gevoelige hoeven of toch bevangen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

gevoelige hoeven of toch bevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 17:50

Ik weet het niet meer.
Ik paard staat 24 uur per dag buiten op een stuk land waar niet echt veel/lang gras staat wel elke week krijgen ze er een strookje lang gras bij.

Gister haalde ik hem van het land. Op het zachte niets te zien. Niet kreupel of wat dan ook. Op het harde begon hij wat moeilijker te lopen. Ik heb meteen de hoefsmid gebeld omdat hij ook nodig gedaan moest worden. Hoefsmid heeft hem netjes bekapt en ook gekeken hoe hij liep op het zachte en harde. Hij liep op het harde niet kreupel ofzo. Maar wat gevoeliger. Volgens de hoefsmid moest dat met een paar daagjes over zijn.
Ik heb s'avonds weer op de wei gezet. En vanmiddag wil ik hem er af halen. heb ik eerst 1 1/2 uur achter hem aan moeten lopen. Steeds weg rennen en bokken enzo. Normaal komt hij naar je toe en kan je hem zo pakken. Vond ik dus al hele vreemd.

Loop ik met hem naar de stal. Op het zachte en on de wei niks te zien. Liep helemaal goed. Kom ik op de stenen ging hij heel langzaam lopen en het deed hem echt pijn. Hij liep echt heel moeilijk. Klein stukje moeten we over kleine steentjes en daar weigerde hij echt op te lopen.

De staleigenaar nog laten kijken en volgens haar ook gewoon gevoelig op de stenen.

Ik vertrouwde het niet en heb nog 3 dierenartsen gebeld. Bij de eerste was er geen dierenarts aanwezig of ik morgen even terug wilde bellen (lekker als je spoed hebt).

Tweede dierenarts raadde me aan om dinsdag met paard naar de kliniek te komen voor ene kreupelheidsonderzoek.

En de derde dacht ook aan hoefbevangenheid. Ik moest van hem het drie dagen aankijken. Hij mag niet op de wei en geen krachtvoer enzo. Mocht het niet verbeteren of verslechteren moest ik gelijk bellen en komt hij langs.

Hij maakt verder ook geen slome indruk. Glanst mooi, is levendig, rent en speelt ook gewoon op de wei. En staat niet zijn benen te ontlasten op zachte grond. Hij staat nu op stal en maakt geen zieke indruk.

Wat denken jullie?

Ik bel nog een keer en laat de dierenarst meteen morgen vroeg komen. Ik vertrouw het toch niet helemaal. Liever een keer te veel dan te weinig.

Anoniem

Re: gevoelige hoeven of toch bevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:51

Bij twijfel fofo maken, spoed!
Mijn paard liep licht onregelmatig op het harde en het hoefbeen was al aan het kantelen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:52

Ik denk eerder aan een gevoelige zool , of een ander hoef probleem (losse wand oid)
Maar als je twijfeld zou ik zeker ff wat foto's laten schieten van het hoefbeen. Hoefbevangenheid is een akelige ziekte.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 17:56

Ik zou het echt niet weten. Gister is hij nog bekapt. Dan zou de hoefsmid toch moeten zien dat hij bevangen is of niet?
De hoefsmid denkt dus aan gevoelige voeten en zou met een paar dagen over moeten zijn. Ook mijn staleigenaar denkt dit. Alleen mijn stalgenootje denkt nu dus dat hij hoefbevangen is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:57

Nee hoor,een smid hoeft dat zeker niet te zien (nog) als ie bevangen is, is dat recent, door het nieuwe gras. En dan is het voor de smid moeilijk of niet te zien .
Dus ik zou voor een foto gaan

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 17:59

Ik vertrouw het gewoon echt niet meer nu. Ik heb twee grote klinieken gebeld en de eerste zei dus dat ik op de kliniek moest komen voor een kreupelheidsonderzoek en de tweede zei dus dat het hoefbevangenheid kon zijn. En dat ik het maar 3 dagen aan moest kijken.
Lekkere dierenartsen hier weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:00

Het lijkt mij erg onlogisch, dat een bevangen paard wel rent en gek doet in de wei...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:02

Hm, mijn paard had precies hetzelfde enkele maanden terug. Ik heb dezelfde avond de veearts laten komen (hij wilde zijn stal niet uit) en heb foto's laten maken na een week. De hoefsmid had er ijzers met zooltjes onder geslagen en daarop liep hij een stuk beter, maar ik vond hem nog niet lekker lopen. In de bakliep hij overigens te ravotten en rennen.

