rug. welke kant vast, welke kant staart?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

rug. welke kant vast, welke kant staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 13:38

hoi,
ik heb een vraagje. ik weet dat de da kan kijken en osteo is ook al gebeld en heb ik een afspraak mee, maar ik vraag me wat af:

stel je paard valt altijd naar rechts, en t komt vanuit de rug. welke kant zit dan vast? en welke kant draagt het paard de staart dan?

Marije_jiplover

Re: rug. welke kant vast, welke kant staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:34

MD-->BEH

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:18

Mijn paard draagt de staart naar links en heeft links ook de holle kant. Als ik hem recht stel, draagt hij zijn staart ook rechter. De behandeling door de osteopaat heeft de staartdracht niet veranderd.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 16:24

maar dan zit links dus vast? dus de kant waar de staart zit zit vast als ik t goed begrijp?

en welke kant om loopt ze dan makkelijker? linksom of rechtsom in jouw geval?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:35

Als links de holle kant is, is links de kant waar het paard makkelijker naartoe buigt, maar minder makkelijk oprekt. Het linkerachterbeen wordt buiten de massa geplaatst, het paard neemt links het bit minder makkelijk aan. Rechts is de bolle kant, in feite zijn de spieren aan die kant dus soepeler, maar je zult minder makkelijk met rechterbuiging de bocht omgaan. Rechts zul je meer druk voelen aan de voorkant, rechts zal je paard meer tegen je been 'kleven'.
Het is dus maar net wat je onder makkelijk verstaat. Rechts krijg ik makkelijker verbinding op twee teugels doordat ik van m'n binnenbeen naar m'n buitenteugel toe kan rijden. links ga ik makkelijker de bocht om, maar dat is in dit geval niet positief.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 16:50

indi heeft haar staart soms rechts, kijkt idd vooral naar rechts, dus rechts is hol, maar linksom op de hoefslag is makkelijker voor haar dan rechtsom. ik ben benieuwd. osteo kan er vast meer over zeggen Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:03

Wie laat je komen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 08:57

als ik t telefoonnummer geef, weet jij de naam dan? Tong uitsteken ik ben zoooo slecht in namen en heb hem in mijn telefoon staan als: osteopaat indi Bloos

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:01

Aimee schreef:
Mijn paard draagt de staart naar links en heeft links ook de holle kant. Als ik hem recht stel, draagt hij zijn staart ook rechter. De behandeling door de osteopaat heeft de staartdracht niet veranderd.

Meestal is dit een spierprobleem.
Als aanvulling heb je ook iemand nodig die de spieren losmaakt.
Dat doet een osteopaath nl niet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 09:03

er komt een osteopaat/fysiotherapeut. dus 2 in 1.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 09:04

maar bij ataxie bv. vallen paarden. zit dan de kant vast waar ze naar toe vallen of de andere kant of maakt dat niet uit?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 10:46

unamie schreef:
Meestal is dit een spierprobleem.
Als aanvulling heb je ook iemand nodig die de spieren losmaakt.
Dat doet een osteopaath nl niet.

Dat kan Ja Als er iets scheef zit, zal er over het algemeen ook altijd een spierprobleem zijn door de verspanningen.
Hij draagt de staart al vanaf jaarling scheef.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:58

Aimee schreef:
Dat kan Ja Als er iets scheef zit, zal er over het algemeen ook altijd een spierprobleem zijn door de verspanningen.
Hij draagt de staart al vanaf jaarling scheef.

Als de wervels losgemaakt zijn, zal de spierspanning wel iets verminderen
maar niet vanzelf verdwijnen. daarvoor is een diepwerkende massage nodig
Een osteopaath doet deze massage niet!
Veel paarden hebben te kampen met spierproblemen
Al op jonge leeftijd kunnen deze ontstaan. Vallen uitglijden vastliggen in de box

ikenindi schreef:
er komt een osteopaat/fysiotherapeut. dus 2 in 1.

Elke osteopaath is fysio (of dierenarts) anders kun je deze opleiding n.l. niet doen
maar dat wil nog steeds niet zeggen, dat ze dan ook daadwerkelijk iets aan de spieren doen
Onlangs heb ik 3 paarden nagekeken van een osteopaath die zelf dacht dat haar paarden helemaal los waren..
Ze schrok behoorlijk, toen ik haar liet zien, dat dit dus absoluut niet het geval was.
2 paarden gingen bijna liggen van ellende, toen ik een paar controle punten aanraakte, en zaten van hun oren tot hun staart helemaal vast
Ga daarom niet te veel op 1 persoon af..
Los moet ook echt helemaal los zijn! en daarover zijn de meningen nogal verschillend

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:07

unamie schreef:
Elke osteopaath is fysio (of dierenarts) anders kun je deze opleiding n.l. niet doen
maar dat wil nog steeds niet zeggen, dat ze dan ook daadwerkelijk iets aan de spieren doen
Onlangs heb ik 3 paarden nagekeken van een osteopaath die zelf dacht dat haar paarden helemaal los waren..
Ze schrok behoorlijk, toen ik haar liet zien, dat dit dus absoluut niet het geval was.
2 paarden gingen bijna liggen van ellende, toen ik een paar controle punten aanraakte, en zaten van hun oren tot hun staart helemaal vast
Ga daarom niet te veel op 1 persoon af..
Los moet ook echt helemaal los zijn! en daarover zijn de meningen nogal verschillend

