Hormonen geven aan merrie waarvan vruchtje wil ontsnappen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

Hormonen geven aan merrie waarvan vruchtje wil ontsnappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 12:01

Ondanks de rare titel het volgende:
Ik heb een 4 jarige merrie welke ik voor 18 dagen geleden heb laten insemineren. Op donderdags zat er een mooi eitje en op vrijdags was het eitje net weg. Toch geïnsemineert aangezien ze dan alsnog drachtig kon zijn. Nu vandaag moest ze heen ter controle. Eerst zegt de DA, nou dat wordt nie wat want er komt een nieuwe hengstigheid aan.
En de baarmoeder was een beetje geschrompeld. Nu bleek ineens
dat er toch nog een vruchtje was ontstaan aan de rand van de baarmoedermond. Nu heb ik van de DA hormonen mee gekregen welke ik haar iedere dag moet voeren om de hengstigheid te voorkomen en het vruchtje te laten overleven.
Vrijdag moet ik weer heen ter controle om te kijken of het vruchtje er nog is..
Het is al een drol van een paard wat nooit mee werkt (wil nie op trailer, nie na binnen bij veearts etc etc..) en dat gaat het ook nog eens niet op de makkelijkste manier. (tis wel een superlief dier verder hoor..alleen eigenwijs)
Maar heeft iemand dit al eens eerder mee gemaakt??
En hoe is dat afgelopen?? Drachtig of vruchtje weg?
Ik ben benieuwd. had hier nog nooit van gehoord vandaar!

JulienSVU

Re: Hormonen geven aan merrie waarvan vruchtje wil ontsnappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:53

Heb je haar aan de regumate? Want dit hormoon helpt om hengstigheid te voorkomen zodat het vruchtje blijft zitten en je merrie dus drachtig blijft. Inprincipe nog niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken. Wel goed controleren straks of het echt een vruchtje is en geen kieste o.i.d.!

Orchidee21

Re: Hormonen geven aan merrie waarvan vruchtje wil ontsnappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 22:07

he, bedankt voor je opbeurende bericht.
Vrijdag gaan we weer scannen, als ze dan mee wilt.. Dus dan zal ik de DA voorleggen of het geen kieste is of zo.. Maar de vorige keer zat er geen kieste of zo..of ze moeten het eicel als kieste aangezien hebben.. We zullen het zien vrijdag,.Ik hoop zo, voor mijn paard juist, dat het goed is. Ik merk dat mijn meisje dit totaal niet leuk vind. Volgende keer op zoek naar een hengst die natuurlijk dekt...