Conclusie, de zool was erg dunnetjes Lachen . Meneer had dus inderdaad wat pijn met lopen, maar het leren zooltje deed hem goed.

Kun je niet aan je smid vragen om er een ijzertje onder te tikken? Of als je dit niet wilt, even hoefschoenen omdoen? Dit moet al verschil maken namelijk.

marieke84

wat een leuke dierenartsen heb jij daar zeg. Ik ging zaterdagavond naar mijn paardje en hij stond bevangen, een half uur later was onze dierenarts daar al!
ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen en hem binnen houden zonder krachtvoer. Het is wel raar dat hij nog rent in de wei, de mijne wilde geen voet meer verzetten...
Kan je geen andere dierenarts bellen die direct kan komen?

Marei

Zou het kunnen dat je paard in het verleden al een keer hoefbevanfen is geweest?Daardoor kunnen ze extra gevoelig zijn na het bekappen omdat het hoefbeen al gezakt/gekanteld is.
Als de smid aan de korte kant bekapt wordt dat zeer pijnlijk voor je paard..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 18:04

Dat is het probleem. Ik heb drie dierenartsen gebeld hier uit de omgeving.
Hij staat nu dan ook op stal met een klein plukje oud hooi. En op een bodem stro wat dus niet vers is. Waar hij al een nachtje op gestaan heeft.

Ik weet het niet. Ik heb gelukkig nog nooit een bevangen paard gehad. Wel een bevangen paard gezien en die kon niet eens zijn stal uit komen. Meneer rende vanmiddag nog vrolijk in de wei bokkend en springend. En ik hem maar niet te pakken krijgen.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:06

dan denk ik toch niet dat hij bevangen is, maar je weet natuurlijk wel nooit...

misschien inderdaad een dunne zool

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:08

Is je paard misschien te kort bekapt nu? Welke hoefdsmid heb je als ik vragen mag? Een van mijn paarden had laatst nl precies hetzelfde, volgens de dierenarts was hij niet bevangen gelukkig. Maar mijn hoefsmid was het er niet mee eens, en ik merk nu dat de hoefsmid het moeilijk lopen op het harde grotendeels veroorzaakt heeft door verkeerd bekappen..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:08

Hm, als ze echt bevangen was geweest had ze echt niet rennend en bokkend door de wei gegaan Knipoog . Je kunt natuurlijk foto's laten maken, maar je beschrijft echt exact mijn paard toen. Hij kreeg overigens wel Kerabol mee van de veearts.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:09

Mijn shetlander is ook bevangen geweest en liep op het zand super goed en op het harde slecht en moeilijk ze was toch bevangen ik twijfelde er ook aan vond het zo raar.
Mijn smid was toen ook geweest want daar denk je als eerste aan maar die kon er ook idd niks aan zien.
Nu is ze toen 3 weken van het gras afgeweest en heel langzaam weer opgebouwd met heel weinig gras en nu gaat het beter.
MIjn shetlander stond ook gewoon bijna kaal en toch bevangen dus ik denk dat het dat toch is hoor!

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:10

Ik weet het niet. Ik heb gelukkig nog nooit een bevangen paard gehad. Wel een bevangen paard gezien en die kon niet eens zijn stal uit komen. Meneer rende vanmiddag nog vrolijk in de wei bokkend en springend. En ik hem maar niet te pakken krijgen.

Dan heeft hij toch meer last van een dunne zool,want daar heeft ie in de wei duidelijk geen last van Tong uitsteken
Als hij hoefbevangen is gaat ie echt niet lekker lopen dollen,hoor!
Je kan misschien wat vaker laten bekappen dan heeft hij daar minder last van.Nu zal het zeker 2 á 3 weken duren voor hij normaal op het harde zal lopen.En vooral op stenen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:11

ik heb een merrie gehad die op het zachte ook goed liep, maar op het harde niet. Na vier maanden is ze ingeslapen omdat de eigenaar (ik niet dus) haar niet van de wei heeft gehaald, ze kon niet meer opstaan van de pijn... ze was dus heel erg bevangen.

ik wil je niet bang maken, maar het kan geen kwaad om iig het paard van de wei af te halen totdat je weet wat er aan de hand is

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:11

De mijne speelde ook wat af en was toch bevangen dus dat wil helemaal niks zeggen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 18:11

Ik bedenk me net ineens iets. De staleigenaar heeft nog even naar hem gekeken hoe hij liep op het harde. Als hij zijn eigen tempo bepaald loopt hij heel langzaam en echt van auw auw auw. Zij liet hem toen wat actiever door stappen en toen liep hij een heel stuk beter.