Dat zegt meer wat over de kwaliteit van die osteopaat.
Daar zit namelijk nogal verschil in... Hoeveel écht goede osteopaten lopen er nou in Nederland rond?
Hetzelfde geldt echter ook voor fysiotherapeuten. De goeden zullen op één hand te tellen zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 00:02

dat maakt t er niet makkelijker op... ik heb er nu 1 waarvan kennissen goede ervaringen mee hebben...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 09:37

Aimee schreef:
Dat zegt meer wat over de kwaliteit van die osteopaat.
Daar zit namelijk nogal verschil in... Hoeveel écht goede osteopaten lopen er nou in Nederland rond?
Hetzelfde geldt echter ook voor fysiotherapeuten. De goeden zullen op één hand te tellen zijn.

Daar is helemaal waar ,maar gelukkig zijn er ook nog goede
Wat mij opvalt is dat de paardenkennis vaak ontbreekt, ondanks het papiertje
Zo worden belangrijke dingen worden over het hoofd gezien..
En blijft de klant achter met een probleem wat wel iets verbeterd is, maar nog niet opgelost.
En de klant maar denken mijn paard is gewoon stout, want de osteopaath en fysio zeggen dat hij geen problemen (meer) heeft Sigaar
vervolgens kijk je naar de bespiering en beweging van het paard, en zie je dat dat alles behalve het geval is.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 09:38

ikenindi schreef:
dat maakt t er niet makkelijker op... ik heb er nu 1 waarvan kennissen goede ervaringen mee hebben...

Dat kan natuurlijk, maar hoeveel (spier) kennis hebben die kennissen in huis, om te concluderen dat paard helemaal van zijn probleem af is?

Ik ken iig 1 osteopaath die de spieren ook masseerd, en ook nog dierenarts is
3 vliegen in 1 klap dus Cool

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 09:47

unamie schreef:
Daar is helemaal waar ,maar gelukkig zijn er ook nog goede
Wat mij opvalt is dat de paardenkennis vaak ontbreekt, ondanks het papiertje
Zo worden belangrijke dingen worden over het hoofd gezien..
En blijft de klant achter met een probleem wat wel iets verbeterd is, maar nog niet opgelost.
En de klant maar denken mijn paard is gewoon stout, want de osteopaath en fysio zeggen dat hij geen problemen (meer) heeft Sigaar
vervolgens kijk je naar de bespiering en beweging van het paard, en zie je dat dat alles behalve het geval is.

Mijn ervaring is dat de meesten niet eens naar het paard in beweging kijken Nagelbijten / Gniffelen
En als dan naar de beweging gekeken wordt, is de vraag: "wat vind jij?" Clown
Ik weet al wat ik vind, ik wil juist een deskundige die met 'röntgenogen' kan kijken, zoals Solange Schrijer bijvoorbeeld.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 09:53

wie is die da, fysio en osteo in 1?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 09:59

ik stuur je even een pm

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 17:25

we hebben vandaag eens aan haar staart getrokken. zowel links als rechts `verloor ze evenwicht`, maar t kan ook zijn dat ze gewoon week voor de druk? ze stapte alleen haar benen over elkaar zodat ze weer recht stond... was niet heel stabiel, maar ook niet echt wankel. ik vond het eerder lijken of ze wijken voor druk deed...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:40

Zoals ik al eerder in een ander topic zei...jou paard is scheef.
En al haal je daar de hele wereld bij, als het paard onder het zadel niet wordt rechtgericht, zal je altijd problemen houden en je paard dus altijd scheef blijven.
En ik begrijp dat je het heel moeilijk vind om toe te geven, maar met jou handicap is het bijna onmogelijk om dit te verhelpen.
Wil je een paard dat goed in zijn lijf gaat zitten, dan moet je toch voor je zelf die beslissing gaan nemen om andere mensen op je paard te laten rijden. En in jou geval is dat zeker geen schande!! Je doet al zoveel met je paard wat de meeste voor onmogelijk hadden gehouden met jou handicap.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:46

ik wilde haar laten rechtrichten. had al adresje, maar ik ga er niet iemand op laten rijden als ze zomaar om kan vallen. ik mag toch hopen dat je dat begrijpt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:57

Je paard viel niet echt om, maar struikelde waarschijnlijk. Je was toch in galop?? Het wordt een ander verhaal als ze vanuit stilstand of stap ineens omvalt. Een paard dat vast zit zal eerder struikelen dan een soepel paard, zo simpel is het.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 09:28

ze is vanuit stap al een keer omgevallen met mij er op, vanuit galop met mij er op, en in draf in de wei in 1 keer opzij, dus ze valt te vaak om. ook al zou het alleen van scheef zijn komen (waar ik niet in geloof, sorry) dan nog is het te gevaarlijk en ga ik niet het risico aan een ander over laten. eerst osteo/fysio en voeding goed op orde, en dan kan ze daarna in training. ik vind het jammer dat je me zo tegenspreekt. soms is dat goed, aangezien ik weet dat ik soms oogkleppen op heb, maar je doet nu alsof ik niet goed wijs ben en steeds de verkeerde beslissingen neem? zo komt het een beetje over iig, en ook dat kan aan mij liggen Knipoog