Wie weet hier raad mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shennie

Wie weet hier raad mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 17:29

Mijn mini shetlander heeft op 6 mei een dood veulen gekregen.
Het veulen was te groot voor haar.
De dierenarts is er bij geweest om het eraf te halen en ze is verschillende keren gespoelt om zo de binnenkant weer op orde te brengen.
Maar na de geboorte is het me opgevallen dat ze met haar linker achterbeen naar buiten loopt.
Ze loopt echt een heel stuk buiten het voorbeen.
Nou dacht ik dat dat misschien kwam omdat alles in één keer werd opgerekt toen ze het veulen eraf hebben gehaald of omdat het uier misschien in de weg zat.
Weet iemand hier meer van?

Owja, het was haar eerste veulen.
Ook twijfel ik of ik haar nogmaals laat dekken want tijdens de geboorte is er een deel van de baarmoeder ofzo meegekomen.
Het veulen was niet gepland. Voor ik haar kreeg liep ze namelijk bij 3 hengsten waarvan een hele grote.
Als ik haar laat dekken kies ik natuurlijk wel een hengst op maat Knipoog
Als je het verhaal wilt weten pb me maar.

marieke84

Re: Wie weet hier raad mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:11

als ze gewoon stil staat, zie je dan ook dat haar linkerbeen wat naar buiten staat? Anders kan het zijn dat er wat schade is aan een zenuw (nervus obturatorius) door de zware bevalling...

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 21:46

Heb ik eerlijk gezegd nog niet opgelet.
Ik ga er morgen meteen opletten.
Gaat dit over of moet dat behandeld worden?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:48

als er een zenuw beknelt zit moet ze dan niet kreupel lopen? Of niet? Ik heb daar overigens geen verstand van hoor Lachen

Het kan ook zijn dat haar bekken wat scheef is gaan staan, of het kan natuurlijk een spierkwestie zijn. Hoe loopt ze verder? Goed, stijf, kreupel? Rijd je ook op haar? Voel je verandering aan haar?
Als je je zorgen maakt kan het nuttig zijn om eens een fysio of een ostheopaat naar je paard te laten kijken Ja

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:55

het kan idd zijn dat er een zenuw beschadigd is.
mijn pony heeft zelf in de wei 3 jr geleden haar veulen te vroeg gekregen en wij vonden het dood in de wei
en ook mijn merrie liep moeilijk met 1 achterbeen
gelukkig is dat later[ veel later] met krachttrainig weer bij getrokken

mij is trouwens door de DA afgeraden om nog te fokken met haar
haar baarmoeder schijnt groot te zijn en daardoor kreeg ze [ te ] grote veulens
dit was haar 2de veulen ,bij de vorige eigenaar had [ zonder moeite] ook al een veulentje gehad die erg flink was.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:56

het is geen beknelling, maar echt schade aan de zenuw door een te grote druk die daarop ontstaan is. Die zenuw innerveert de spieren die de achterbenen tegen het lichaam houden (adductoren).
Neem gewoon contact op met de dierenarts die de verlossing heeft gedaan, hij zal je er wel veel meer over kunnen vertellen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:01

Ik zou even contact opnemen met je DA het kan van alles zijn,zenuwbeklemming,instabiel bekken noem maar op...
Het is erg moeilijk om vanachter een beeldscherm een goed beeld te krijgen...bij twijfel altijd een deskundige inschakelen Knipoog
Sterkte trouwens met het verlies en ik hoop dat je paardje weer snel beter is Ach gut

Groetjes,Tinky

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 22:13

Ik weet niet of je het echt kreupel kunt noemen want ze gooit het been echt naar buiten.
Heb ook zitten denken aan de spieren.
@: Tinky12 dankje wel.. ik heb wel vrede met het verlies als mijn merrie er maar boven op komt.
is het slim haar op rust te zetten of juist te wandelen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:29

shennie schreef:
Ik weet niet of je het echt kreupel kunt noemen want ze gooit het been echt naar buiten.
Heb ook zitten denken aan de spieren.
@: Tinky12 dankje wel.. ik heb wel vrede met het verlies als mijn merrie er maar boven op komt.
is het slim haar op rust te zetten of juist te wandelen?

