witloofwortels gezond tussendoortje?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

witloofwortels gezond tussendoortje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 12:14

Hallo,

sinds enkele weken ben ik gestopt met het geven van wortels/brood, omdat mijn paard stilaan weer de omvang van een kleine olifant begint te krijgen. Toch krijgt hij natuurlijk graag af en toe een extraatje Haha!

Nu zei de boer (van wie ik de weide huur) dat paarden graag witloof(wortels) eten en dat het gezond is. Ik kan hier wel heel goedkoop aankomen, maar ik dacht, toch even checken, want de boer trekt alles wat bij zijn schapen werkt door naar paarden ^^

Dus witloofwortels: gezond? Geen dikmakers? Of absoluut geen paardenvoer?

Breghje

Re: witloofwortels gezond tussendoortje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:17

Ik geef ze ook soms, als lekkernijtje en lokmiddel voor het doen van niet zo leuke fysio oefeningen Haha! . Er zit niet zo heel veel in al wordt er geadviseerd wortels te nemen die al geschoten hebben, dwz dat er al een keer van geoogst is. Mijn paard is er helemaal weg van!

Als paarden voer denk ik niet daarvoor zit er niet voldoende in, maar als lekker extraatje of een keertje als voer een dagje kan geen kwaad.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 12:20

Bedankt voor je reactie! Het zou puur als extraatje/beloning zijn, hij is al rond genoeg van gras alleen Haha!

En het zijn dan echt de wortels? Ik kan me niet echt iets voorstellen bij witloofwortels, ziet het eruit als een soort bruine peen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:23

Nee het ziet er eigenlijk helemaal niet uit Haha! ! Het zijn wit/gelig grillig gevormde winter wortels, daar zijn ze nog het beste mee te vergelijken. Wel even goed schoonschrobben, ze zijn vrij onregelmatig gevormd dus er kruipt nogal wat zand in. Maar het zijn echt de wortels waarop de witloof groeit. En maak niet de fout net als ik ze ook te willen proeven, ze zijn bitter als gal Ziek .. ik was mijn handen als ik klaar ben met die dingen.

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:25

witlofwortel Haha!:
Afbeelding

het onderste gedeelte dan, maar dat snapte je denk ik wel Knipoog

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 12:54

Bedankt voor je reactie en ook bedankt voor de foto!

Haha, nu ga ik dat toch willen proeven natuurlijk Tong uitsteken Maargoed, ik zal ze eens proberen, hopelijk vindt Noah ze een beetje lekker Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:02

Solleke_Noah schreef:
Bedankt voor je reactie en ook bedankt voor de foto!

Haha, nu ga ik dat toch willen proeven natuurlijk Tong uitsteken Maargoed, ik zal ze eens proberen, hopelijk vindt Noah ze een beetje lekker Lachen

uiteraaaard!! Haha! Duivel Tong uitsteken De paarden op pension lustten ze allemaal, de mijne is zo flexibel als een snotje als ik die wortels geef met de oefeningen, terwijl ze voor een appeltje echt niet meer haar best doet...

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:26

mijn paardje is er ook dol op. Gewoon als extraatje krijgt ze er een of 2.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:00

Hoe kom je aan zulke dingen?
Ik neem niet aan dat ze vanzelf gaan schieten als ik witlof koop en ze laat liggen Vork

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:03

Ik kan ze hier via via van de boer krijgen, een vriendin van me heeft een kroeg en een klant van haar neemt af en toe een kist voor ons mee. Je krijgt ze meestal gratis, dus het heeft zin om bv. witlofboeren in je buurt op te snorren. Rondvragen denk ik, zo ben ik eraan gekomen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:17

Mijn paard heeft ze ook jaren gegeten. Mijn ervaring is wel dat ze er even aan moeten wennen. Dus gewoon in de box laten liggen ookal worden ze niet direct gegeten.

Vraag ook altijd aan de boer of het getrokken wortels zijn of niet. In niet getrokken wortels zitten veel meer stoffen en dat kan lijden tot diarree.Dan moet je gewoon wat minder voeren.

Verder vind ik het super voer.

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:52

Onze paarden krijgen ze ook af en toe, ze vinden ze heerlijk, in het begin is het ff wennen, maar als ze het gewent zijn vinden ze ze net zo lekker als gewone wortels