek zit, voor jullie ook wel bekent als discotheek en een van de beste en fijnste fokkerijen en hengstehouderij van nederland..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 16:17

Kelly_Taco schreef:
Verder is het moeilijk...

Is de omgeving waar hij staat heel rustig?
Mijn merrie kan daar iig niet tegen, die wordt dan heel druk.

Dat basisbrok ga ik iig eens proberen.. Lachen Kijken of het een oplossing geeft..

Het maakt niet uit waar die staat.. Het gaat erom als die het al hoort gaat die uit zijn dak.. Loopt er een paard buiten (we hebben ook een klein gedeelte pension staan) Dan breekt die de tent al af.. Als die op dat moment op stal staat..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:17

mss duidelijker schrijven...... er staat niet hoeveel uur die buiten komt Knipoog
en is geen stukje land iets van de weg af of zo, dat je mss eens een maand probeerd 24-7 buiten te houden?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:20

Hoe weet je zo zeker dat hij helemaal gezond is?
Dat er niets op de foto te zien is wil niet zeggen dat het paard nergens last van heeft.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:03

ik zou meer hooi geven en minder maismeel. van hooi verdikt ie ook. toen ik mijn paard maismeel gaf, en nog niet eens zoveel, werd hij ook wild. ik ben daar dan maar vlug mee gestopt. of hoelang krijgt hij dat al? Want als hij dat al doet voordat hij dat kreeg; ligt het daar niet aan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:08

misschien word hij wel geflipt van het maismeel,net als dorienn@ zegt...geef anders geweekte suikerbietpulp,dat zet ook aan

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:12

Laat hem eens met rust, gewoon lekker in de wei, een paard kan ook overwerkt raken. Het is niet bewezen dat als een paard maar genoeg onder het zadel loopt hij het ook beter gaat doen. ook een paard heeft soms behoefte aan vakantie net als mensen,

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:04

Je hebt ook speciale meusli voor drukke paarden van pavo, misschien een idee?
Volgens mij is er ook een vitamine supplement voor nerveuze paarden.
Ik heb met beiden geen ervaring, maar baat het niet dan schaad het niet Knipoog

Het kan uiteraard ook psychisch zijn.
Weet je waar hij vandaan komt en hoe hij daar ingereden werdt?
Hoe was zijn gedrag daar?

Succes er iig mee!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:37

Ik vraag me af of het voor een groot gedeelte ook niet een dominantieprobleem is. Pas op zijn 3de jaar gecastreerd, altijd veel praatjes gehad en nu dus nog steeds.
Bij dit soort problemen wordt altijd gezegd: Parelli. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar schijnt wel goed te werken.

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:42

Is hij bij jou gecastreerd, weet je zeker dat 'ie 100% ruin is?
Kan hij geen klophengst zijn?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:46

Kan hij niet gewoon dag en nacht op de wei? Daar worden ze vaak wat relaxter van. Als je wei niet al te kaal is kun je hem misschien zelfs van de sportbrok afhalen en eventueel na het rijden alleen nog muesli oid voeren tegen het invallen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 04:44

newton schreef:
Laat hem eens met rust, gewoon lekker in de wei, een paard kan ook overwerkt raken. Het is niet bewezen dat als een paard maar genoeg onder het zadel loopt hij het ook beter gaat doen. ook een paard heeft soms behoefte aan vakantie net als mensen,

Sorry hier kan ik niks mee.. Helaas. Het laatste wat die is is overwerkt.. Hij heeft laatst 4 dagen vrij gehad.. en toen me de vierde dag was die niet meer te harde aan de hand.. Tis gewoon een brok energie.. De da zegt ook dat die gewoon al zijn dagelijkse beweging nodig heeft, en dat die daarin ook verder niks te kort komt.

Katja schreef:
Hoe weet je zo zeker dat hij helemaal gezond is?
Dat er niets op de foto te zien is wil niet zeggen dat het paard nergens last van heeft.

