Beginnen met onregelmatig (niet rad) en nu is het erger

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagyl

Beginnen met onregelmatig (niet rad) en nu is het erger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 10:43

Begin april heb ik gemerkt toen we net een buitenritje wilde gaan maken dat hij niet zo lekker liep. Eenmaal in draf merkte ik dat het mis was bij de achterhand, vooral in de bochten. ben toen afgestapt en heb hem naast me laten draven (zover mogelijkwas) want hij was helemaal knetter. Hij dacht lekker te kunnen trainen, maar zijn dus direct naar huis gegaan. Daar heb ik hem gevoeld en bekeken, maar niks te zien of te voelen.

2 weken rust gegeven. Nog niks te zien of te voelen, maar loopt niet lekker aan zijn rechterachterbeen.

De DA geweest. hij zag gelukkig ook dat hij niet lekker liep vooral aan de longe in de wei met stelling. Op het harde aan de longe was het duidelijk. Probleem zat hem in zijn rechterachterbeen en liep duidelijk kreupel. Hoeven nagevoeld met tang. Ook ij voelt niks diks of warms. Dus naar zijn kliniek voor het uitverdoven en foto's maken. Bij het uitverdoven reageerde hij voor 95% positief bij de infiltratie van de tussenpees (tussen kogel en spronkgewricht)

Nog eens 3 weken rust in overleg. met vaste stapregime. daarna verder kijken.
Rust in een klein stukje wei zonder vriendjes, om het spelen/rennen te beperken. in de stal zou hij alleen opgedraaid gaan lopen doen, en totaal geen rust geven.

die 3 weken geleden zijn vorige week voorbij gegaan. DA weer geweest omdat ik hem nog steeds niet lekker vond lopen. En ja rechtsachter inderdaad nog kreupel, maar ook nu linksachter. Vreemd!
rug en bekken en dergelijk nagekeken niks wijst op een afwijking. Wellicht gewoon overbelasting om zijn rechterbeen te ontlasten.

2 opties :
1) langdurige rustperiode op de wei en dan verder zien (goedkoopste)
2) echo laten maken en verder onderzoeken in Someren

Heb dus voor optie 2 gekozen, omdat ik hem niet zomaar op rust laat staan, zonder dat we weten wat er is.

Begin deze week is hij zichtbaar achteruit gegaan. Hij loopt met zijn hele achterhand stijf (stap). overgang van draf in stap is zichtbaar slecht. Hij loopt alsof hij houtenbenen heeft. Doet oa zijn rechterbeen niet meer buigen.
Plus doet hij af en toe gek met zijn linkerachterbeen. als hij stilstaat en wilt lopen dan tilt hij deze af en toe raar op en draaid hem opzij en zet hem dan pas neer (alsof hij een hondje is wat zijn pootje optilt voor te plassen).

DA gebeld deze week. klinkt alsof deze knie dan op slot gaan. terwijl dat zeer zelden bij arabieren voorkomt. Het stijve zou kunnen zijn, dat hij wellicht toch artrose heeft. Mocht zijn situatie nog verergeren voordat we komende woensdag naar someren gaan, komt de DA nog langs. Of tenzij ik het hem nog vraag.

filmpje van stijve stap:(let vooral ook op de overgang van draf naar stap)
http://nl.youtube.com/watch?v=mja77xcS2Ss

Normaal loopt hij super soepel en danst hij. maar dit is totaal niet hem.

Iemand een idee wat hij zou kunnen hebben?????

piewie

Re: Beginnen met onregelmatig (niet rad) en nu is het erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:53

Het is net of hij zijn rug wegdrukt op het filmpje. Ik durf niet te zeggen wat het zou kunnen zijn, maar ik denk wel dat het een soort van rugprobleem is. Je kunt voor de zekerheid een osteopaat bij halen. Die zien vaker meer in de rug als een DA.
Ik hoop voor je dat het niets ernstigs is, succes en hou ons op de hoogte

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:57

Ik raad je ook een osteopaat aan.
Kijk eens op www.icreo.nl

Mijn paard liep onregelmatig, niets te zien aan de benen, niet dik of warm.
Osteopaat na 3-4 weken erbij gehaald. Blijkt ze helemaal geblokkeerd te zitten in haar lichaam. Osteopaat kent mijn paard nu 15 maanden en vermoedt dat ze gevallen is.
Vanavond mag ik er weer voor het eerst op.

Succes ermee!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 10:58

gelukkig is mijn DA ook osteopaat. Hij heeft al naar rug gekeken vorige week en bekken en iets dergelijke met zijn staart.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:15

Hebben jullie hem al op de rontgenfoto gezet? Meestal doen ze dat als eerste om gewrichtsproblemen uit te kunnen sluiten.

Mijn pony ging opeens een keer op buitenrit wat vreemd lopen met de achterbenen, voelde wat raar. Toen rustig aan terug gereden en even rust gegeven.

Een tijdje daarna was ik lekker met hem aan het trainen voor wedstrijden en had net een onderlinge wedstrijd gehad toen ik vlak nadat ik aan ging draven in de bak merkte dat hij niet lekker ging lopen. Dat werd steeds erger, dus toen aan de hand gekeken en leek wat op het aandraaf drafje wat je daar zag op je filmpje. Hij werd heel stijf van achteren. Terug in het land gezet en de volgende dag kon hij eigenlijk geen pas meer verzetten. Met moeite liep hij aan de hand mee naar stal en weer terug en verzette bijna geen pas als hij buiten stond. Ook kwam hij moeilijk overeind. Heb dat een paar dagen aangekeken en toen gebeld met de paardenkliniek.
Toen we na een week eindelijk bij de kliniek terecht konden voor kreupelheidsonderzoek, was dat al een stuk verbeterd, maar nog wel stokkreupel in draf en stijf in stap.

Het was bewegingskreupelheid en belastingskreupelheid samen en leek ook vooral uit het gebied rond het spronggewricht te komen. De veearts heeft toen een aantal foto's gemaakt en daarop bleek te zien dat hij spat had. Ook nam hij bloed af omdat ik bang was voor spierbevangenheid en uit de uitslag bleek dat hij inderdaad (licht) spierbevangen was (geweest)

Hij heeft toen medicijnen (Bute) gehad tegen de pijn en de ontstekingsreactie van de spat en ik moest hem het liefst veel buiten laten lopen omdat dan de spat sneller dichtgroeit en hij minder stijf zou worden. Hij kreeg ineens weer praatjes, maar bleef in draf nog zo'n 6 weken kreupel.

Kreupelheid kan natuurlijk uit heel veel dingen ontstaan, maar zou spat en eventueel spierbevangenheid wel uit laten sluiten als ik jou was.
Mijn pony had ook geen dik of warm been. Er was verder niets aan hem te zien hij zag er prachtig uit.