Moeilijk hoor...zou toch echt even naar laten kijken...of je je paardje met rust moet laten of niet ligt geheel aan je paardje.Als ze het fijn vind kun je haar extra aandacht geven,stukje wandelen en lekker tutten.Als je haar uit de wei moet sleuren heeft ze misschien wat meer rust nodig.
Toen mijn paardje zijn vriendje was kwijtgeraakt kon ik niet met hem werken,hij was erg verdrietig en had geen aandacht voor zijn werk.Wel vond hij het fijn als ik lekker met hem ging tutten en hem extra aandacht gaf in de wei,hij kwam steeds naar me toe als hij een glimp van mij opving.Extra knuffels dus Ja

Maar kijk wat je paardje het fijnst vind Knipoog

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 23:20

ja ik wil er ook echt naar laten kijken maar wilde eerst even kijken of mensen hier op bokt misschien iets wisten en of het zou verwdijnen maar dat doet 't niet.
Zodra ze me hoort staat ze al bij de poort te wachten.
Meestal borstel ik haar lekker en ga dan een stukje wandelen.
Vandaag had ik haar (voor het eerst) 5 minuten ofzo gelongeerd om te kijken hoe ze reageert.
Ik kan niet echt ontdekken dat ze er echt veel pijn aan heeft.
Ze is heel vrolijk en ze springt lekker door de wei (alleen of als ik mee ren)

In ieder geval bedankt voor jullie reacties! Als je nog meer ideeën hebt hoor ik het graag!

Owja volgens mij weet ze niet eens wat er is gebeurt want we hebben haar niet meer bij haar veulen gehad.
Toen ze het veulen er eindelijk afhadden moest ze gelijk mee naar buiten om te spoelen en de baarmoeder terug te doen.
In overleg met de Da en degene bij wie ze op stal staat is er besloten om haar niet bij het veulen te laten omdat dit haar eerste was en ze dachten dat ze het waarschijnlijk niet in de gaten had.
Hier zijn de meningen natuurlijk over verdeeld en twijfel zelf ook of je daar goed en doet.

@ mirgino Hoe zijn ze er achter gekomen van die baarmoeder?
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 26-05-08 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: posts samengevoegd

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:22

shennie schreef:
@ mirgino Hoe zijn ze er achter gekomen van die baarmoeder?

dat is een constatering vanwege de 2 grote veulens die ze gehad heeft.
het veulen past zich aan aan de grote van de baarmoeder en als deze zoals bij mijn pony groot is ,geeft dat [ te ] grote veulens

volgens mij kan je dat verder niet voelen,mischien zien op een echo!?

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 08:37

Dan moet je er dus maar op gokken dat het niet zo is of ervan uitgaan dat ze da heeft.
Ik denk namelijk dat het nu nog niet te bevestigen is want het is pas haar eerste veulen...
Ik wil in ieder geval afwachten wat er nou met da been is en hoe de binnenkant zich heelt voordat ik haar laat dekken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:22

Ik zou voorzichtig zijn op de cirkel zolang je niet weet wat er met haar beentje is.Werken op een cirkel is toch een zware belasting...beter rechtuit werken totdat je een ok hebt van de DA of de fysio Knipoog

Zo te horen vind ze aandacht fijn...lekker doen dus.Waarschijnlijk is ze zich idd niet "bewust"geweest van het veulen...beter.
Veel beterschap en succes met haar en geef haar maar een dikke knuffel van mij Haha!

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 17:29

@ tinky12: haha zal ik doen!
Ik hou met alles wat ik doe in de gaten ofdat ze er plezier in heeft maar vandaag rende ze vrolijk door de bak.
Ik heb ook gekeken of haar been naar buiten staat als ze stilstaat maar dat doet het niet.