Hij liep al iets moeilijker. Ik dacht dat dat kwam door dat hij iets te lange voeten had. Ik heb toen een hoefsmid uit etten leur laten komen (voor namen mag je pben). En die heeft hem bekapt. En gekeken hoe hij liep. Conclusie van hem was gevoelige zolen. Moest wat meer eelt opkomen zij hij. En nu vandaag dan liep hij slechter.

Voorlopig gaat hij wel naar buiten maar niet op het gras. Durf dat niet meer aan.

Vanavond is mijn stalgenootje zo lief om nog even met hem in de bak te stappen. En gelijk te kijken hoe het met hem gaat.

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:18

Wordt er kunstmest op de wei gebruikt? Dan kunnen pony's nl van superkort gras alsnog bevangen raken.

Mijn pony is een aantal keer bevangen geweest, maar kon toen echt niet bokken en springen door de wei. Lijkt me toch wel handig als een dierenarts een kijkje komt nemen. Er moet er toch wel één in de buurt zijn die kan komen? Hij kan je in ieder geval pijnstillers geven als tijdelijke oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:20

Bij twijfel toch foto. Die van mij galoppeerde met een gekanteld hoefbeen keihard de wei in.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 18:24

De weilanden worden hier geinjecteerd. Dus geen kunstmest en dat is al weer 3 maanden geleden gebeurt. En er staan sinds 2 weken weer paarden op.
Ik heb een beetje gelezen over hoefbevangen en ik denk toch dat het gewoon pijnlijke zolen zijn. We houden het gewoon in de gaten en hij komt voorlopig niet op de wei.

Hij rent speelt en bokt nog vrolijk door de wei heen vanmiddag. En dat was niet omdat hij een tijd op stal gestaan heeft. Hij staat namelijk 2 weken al dag en nacht buiten. Hij staat ook niet zielig stil. Glanst mooi, hij is absoluut niet te dik, staat niet op een hele vette weide, en loopt niet kreupel of gevoelig op zachte bodem. Puur alleen op het harde dat hij gevoelig loopt. Kreupel wil ik het niet noemen. Daarbij is hij een kwpner van dik 1.75. Dat zegt natuurlijk niets. Maar het is niet echt een ras wat snel hoefbevangen word.
Vanavond word er zoiezo nog naar hem gekeken. Twijfelen we dan nog dan bellen we als nog de dierenarts.
En anders komt hij morgenochtend vroeg.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:29

Je zou ook nog even kunnen kijken of er sprake is van sterke pulsatie in de koten. Aan de zijkant van de koten lopen de aders en die kun je met o.a. hoefbevangenheid duidelijk voelen...

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:30

faye schreef:
Bij twijfel toch foto. Die van mij galoppeerde met een gekanteld hoefbeen keihard de wei in.

Hoe is het mogelijk?!
Mijn paard was ookhoefbevangen op alle vier z'n voeten,misschien maakt dat een hoop verschil.Hij liep haast niet op de wei en op het harde moest ik hem bijna gaan duwen..
Ik heb het op de eerste dag gezien en daarna direkt de veearts erbij.Man wat heeft dat beest een pijn gehad,die ging dus echt niet lekker rennen en bokken..

Aan de andere reacties te lezen is het waarschijnlijk beter om er vanuit te gaan dat hij iid hoefbevangen is tot een d.a. het onderzocht heeft.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 18:34

Zijn benen en voeten zijn niet warm. En er was verder ook niets abnormaals te voelen/zien.

Wel reageerde hij op een soort tang wat de hoefsmid gebruikt. Weet niet hoe zo'n ding heet. Waar hij ook mee in de hoef heeft gedrukt.