Paard erg moe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LovesGitana

Paard erg moe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 12:04

Hoi Bokkers,
Ik heb geen idee of dit probleem hier goed staat, maar ik denk dat het een medisch probleem is.
Sinds een paar weken is mijn 6jarige paardje ontzettend sloom geworden. Dit slome is alleen te zien wanneer ze gaat bewegen, in stal is er niets aan de hand, en is ze nog even vrolijk als altijd. maar zodra ik met haar ga wandelen of rijden, ze loopt gewoon niet meer door. Met rijden krijg ik haar voor geen meter vooruit, terwijl dit vroeger nooit een probleem was. Ik rij met een zweepje, maar dit vind ik niet bedoelt om haar vooruit te slaan. Mijn leraar zegt dat ik haar wel een flinke tik moet geven als ze weer eens niet reageert op mn been, maar ik denk niet dat het een kwestie is van niet luisteren.

Ze krijgt nu 2 keer per dag een kwart kilo bix en een kwart kilo graan, en een paar keer per dag kuilgras. Ze is niet te dik maar ook niet heel dun, ze is precies goed dus moet eigelijk niet dikker worden.
Nu is mijn vraag, hoe zouden jullie dit aanpakken of heeft iemand hier ervaring mee?
ik weet namelijk niet of het een kwestie van flink aanpakken is (zo ben ik niet echt namelijk), een kwestie is van meer voer, bijvoorbeeld meer graan, of dat er iets medisch aan de hand kan zijn.
Wat ook nog zou kunnen is dat ze last heeft van het weer, maar vorrige zomer heb ik hier totaal geen last van gehad.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, want ik ben nogal bezorgt.

Groetjes LovesLuckiej

Brainless

Re: Paard erg moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:08

Is ze ook sloom als je haar longeerd of los gooit in de bak??

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:08

Misschien kan bloedonderzoek iets uitwijzen, ik zou de veearts informeren. Als het bloedonderzoek goed is zou ik pas met ander voer e.d. beginnen. Eerst proberen iets medisch uit te sluiten!!

Succes met je paard!!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:09

Tja, als je het zeker wilt weten, even een dierenarts erbij...
Door het weer lijkt me sterk, tenzij ze elk jaar t zelfde probleem heeft...

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 12:13

Brainless schreef:
Is ze ook sloom als je haar longeerd of los gooit in de bak??
ja ook met longeren is ze veel slomer dan normaal, en met losgooien staat ze eigelijk alleen stil, ja als ze ergens van schrikt dan gooit ze er nog wel eens een sprongetje tegenaan, maar veel is het niet

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 12:15

Chantal22 schreef:
Misschien kan bloedonderzoek iets uitwijzen, ik zou de veearts informeren. Als het bloedonderzoek goed is zou ik pas met ander voer e.d. beginnen. Eerst proberen iets medisch uit te sluiten!!

Succes met je paard!!

dankjewel, dan zal ik een bloedonderzoek laten doen, dat is misschien wel het verstandigst. ze is nogal heel erg drakig bij de dierenarts maar ik wil wel dat ze weer zoals normaal wordt, hoop maar dat het niets ergs is...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:17

Hopen dat het meevalt, misschien is het een 'dipje'
Maar ik ben nou eenmaal erg dierenartserig Tong uitsteken
Liever voorkomen dan genezen..
Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:18

Het kan ook van het weer komen.
Verder is de meeste kracht wel uit de kuil die je haar voert want dat kan niet anders dan dat dat van vorig jaar is. Ik denk dat je je ernstig verkijkt op de voedingswaarde van de kuil...

