Veroorzaakt mais koliek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Veroorzaakt mais koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 13:49

Of andere maagproblemen?

Ik heb een nogal dunne Haflinger en mij werd aangeraden om haar dan maisvlokken te voeren.
Het is maar een week houdbaar, dus hoe voer ik het op, zonder dat ze daar last van krijgt?

Alvast bedankt!

Sonja_vR

Re: Veroorzaakt mais koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:58

ipv maisvlokken zou je ook een zak maiscobs kunnen kopen
is een maisbrok van de hele plant van agrobs, werkt heel fijn Ja

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:01

bij ons eten ze gebroken mais, gloof dat ze dat zo noemen, en dat helpt wel.
of we geven beetje maisolie door de brokken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:54

heb je geen boerderij in de buurt? Wij hadden ook regelmatig mensen die wekelijks langskwamen om mais te halen. Omdat het niet lang houdbaar is. Misschien is dat een idee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:55

_Martine_ schreef:
Of andere maagproblemen?

Ik heb een nogal dunne Haflinger en mij werd aangeraden om haar dan maisvlokken te voeren.
Het is maar een week houdbaar, dus hoe voer ik het op, zonder dat ze daar last van krijgt?

Alvast bedankt!

hoeveel voer je dan?

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 14:58

Ik heb zo'n zak bij de fouragehandel vandaan. Ik ben de hoeveelheid nu aan het opbouwen. Ik wil eigenlijk naar de 4 scheppen per dag. 2 's ochtends, 2 's avonds

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:11

hmm en dat in 1 week tijd?
vind ik wel heel erg veel en snel als ik eerlijk ben.
vergeet niet dat in mais wel heel veel energie zit, je paard moet dat wel allemaal kunnen verbranden he.
normaal zou je daar toch wel zo'n 2 weken voor uit moeten trekken
zou dus wel wat rustiger aan doen als ik jou was.
en ik denk dat je zo'n zak best nog wel een dag of wat langer kunt bewaren?

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 16:21

Hmm, er zijn dus ook mensen die mij hebben vertelt dat je gewoon 5 scheppen per keer kunt voeren, dus ik vond me al erg voorzichtig!

Haha, dat paardenvolk ook, waarom is hier nou weer niet gewoon één regel voor Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:28

ohw haha nou zo zie je maar weer he...
ik ben altijd wat voorzichtig met voeren...
nou ja anders probeer je het toch gewoon?
goed opletten hoe het gaat, en neem aan dat als jouw dier genoeg buiten komt het dan misschien toch wel weer allemaal verbruikt?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:29

mais schijnen ze weinig uit te kunnen halen. de meningen verschillen nogal.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:32

als het puur gaat om je pony dikker te krijgen zou je ook paarden meel kunnen gebruiken. als je dat in een gesloten ton bewaard kun je dat heel lang goed houden en als je zorgt dat het echt goed nat is is er ook geen koliek gevaar

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:32

Je kunt 2 soorten maismeel kopen.
1 van de hele kolf (incl binnenkant) = minder voedingsstoffen
2 alleen van de maiskorrels = meer voedingsstoffen.

Ik heb 2 jaar terug maismeel gekocht van maiskorrels en deze vermengd met lauw water om er een soort slobber van te maken (van droog meel kunnen ze wel koliek krijgen).

werkte prima.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 16:56

oke! Bedankt!
Dus goed nathouden.

Ellepel; Ze staan dag en nacht buiten Ja

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:59

Ligt eraan wat voor soort mais je hebt allemaal, voor koeien of voor varkens .. Wat wij thuis hebben is CCM (soort mais , weet niet van waar de naam maar het is iniedergeval voor varkens) toen ik mijn vorige pony kocht was deze veeeel te mager en toen kreeg die echt wel 2 kilo per dag een tijdje maar dat is echt wel een maximum en ze komen er snel van aan hoor ! Haha!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:00

ik zou ook amismeel geven
makkelijk als slobber te geven en langer houdbaar
werkt erg goed als dikmaker

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:16

ikenindi schreef:

Als het alleen om de kolf + korrels gaat dan doet maïs weinig onder voor gerst en haver: eind 19e eeuw liepen paarden voor de postkoets op een rantsoen van 8 kg maïs gemengd met gehakseld stro, heel af en toe kregen ze gras > postkoetspaarden hadden het heel erg zwaar destijds.
CCM staat voor Corn Cob Mix en wordt niet alleen voor varkens gebruikt, ook voor koeien + paarden.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:00

madamX schreef:
ikenindi schreef:

Als het alleen om de kolf + korrels gaat dan doet maïs weinig onder voor gerst en haver: eind 19e eeuw liepen paarden voor de postkoets op een rantsoen van 8 kg maïs gemengd met gehakseld stro, heel af en toe kregen ze gras > postkoetspaarden hadden het heel erg zwaar destijds.
CCM staat voor Corn Cob Mix en wordt niet alleen voor varkens gebruikt, ook voor koeien + paarden.

