Hoefgroei supplementen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeftniet

Hoefgroei supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:17

Wie gebruikt er voedingssuplementen om de hoefgroei/hoornkwaliteit te bevorderen? Welke gebruiken jullie dan? Hoelang al? Werkt het goed, zie je een wezenlijk verschil als je het wel of niet gebruikt?

Ben benieuwd.

TNT

Re: Hoefgroei supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:22

ik heb biotine gebruikt van naf ongeveer anderhalf jaar lang en een prachtig resultaat paard krijgt het nu niet meer en heeft een stabiele hoefgroei eraan over gehouden, ben begonnen ermee omdat het paard gauw last had van rotstraal tot kreupel aan toe(stond op droge wei) had gauw hoefzweer en hoef groeide totaal niet bij en nu heeft ie prachtige voeten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:42

Veel over harde ondergrond bewegen en zorgen dat de straal de grond raakt OK dan! .

Óf...... Ram er gewoon een stuk ijzer onder, dan ben je overal van af! Dé remedie voor álle hoefproblemen Blond Clown !!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:28

Ik gebruik ook geen supplementen, maar zorg voor een regelmatige bekapping, en een goede ondergrond om de straal te stimuleren. Beide paarden (half arabier en KWPN-er) lopen zo prima op hun blote voeten, over alle ondergronden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:13

Gebruik helemaal niks. Ben ervan overtuigt dat 99% van de producten pure commercie is. (mijn pot hoefvet is al bijna 20 jaar oud en nog voor 1/3 gevuld)

genoeg beweging, goede voeding, goede (en vooral op tijd!!) bekapping/beslag moet genoeg zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:49

De toverwoorden voor hoefgroei-/hoornkwaliteitverbetering zijn tijdig en goed bekappen, daar kan geen supplement tegenop Pling

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:35

Uh, 24/7 op een wei met voorjaarsgras.
Sinds ze weer 24/7 buiten staan groeien de hoeven als kool, eerder stonden ze 's nachts nog in de stal met verharde paddock, kan het verschil goed merken.

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:28

Helemaal mee eens. Goede leefomstandigheden een een goed ontwikkelde straal is hét middel voor een goede hoefgroei! Heb je geen middeltjes voor nodig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:55

BEH-->VS

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:45

idd het beste wat je een hoef kan bieden is veel beweging op verschillende ondergronden en voldoende vocht van buitenaf ,

maar daarnaast : wat je er niet in stopt, zal ook niet omgezet kunnen worden tot lichaamsweefsel of energie om lichaamsweefsels te laten groeien etc
dus voor een goede groei van alles in en op een paard is voldoende vit/min en energie nodig
en als er daarnaast iets extra's nodig is, dan is biotine een optie, maar dit moet je wel minimaal een half jaar voeren vooraleer je er profijt van gaat zien/hebben

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:29

Rozenbottel.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:05

Esther schreef:
Uh, 24/7 op een wei met voorjaarsgras.
Sinds ze weer 24/7 buiten staan groeien de hoeven als kool, eerder stonden ze 's nachts nog in de stal met verharde paddock, kan het verschil goed merken.

Goh,sinds mijn paard 24 uur in het land staat worden zijn voeten alleen maar slechter Verdrietig

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:18

Wat echt een wondermiddel is is Silicea.
Dit is 100% homeopatish, kun je bij homeopatishe winkels verkijgen, elke dag op een botherham een paar druppels doen en binnen een maand zijn de hoeven van je paard super sterk en glanzend..

Je kan het altijd proberen het kan sowieso geen kwaad.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:10

taverno schreef:
Goh,sinds mijn paard 24 uur in het land staat worden zijn voeten alleen maar slechter Verdrietig

In de berichten hier wordt dan ook vergeten dat weidegang iets anders is dan weidegang. Oftewel: er is kwaliteitsverschil.
Dan laat de kwaliteit van veel hoefsmeden ook nog te wensen over, zodat 24/7 weidegang + regelmatig bekappen geen garantie is voor goede hoefgroei. Voor goede hoefgroei is góede weidegang en góed bekappen nodig.

Overigens zijn de hoeven van mijn paard beter sinds hij op stal staat Vork
Maar: er is duidelijk verschil te zien tussen de tijd dat hij op koolzaadstro stond en nu hij op stro staat, in het nadeel van stro welteverstaan.

In verband met een scheur in de hoef krijgt hij MSM zwavel bij, dat werkt super goed. In het verleden heb ik ook goede ervaring met Equistro Kerabol opgedaan.
Volgende week komt de smid weer, eens overleggen hoe dat nou moet ivm het stro.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:11

maximiliaan schreef:
Wat echt een wondermiddel is is Silicea.
Dit is 100% homeopatish, kun je bij homeopatishe winkels verkijgen, elke dag op een botherham een paar druppels doen en binnen een maand zijn de hoeven van je paard super sterk en glanzend..