Omdat ik er meer mensen bij heb gehad dan de dierenarts..
Ik heb hem na laten kijken door een osteopaat.. En ik heb er een paardgerichte helderzziende bijgehad (kan even niet op het volledige woord komen Bloos )
Wat dat betreft weet ik waar ik mee bezig ben.. En wat ik ook dacht, heeft die helderziende ook bevestigt. Dit paard heeft veel overeenkomsten van een kind met adhd. Dat kan je ermee vergelijken. Hij is zelf ook nog erg speels.. Ik heb er daarom ook een jolliebal bij in de stal gehangen. voor de weinige uurtjes dat die op stal staat..
Alles stuit aan op veel te veel energie.. En zelf persoonlijk denk ik dat er nog wel een beeje een dominantie probleem bij inzit, En daarbij ook nog enkele traumatische ervaringen (lees dat met het oor).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:18

waarom open je eigenlijk topic, alles wat gezegd word, of als tip gegeven word, heb je weerwoord op en ben je niet van plan om te doen lijkt me.....
Er worden best goede dingen gezegd, die je makkelijk kan uittsetsn
en haal nu als eerste van dat voer af, geef genoeg hooi en evt basisbrok, een kind met adhd stop je ook niet vol energie ( wat sportbrok is )
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 31-05-08 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:31

Ik zou hem helemaal van de brokken afhalen en onbeperkt hooi geven, inderdaad gewoon even een paar weken het land op (kleine vakantie) Desnoods breng je hem weg naar een land dat voor jouw gevoel wel veilig genoeg is voor 24/7

Dat met het hoofdstel is gewoon een aangeleerd truukje, en dat los je alleen op door zelf heel handig te zijn Lachen

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:33

Lijkt erg veel op mijn Tigo Clown . Ook een brok energie, wil alleen maar hard en dan liefst gisteren en zoals hij het wil. Ik heb dan geen problemen met het hoofdstel maar Tigo heeft weer andere traumatische ervaringen... Hij staat ook altijd uit het raam te brullen of te schrapen op stal.
Wat ik nu heb gedaan is een Bachbloesem remedie laten mengen speciaal voor hem om dit wat af te zwakken. Ik gebruik het nu pas een goede week maar het lijkt wel of hij rustiger word. En zo weinig mogelijk brok geven. Om hem wat dikker te laten worden zou je over zijn brokken wat lucerne kunnen doen (1 of 2 handenvol), dat laat ze beter de brokken kauwen en het zet ook aan. Ik heb daar met een ander paard dat erg mager was ook goede ervaringen mee.
Succes, want ik snap dat je daar af en toe gefrustreerd van word... ( heb zelf 1 paard en 2 honden met zo'n afwijking en heb sindsdien heeeeeel veel geduld geleerd te hebben, en tot 10 tellen Haha! )

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:38

Ik denk dat stoppen met sportbrok al goed kan helpen. Ik weet niet of er haver in zit, maar ik ken paarden die een brok energie worden als ze haver ophebben Clown .. er zullen vast nog wel meer dingen meespelen, misschien dat er nog kruiden en bachbloesems zijn die je door het voer kan doen. (edit: dat wordt hierboven ook net genoemd Tong uitsteken )

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:56

Wat betreft het rechteroor: Heb je al eens naar zijn gebit laten kijken? Mijn merrie had ook een 'gevoelig' oor waar ik niet aan mocht komen. Tandarts laten komen: twee wolfstanden waarvan één los zat en vreselijk pijn deed. Verder haken aan haar kiezen die in haar wang sneden.
Alles opgeknapt en oorprobleem is opgelost!! Lachen

Verder zou ik ook eens kijken om de hoeveelheid brok te minderen (of zelfs te stoppen!). Voor de vitamientjes kan je bijvoorbeeld ook een Pavokoek geven en daar zit heel weinig energie in.

En als er geen lichamelijke oorzaken zijn, ben ik bang dat je gewoon een sensitief paard hebt. En dat dat ws altijd zo zal blijven. Mijn merrie is ook zo. Veel temperament en daarbij ook nog eens erg sensitief. Dat ligt nergens aan, zo is haar karakter nou eenmaal. En dat moet je liggen, of niet... Ik heb er mee weten om te gaan. En waardeer het nou ipv dat ik het vervelend vindt.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:12

Waarom krijgt hij maismeel? Ik lees in je eerste post dat hij dat krijgt omdat hij invalt, maar daar helpt maismeel totaal niet voor Knipoog. Maismeel is een bron van energie, veel suikers en zetmeel, en zorgt dus eerder voor "ontploffingsgevaar" bij paarden die daar gevoelig voor zijn of voor vervetten bij paarden die echt veel te mager zijn. Ingevallen flanken is eerder een teken van tekort buikvulling, dus tekort ruwvoer.

Mijn advies zou dus ook zijn om de sportbrok te vervangen voor simpele basisbrok (waarom extra energie erin pompen met duurder voer als hij juist teveel energie heeft Knipoog), maismeel eraf om dezelfde reden als de sportbrok eraf en dan gewoon meer hooi geven. Als het dan niet opknapt binnen een maandje, dan kun je gaan denken aan gedragsproblemen.