Gevoelig lopen op asfalt, ondanks hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Gevoelig lopen op asfalt, ondanks hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 13:00

MIjn paard is sinds 4 jaar (sinds dat hij van mij is, dus) van de hoefijzers af en ik bekap zijn hoeven volgens de witte lijn methode. Sinds een jaar heb ik eindelije een hoefsmid gevonden, die deze methode kent. Hij controleert de hoeven om de 8 weken om te kijken of alles wel goed is. Mijn paard van 19 jaar, blijft helaas wel zeer gevoelig op de voorhoeven lopen op het harde. Na veel experimenteren met verschillende hoefschoenen: van Smit tot Simple Cavallo, Marquis, ben ik bij de Easyboot classic uitgekomen voor de voorhoeven, omdat ik de schoenen niet verlies en nog belangrijker: ze schuren niet bij de ballen. Mijn paard loopt er prima op, op weggetjes met stenen heeft hij nergens last van. Echter op asfalt en als een pad wat droger en dus harder is, loopt hij duidelijk langzamer en korter. Draven kan hij wel, maar je merkt dat hij dat absoluut niet fijn vindt, dus doen we dat niet. Zodra hij dan weer op een zachter pad komt, wordt zijn pas ruimer. Hij kreupelt niet en is fit. Ik heb extra inlegzooltjes in de schoen gedaan, maar volgens mij helpt dat niet echt. Ik kan er niet nog een dikkere indoen, want dan past de schoen niet meer goed. Ik weet echt niet wat ik nu moet doen, of gewoon accepteren, dat mijn paard kort loopt op asfalt (en misschien pijn heeft) Wat zou jullie advies zijn? Goede ideeen zijn erg welkom

jesito

Re: Gevoelig lopen op asfalt, ondanks hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:54

Ik denk dat er toch te kort gekapt word, wat voor het ene paard fijn is hoeft voor het andere niet zo te zijn.
Hoe vaak snij je de hoeven bij?
Ik zou dat niet te vaak doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:20

Laat hem eens onderzoeken op artrose.

Ons paard van 20 liep ook gevoelig en we hebben ons helemaal rot gezocht, maar het bleek niet in de hoef te zitten.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:38

Zou het kunnen dat de schoenen de beweging van de voet te veel afremmen, dit geeft op zijn beurt veel spanning op de gewrichten? Sommige paarden lopen prettiger als de voet ietwat kan "doorschuiven" op het asfalt. Kernstiftjes in hoefijzers remmen de gang ook af, paarden welk gevoelig zijn op de gewrichten gaan ook moeilijk lopen hierdoor. Op zijn blote voeten zou hij dan ook gevoelig op het asfalt lopen, blote voeten remmen ook af op het asfalt.

Als het bovenstaande het geval is dan zijn er 2 opties: 1.) niet meer op asfalt 2.)hoefijzers onder de zere benen met evt aanpassingen voor wat schokdemping.

Succes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:53

Hoeftniet, leg mij eens uit hoe een hoefijzer een zeer been kan genezen?

En hoe een hoefijzer voor meer schokdemping kan zorgen? Je kunt er wel rubber of een zooltje tussen doen, maar dat geeft hetzelfde effect als dat je onder je eigen klompen rubber doet met daaroverheen weer een metalen strip. Het ijzer doet het dempende effect van het ijzer weer volledig teniet.

Het doorglijden van een hoef op bijv. asfalt geeft telkens een ruk aan de diepe buigpees, waardoor HKO weer in de hand gewerkt wordt. Een paard loopt dan zoals wij lopen op ijs of een andere zeer gladde vloer. Nog geen enkele arts heeft ooit schoenen met een gladde metalen zool voorgeschreven aan mensen met voet of beenproblemen, of gewrichtsproblemen.

Een paard is niet gebouwd om door te glijden, de blote hoef glijdt ook niet door.

Afbeelding

ooit dit als therapeutisch schoeisel voor mensen gezien? Want dit is precies wat we paarden voorschrijven als 'geneesmiddel' voor been, hoef en gewrichtsproblemen.

En dat niet alleen, stel je voor dat je op deze metalen platen de marathon zou moeten lopen....

Oja en laatst in een discussie op paardnatuurlijk daagde jij mensen uit om ijzerloos te mennen omdat je dacht dat dát echt niet zou kunnen, maar je trok je terug toen luid en duidelijk bekend werd dat het wel degelijk mogelijk was.

Hier staat nog meer nieuws wat je wellicht interesseert: [BEH] Zonder ijzers of hoefschoenen 3-daagse endurance rit 200 km

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:18

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:31

Als er iets moet dempen zijn het wel hoefschoenen lijkt me....een brok rubber.