Je kan het altijd proberen het kan sowieso geen kwaad.

Als ik het goed heb, is dat silicium, toch?
Heb jij druppels voor humaan gebruik?
Waar heb je dat gekocht en quanta costa? Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:42

Aimee schreef:
dan ook vergeten dat weidegang iets anders is dan weidegang. Oftewel: er is kwaliteitsverschil.

Het verschil wordt hier wel heel duidelijk aangegeven

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:11

opala schreef:
Het verschil wordt hier wel heel duidelijk aangegeven

Ik voel me ook niet geroepen om dat wel aan te geven. Dat mogen mensen doen die daar zelf verstand van hebben. Ik ben geen boer, geen grondexpert of plaatselijke loonwerker. Ik ben paardenhouder die zich van informatie voorziet. Dat is al meer dan simpelweg "weidegang" roepen. De TS kan dan zelf uit gaan zoeken waar het kwaliteitsverschil in zit.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:05

Als ik het goed heb, is dat silicium, toch?
Heb jij druppels voor humaan gebruik?
Waar heb je dat gekocht en quanta costa? Haha![/quote]

Kan je gewoon bij de drogist krijgen die homeopatische produkten verkoopt, de geen die ik heb kost 15 euro en ik geef dan 7 druppels per dag op een botherham..

Ik heb Silicea maar je hebt ook silicium en nog allemaal andere soorten, waar het om gaat is dat er silicea in zit, in silicium en die andere soorten zit ook silicea in met nog wat andere producten wat niet 100% homeopatish is maar wel 100% natuurlijk.

Ik heb silicea van VSM in druppelvorm, je kan ook pilletjes en balsem krijgen (niet aan te raden), dit is wel 100% homeopatish en het werkt echt donders goed!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:32

Dat klinkt goed!
Ik ben net door mijn flesjes Siliforce heen, da's zo reteduur dat ik even geen nieuwe heb besteld. VSM druppels heb ik goede ervaring mee, dus ik ga gelijk op zoek. Dankjewel!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:21

opala schreef:
De toverwoorden voor hoefgroei-/hoornkwaliteitverbetering zijn tijdig en goed bekappen, daar kan geen supplement tegenop Pling

hier sluit ik me bij aan

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 10:49

ik gebruik niks extra voor de hoornkwaliteit te verbeteren van mijn paarden, elke 6 tot 8 weken mijn hoefsmid laten komen en zelf de eventuele brokkels wegvijlen EN bovenal voldoende beweging werkt hier het beste om de hoeven mooi te houden en de groei van de hoef te stimuleren.

Ik geloof niet zo in prullaria om de hoefgroei te stimuleren. De paarden lopen hier 24/7 buiten, hebben in natte perioden ook droge plaatsen om te staan. Daarnaast geef ik ze een goed uitgebalanceerd krachtvoer (Hugho kruidenmix, granenmix met brandnetel en andere kruiden, zonder suiker, mais en melasse) bij voor de benodigde vitaminen en mineralen en hangt er een liksteen.

Ik heb in de afgelopen jaren ontdekt dat een tekort aan ruwvoer de enige factor is geweest bij mijn paarden dat de hoeven niet goed genoeg groeide. De hoeveelheid krachtvoer en vitamines/supplementen heeft geen invloed gehad.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 11:00

Teuntje111 schreef:
Ik heb in de afgelopen jaren ontdekt dat een tekort aan ruwvoer de enige factor is geweest bij mijn paarden dat de hoeven niet goed genoeg groeide. De hoeveelheid krachtvoer en vitamines/supplementen heeft geen invloed gehad.

Haha!

Ik had gisteravond m'n smid nog aan de telefoon, die zei: weet je zeker dat de mindere kwaliteit komt door het stro, of door minder (en mindere kwaliteit) ruwvoer?
Die sloeg de plank goed raak. Lastig probleem om op te lossen op een pensionstal Scheve mond

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 11:01

Waar kan ik trouwens info vinden over die Hugho kruidenmix? Waar is dat verkrijgbaar?

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:11

met melasse en suiker in het voer moet je oppassen hoor, dit is niet goed voor je paard.

op internet kan je er veel informatie overvinden, je kan het beste zo natuurlijk mogelijk krachtvoer geven.

Dat silicea bevordert ook niet echt de groei maar meer de kwaliteit, hoeven van mijn paarden glimmen nu als een spiegel en hebben geen scheurtjes etc meer

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:21

voor meer informatie en verkooppunten kan je denk ik het beste Gé Huibers even bellen.

Ik denk dat Subli Granenmix erg in de buurt komt met dit voer, alleen zitten in de Subli vitamine korrels en in de Hugho natuurlijke vitamines en mineralen.