Aah ok heb me altijd al afgevragen voor wat dat toch kon staan Haha! .
Wij geven het id winter altijd aan de paarden Lachen glanst de vacht ook beter van en blijven ze korter in de haren.
Koeien krijgen over het algemeen altijd kolf/korrels + stengel niet ? daarom toch dat de koeboeren eerder hun mais afdoen niet? die hakselen hem toch ?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:46

1Steffi schreef:
Aah ok heb me altijd al afgevragen voor wat dat toch kon staan Haha! .
Wij geven het id winter altijd aan de paarden Lachen glanst de vacht ook beter van en blijven ze korter in de haren.
Koeien krijgen over het algemeen altijd kolf/korrels + stengel niet ? daarom toch dat de koeboeren eerder hun mais afdoen niet? die hakselen hem toch ?

Koeien krijgen over het algemeen de gehele maisplant, gehakseld en gefermenteerd of deels gefermenteerd. Het wordt idd eerder van het land gehaald, wanneer de mais 'deegrijp' is. Voor varkens gaat het meestal alleen om de kolf, die geoogst wordt in een later stadium.
Gehakselde mais en niet gefermenteerd is voor paarden moeilijk te verteren (koeien hebben hier geen moeite mee dankzij hun spijsverteringssysteem); helaas zijn er enkele voederfabrikanten die het tegendeel beweren en het in deze vorm aanbieden in brok-vorm voor paarden. Paarden doen het wel goed op gefermenteerde mais, al moet men de paarden er wel aan laten wennen. Een enkele keer komt het voor dat een paard er niet tegen kan, maar dat ligt in 9 van de 10 gevallen aan een slechte kwaliteit maissilage.
Ze gaan er idd van glanzen en worden er 'voller' door (zet vlees aan, vandaar dat het geliefd is in de vleesvee sector).
Om de overgang van zomer naar winter soepeler te laten verlopen geven wij hier de paarden meestal ook maissilage.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:06

Heb wel vaker gehoord dat paarden gevoeliger zijn op mais. En er dus koliek van krijgen. Van Maisvlokken heb ik het nog nooit gehoord.
Rustig opbouwen is zeker aan te raden, misschien zijn er nog wat meer mensen van je stal die het ook willen voeren?

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 22:40

Mijn stal helaas Tong uitsteken Ik ben inmiddels van die natte mais af. Die eten ze niet, vinden ze niet lekker. Vanaf morgen doe ik denk ik dat maismeel door de slobber Ja

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:23

_Martine_ schreef:
Ik heb zo'n zak bij de fouragehandel vandaan. Ik ben de hoeveelheid nu aan het opbouwen. Ik wil eigenlijk naar de 4 scheppen per dag. 2 's ochtends, 2 's avonds

kwa voerhoeveelheden,
ik geef altijd advies tussen 1 tot 3 kg per dag naar behoefte (voor de maisbrok van hele plant)
meer is over het algemeen echt niet nodig

de vlokken, dan zou 4 scheppen ook echt wel de max moeten zijn , ook weer gewoon erg goed in de gaten houden wat de noodzaak is )

Dommelschh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:03

kan het dan zo zijn dat het een prop gaat vormen ofzo?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:15

Nee, dat niet. Paarden die normaal genoeg, of voornamelijk, ruwvoer krijgen reageren meestal NIET heftig op maissilage. Paarden die (teveel) krachtvoer krijgen echter vaak wel. Dat komt omdat de darmflora dan verschilt: paarden die krachtvoer krijgen hebben een andere darmflora, komt daar maissilage bij dan raken die bacterien a.h.w in de stress; gevolg kan zijn dat er teveel zuren gevormd worden (gaskoliek) óf dat de darmwerking opeens aan breakdance doet (darmkrampen, in ergste geval daardoor slag in de darm). Daarom wordt er aangeraden om paarden die normaal (teveel) krachtvoer krijgen langzaam te laten wennen aan maissilage.
Belangrijk is natuurlijk wel een goede kwaliteit maissilage anders krijg je dezelfde klachten ook bij paarden die genoeg ruwvoer krijgen (slechte maissilage is te zuur).
Daarnaast is natuurlijk het ene paard gevoeliger dan de andere.