Hebben jullie hem al op de rontgenfoto gezet? Meestal doen ze dat als eerste om gewrichtsproblemen uit te kunnen sluiten.
Mijn pony ging opeens een keer op buitenrit wat vreemd lopen met de achterbenen, voelde wat raar. Toen rustig aan terug gereden en even rust gegeven.
Een tijdje daarna was ik lekker met hem aan het trainen voor wedstrijden en had net een onderlinge wedstrijd gehad toen ik vlak nadat ik aan ging draven in de bak merkte dat hij niet lekker ging lopen. Dat werd steeds erger, dus toen aan de hand gekeken en leek wat op het aandraaf drafje wat je daar zag op je filmpje. Hij werd heel stijf van achteren. Terug in het land gezet en de volgende dag kon hij eigenlijk geen pas meer verzetten. Met moeite liep hij aan de hand mee naar stal en weer terug en verzette bijna geen pas als hij buiten stond. Ook kwam hij moeilijk overeind. Heb dat een paar dagen aangekeken en toen gebeld met de paardenkliniek.
Toen we na een week eindelijk bij de kliniek terecht konden voor kreupelheidsonderzoek, was dat al een stuk verbeterd, maar nog wel stokkreupel in draf en stijf in stap.
Het was bewegingskreupelheid en belastingskreupelheid samen en leek ook vooral uit het gebied rond het spronggewricht te komen. De veearts heeft toen een aantal foto's gemaakt en daarop bleek te zien dat hij spat had. Ook nam hij bloed af omdat ik bang was voor spierbevangenheid en uit de uitslag bleek dat hij inderdaad (licht) spierbevangen was (geweest)
Hij heeft toen medicijnen (Bute) gehad tegen de pijn en de ontstekingsreactie van de spat en ik moest hem het liefst veel buiten laten lopen omdat dan de spat sneller dichtgroeit en hij minder stijf zou worden. Hij kreeg ineens weer praatjes, maar bleef in draf nog zo'n 6 weken kreupel.
Kreupelheid kan natuurlijk uit heel veel dingen ontstaan, maar zou spat en eventueel spierbevangenheid wel uit laten sluiten als ik jou was.
Mijn pony had ook geen dik of warm been. Er was verder niets aan hem te zien hij zag er prachtig uit.