Ik zou ook verder kijken: artrose, HKO, rugproblemen. Of wellicht past deze manier van bekappen toch niet bij je paard.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:50

Ik denk dat je het dan ergens anders in moet zoeken dan in de hoef, omdat dat toch over zou moeten zijn met schoenen Ja. Omdat hij op het zachte geen last heeft, lijkt het een gewrichtsprobleem...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:02

Paarden met hoefschoenen kunnen niet door glijden waardoor het been direct stilstaat en bij elke stap een klap(je) krijgt.

Als een paard gevoelige gewrichten, pezen en/of hoeven heeft, is dit niet pretig voor ze.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:24

Juist met gevoelige hoeven lopen ze er beter van Brainless Ja

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:57

Mijn haf met artrose, loopt het allerbeste op ijzers, de speciale kunstof ijzers die men wel een aanbeveelt glijdt niet en daar kreeg ze behoorlijke klachten van, ik kan me voorstellen dat het effect met schoenen hetzelfde is. De blote hoef is vlakker en minder stroef dan een schoen, maar als er een duidelijk verschil tussen op het asfalt lopen en in de berm is zou ik wel laten onderzoeken waar het vandaan komt en dan samen met de da bepalen wat de oplossing is.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 07:55

Bedankt voor alle tips! Het zou heel goed kunnen, dat het robleem in de gewrichten zit.

Arabesk: Artrose heb ik inderdaad al eerder aangedacht, in eerste instantie toch uitgesloten, omdat mijn paard niet stijf loopt, maar ik ga dit zeker laten onderzoeken. Is artrose ook zonder rontgenfoto's te constateren?

Hoeftniet: het zou kunnen, dat de hoefschoenen de beweging veel te veel afremmen. Mijn paard loopt ook gevoelig op asfalt zonder hoefschoenen, maar nog gevoeliger en zonder hoefschoenen ook veel gevoeliger op stenen, wat weg is met hoefschoenen. Volgens mij zijn ijzers voor paarden met artrose een ramp, omdat ze nog meer trillingen in de gewrichten/spieren krijgen. Zelf heb ik zeer slechte ervaringen met hoefijzers en dat doorglijden is juist niet goed, zoals Arabesk ook uitlegt.

Jullie ideeen om naar een gewrichtsprobleem te kijken, lijkt me de eerste optie om naar te kijken.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:24

Mijn paard is 20, loopt ook gevoelig en korter op de harde weg. Zodra ik op zachte grond kom loopt hij een stuk beter. Hij heeft wel een beetje artrose dus ik denk dat het daarvan komt. Hij heeft nu aan zijn voorbenen ijzers maar ik wil ze er eigenlijk vanaf, maar hij heeft enorm gevoelige voetjes dus het wil ook graag hoefschoenen proberen. Ben me ook een beetje aan het inlezen nu Lachen Maar denk dat elk paard dat wat ouder is wel in bepaalde mate last heeft van wat slijtage hoor.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 08:05

Tanec_meisje: Dat is heel waarschijnlijk dat mijn paard ook wat last heeft van artrose. Ik probeer bij harde wegen daarom ook zo veel mogelijk in de berm te rijden, dan loopt hij veel prettiger en als niet anders mogelijk is, stappen we maar langzaam.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:04

Hij heeft net een week nieuwe ijzers dus ik heb nog even tijd om me in te lezen maar eigenlijk wil ik wel erg graag hoefschoenen ipv ijzers. Ten eerste omdat hij al gevoelige hoeven heeft, waardoor hij ook sneller struikelt als hij ergens op gaat staan, en ten tweede de ijzers bevorderen de schokdemping en het hoefmechanisme natuurlijk absoluut niet. En ik kom zelden echt op de harde weg, ik rijd zo direct de bossen in vanaf mijn stal. Dus ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Nu nog even kijken welke hoefschoenen me het meest geschikt lijken, dat is nog het moeilijkste!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 12:36

Tanec_meisje: naar mijn mening, zijn hoefschoenen ook beter dan ijzers. Je paard zal zeker in het begin gevoelig zijn, omdat hij altijd op ijzers heeft gelopen. Zelf de hoeven bijhouden en altijd op hoefschoenen rijden, heeft mijn paard enorm geholpen. Ik heb ook alle hoefschoenen uitgeprobeerd. Smit schoenen vin ik tot nu toe het beste, maar....bij mijn paard blijven ze schuren, zelfs met schaapvel. Daarom heb ik gekozen voor easyboot classic en heb ze door een Hufschuhdoktor (woon in Duitsland) via online opmeten, laten aanpassen en ik moet zeggen: ze passen perfect, zijn nog nooit uitgegaan, en schuren niet omdat ze alleen om de hoefwand zitten. Ik heb er een extra zooltje in en heb er dus erg goede ervaringen mee. Heb net een trektocht op deze schoenen achter de rug.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:45

