Heel verhaal.. peesprobleem,platvoeten, gevoelige zool

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elissa

Heel verhaal.. peesprobleem,platvoeten, gevoelige zool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 10:25

Hoi allemaal!

Ruim 4 weken geleden heb ik een paard gekocht een kwpn merrie 15 jaar ( 2 jaar geleden een peesprobleem rechtvoor gehad )
heeft ruim 2 jaar niets gedaan en vorige eigenaar heeft haar aan mij verkocht als recreatie paard naar haar inziens was het paard goed
deze merrie heeft platvoeten, gevoelige zolen (voorbenen) en gallen aan der voorbenen en ze stond op Cytek ijzers.

Na 3 dagen bij ons te zijn gewesst viel ons op dat ze in draf kreupelt we dachten dat het uit der rechter oksel kwam want ik voelde daar en ze had een soort knoop al met al die heeft een vriendin los gemasseerd zij is een Fysio, ze bleef niet lekker lopen
2,5 week daarna verloor ze 1 Cytek ijzer hoefsmid gebeld hij heeft haar bekapt en ze staat nu blootvoets.

Inmiddels liep ze dus al 3 weken niet goed en mijn hoefsmid dacht dat ze zonder de Cyteks zou opknappen niet dus afgelopen maandag de DA laten komen ze heeft dus een harde en gevoelige buigpees en oppervlakkige pees. Natuurlijk wist ik dat ze gevoelig zou lopen zonder ijzers

Ze heeft dus peesproblemen en mijn dierenarts is er van overtuigd dat dit een oude blessure is die weer is komen opspellen... en als ik haar op rust zou zetten is de kans zeer groot dat bij belasting de problemen weer terugkomen, heb de vorige eigenaar op de hoogte gesteld ze zweert bij Cytek ijzers.

Zelf ben ik natuurlijk ook stom geweest ik heb haar niet laten keuren ben van goed vertrouwen uit gegaan maar daar hebben we nu allemaal niets aan ik moet spoedig een beslissing nemen is het eerlijk om met haar te gaan sleutelen ze is al 15 jaar ze heeft pijn en zeer grote kans dat het weer terugkomt.

Wat zouden jullie doen ?

tamary

Re: Heel verhaal.. peesprobleem,platvoeten, gevoelige zool

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:37

Over Cytek hoor ik 95% slechte verhalen.
Je kan en goede smid of bekapper laten komen en de DA de pees laten scannen.
Andere optie is paard terugsturen naar de vorig eigenaar ivm niet geschikt voor doel waarvoor ze gekocht is.

Optie 1 betekent veel sleutelen zonder garantie.
Optie 2 is de vraag of dat gaat lukken.

Optie 3 is inslapen ivm pijn.

Moet trouwens zeggen dat ik een paard met een blessure niet zou kopen. Zeker als de eigenaar er sindsdien niks meer mee gedaan heeft.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:02

1 Volgens mij kun je het paard gewoon terug doen.
2 Een goede smid kan je met de voeten helpen.
3 Blijft over of het idd een peesblesure is of een peesschedeontsteking,met beide ben je een half jaar verder op zijn minst. Cytec Nors opkijken Rolleyes

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:32

Veel paarden met platte voeten hebben meer kans op een blessure aan de diepe buigpees, omdat deze dan heel strak gespannen staat. Mocht je besluiten het paard te houden, moet er duidelijk een goede hoefsmid bij komen die het paard zo ondersteunt dat de voeten iets meer rechtop komen en steviger worden, zodat de pezen meer ontlast worden.
Laat de pezen een keer scannen zodat je kunt zien hoe ernstig het is. Hou er rekening mee dat je zo een half jaar tot een jaar bezig bent, en dat je geen garantie hebt dat het 100% goedkomt..

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:17

Wat zielig voor het paard en voor jou ik weet eigenlijk niet wat jeer aan kunt doen veel succes ermee

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:43

Scan laten maken van de pees en dan overleggen met de veearts en hoefsmid wat de opties en kansen zijn. Als een paard op cytec kan lopen kan hij overal op lopen dus een goede smid kan je waarschijnlijk al een heel eind op weg helpen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:09

Mijn paard is in januari 2007 ernstig geblesseerd geraakt aan zijn diepe buigpees en oppervlakkige buigpees en daar ben ik nog steeds niet mee klaar.
Ik doe het met alle liefde, maar dit paard is dan ook al ettelijke jaren in mijn bezit.

Voor een 'nieuw' paard wat hier al een geschiedenis mee heeft en al redelijk op leeftijd is zou ik dit echt niet over hebben. Naast de vele duizenden euro's die ik de afgelopen anderhalf jaar heb uitgegeven kost het ook heel veel energie, van jou en je paard.

Als ik jou was zou ik nu absolute duidelijkheid willen hebben, dus een scan laten maken.

Mocht je toch besluiten het paard te houden, dan kan ik je echt het paardenzwembad aanraden http://www.paardenzwembad.nl . Mijn paard heeft hier 9 weken gerevalideerd en er gebeuren daar echt wonderen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:40

géén cytek!

Laat een ervaren bekapper komen: www.natuurlijkbekapper.nl

Er zit er vast een bij jou in de buurt.

Er zijn meer paarden die peesproblemen hebben gekregen dankzij cytek Boos!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:50

www.hoofcare.nl
Kan je zien wat een drama cytek is..... Boos!
En ook geen huistuinenkeukenprutser-zelfknutselenaandevoetenvanjepaard-persoon Clown

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:54

ik zou je aanraden om je paard eerst een eens door een goede paardenarts na te laten kijken.
eerst weten wat er aan de ahnd is dna kun je gaan kijken naar eventuele oplossingen.
zou zeker de vorige eigneaar betrekken in het verhaal.
hem je de medische geschedenis van je paard al gecheckt (ik neem aan dat hij toch gechipt is?)