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 12:20

robinelma schreef:
Hopen dat het meevalt, misschien is het een 'dipje'
Maar ik ben nou eenmaal erg dierenartserig Tong uitsteken
Liever voorkomen dan genezen..
Sterkte!

ja een dipje zou ook nog kunnen, maar ze is wel nog heel vrolijk naar mij toe, zit erg goed in haar vacht, en ze heeft wel eens eerder een dipje gehad en toen was het ook aan haar gedrag te merken, kwa dat ze ook minder glom en minder vrolijk was, en met een weekje rust was het dan wel weer over, maar dat is nu niet het geval.
maar wel bedankt! inderdaad liever voorkomen en zo snel mogelijk uitsluiting (hoop ik) van een medische oorzaak

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 12:22

suleilitha schreef:
Het kan ook van het weer komen.
Verder is de meeste kracht wel uit de kuil die je haar voert want dat kan niet anders dan dat dat van vorig jaar is. Ik denk dat je je ernstig verkijkt op de voedingswaarde van de kuil...

bedoel niet te zeggen dat ze persee meer voer moet hebben, maar ik heb bij andere paarden wel gezien dat extra voer kan helpen tegen meer energie, sportpaarden krijgen ook niet voor niets veel voer, en die staan niet op een kwart kilo bix + graan. Denk dus zelf ook niet dat een voer probleem is, maar sluit niets uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:31

Zoals veel anderen kan ik je maar 1 advies geven.
Naar de dierenarts. Heb zelfs iets dergelijk gehad. ( tien jaar geleden) paard heeft uiteindelijk 3 weken in Utrecht gestaan.
Het kan van alles zijn, virus, bloedwaardes etc

Succes

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 12:33

MariekeB schreef:
Zoals veel anderen kan ik je maar 1 advies geven.
Naar de dierenarts. Heb zelfs iets dergelijk gehad. ( tien jaar geleden) paard heeft uiteindelijk 3 weken in Utrecht gestaan.
Het kan van alles zijn, virus, bloedwaardes etc

Succes

klinkt allemaal heel eng, zorg dat ik echt gelijk dierenarts erbij haal...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:34

Bloedonderzoek laten doen,mijn paard had leverbot toen hij sloom was.

Diyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:41

Dit kan wijzen op bloedarmoede.
Het beste kun je een bloedtest laten doen om e.a. uit te sluiten

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 15:57

Bedankt iedereen, ik ga vandaag de dierenarts bellen voor een afspraak! Ik hoop maar dat er niets met haar is!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:30

Sterkte.. En laat je het even weten als je wat meer weet?

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:23

Je kan voor de zekerheid eerst de da laten checken, dat kan nooit kwaad, maar het hoeft niet persee iets medisch te zijn..
Je verteld dat je paard in de box wel vrolijk is... en je geeft aan dat jij niet van het flinke aanpakken bent, misschien ben je wel te lief voor je paard waardoor hij lekker geen zin meer heeft om te werken en daarom lekker sloom wil doen? Je moet natuurlijk ook wel streng en consequent kunnen zijn!

Of misschien is het even teveel voor je paard? Misschien zet je hem te veel / vaak / hard aan het werk en is hij daardoor wat (over)vermoeid geraakt en moet je een stap terug doen? Dat zou ook kunnen..

Ik zeg niet dat het zo is, maar dit is dus ook iets om serieus aan te denken! Hij deed misschien voorheen wel altijd netjes en actief zijn werk, maar toch kunnen zulke factoren ook tegen gaan werken op den duur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:35

Ben erg benieuwd hoe het nu gaat. heb je al een uitslag, of is het toch "psychisch"?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:46

Het eerste waaraan ik dacht toen ik dit las was: wormen.

Jaren geleden deed ik dat ontwormen bij mijn pony niet zo regelmatig. En opeens werd ze tijdens het rijden doodmoe. Terwijl het toch echt wel een werklustig beestje was.
Achteraf bleek het door wormen te komen. Die trokken echt alle energie weg.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:01

mischien een tekenbeet ? daar kan een paard ook lekker ziek van worden .
meestal zitten die ook zo dat je ze in eerste instantie niet ziet ..
ik ken genoeg paarden die daar ziek van waren ...

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:00

Al meer nieuws hier?

pascallevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:11

zou haar meer voer geven en dan liever wat dikkerlaten worden

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:24

heel verstandig van de ts om niet hard aan te pakken maar de gezondheid te laten nakijken. Overigens heb ik wel een hond gehad die opeens erg sloom werd en die had besmetting voor twee verschillende tekenvirussen.