Ja de site van Smit had ik al bekeken, zal die site van de Hufschuhdoktor ook eens gaan bekijken.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:14

Ik heb eens goed zitten lezen en ik denk dat ik de easyboots bare ga uitproberen Lachen

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 07:42

Mijn ervaring is, dat het alle belangrijkste is dat de breedte van de Easyboot goed past. De lengte kan je altijd laten aanpassen door de voorkant open te laten maken. Zo'n schoen heb ik, omdat de lengte van de hoef van mijn paard groter is dan de breedte, daarom paasen bij mijn de Easyboot classic het beste. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, als je met de Easy Bare gaat beginnen. Kan je eerst de schoenen op proef nemen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:03

Ik wil even terug komen op dat door glijden van de voet.
Je paard is 19 en sinds 4 jaar ijzerloos.. dus vanaf zijn 15e..
Stel dat je paard met 3 jaar ijzers heeft gekregen, is hij dus al 12 jaar gewend aan het wat door glijden van de voet. En heeft zijn lopen hierop aangepast.

Ik kan me voor stellen, dat een paard wat zo'n lange tijd zo gelopen heeft, niet anders gewend is, en dus op eieren loopt op het harde omdat de voet teveel afgeremd wordt, wat hij dus niet gewend is.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:43

femmefatale1, ik denk dat het ook erg afhangt van de grond waar je op rijdt. En in welke gangen. Op het asfalt stap ik sowieso altijd alleen maar en dan glijden zijn voeten niet door. En op zandgrond zul je ook niet zo snel gaan glijden tenzij het nat is natuurlijk. Kijk als je met een paard ment en je gaat veel over het harde en waarschijnlijk ook veel draf dan is het een ander verhaal denk ik Lachen

jwoltmanelp, Op proef, ik weet niet of en zoja waar dat mogelijk is? Ik zit te twijfelen of ik ze nu al ga bestellen, hij zal zijn ijzers nog een week of 7 onder houden denk ik, ligt er ook een beetje aan hoe hard zijn hoeven groeien. Maar wil ze eigenlijk wel hebben voor zijn ijzers eraf gaan. Weet alleen niet of ik de maat dan precies genoeg kan opmeten?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:08

Cowgirl schreef:
Als er iets moet dempen zijn het wel hoefschoenen lijkt me....een brok rubber.

Ik zou ook verder kijken: artrose, HKO, rugproblemen. Of wellicht past deze manier van bekappen toch niet bij je paard.

Ik ga hierin mee. Misschien staat je paard net niet goed op zijn hoeven, waardoor het last krijgt bij het lopen op het harde. (geen last in de hoeven, maar wel in de rest van het lijf). Verder laten nakijken door een DA, want iets is hier niet goed...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:22

femmefatale1 schreef:
Ik wil even terug komen op dat door glijden van de voet.
Je paard is 19 en sinds 4 jaar ijzerloos.. dus vanaf zijn 15e..
Stel dat je paard met 3 jaar ijzers heeft gekregen, is hij dus al 12 jaar gewend aan het wat door glijden van de voet. En heeft zijn lopen hierop aangepast.

Ik kan me voor stellen, dat een paard wat zo'n lange tijd zo gelopen heeft, niet anders gewend is, en dus op eieren loopt op het harde omdat de voet teveel afgeremd wordt, wat hij dus niet gewend is.

Dat is een beetje aparte redenering. Eerste weekjes na de ijzers eraf oke, maar 4 jaar? Paard past zijn lopen daar uiteindelijk ook echt weer aan.
Wat denk je van paarden die het omgekeerde mee maken? Schrikken die ook 4 jaar van het wél doorglijden van hun hoef? Denk het niet Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:34

Ik zeg ook niet dat het zo is, maar het zou kunnen..
Ik ken het paard niet, en weet ook niet wat ze ermee doet.

Bovendien heb ik geen idee wat het bekappen op de witte lijn manier is.. misschien ligt daar wel het probleem..
Ik weet niet hoe hij vroeger stond en nu staat. Misschien is de stand wel teveel veranderd tov vroeger.
Nogmaals, ik denk alleen maar mee, ik kan vanaf hier uberhaupt geen beoordeling doen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:36

sorrie hoor, maar hoe kan je 4 jaar aanmodderen????????? snap ik niet

gooi er gewoon weer een ijzer onder, wat een gemeut