bloed in urine na inspanning

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirellaf

bloed in urine na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:24

Sinds 2 weken hebben wij een shetlander ruin van 7 jaar. Al toen hij hier kwam plaste hij vaak, viel ons op. Later bleek ook met bloed in de urine. DA dacht aan blaasontsteking dus een antibioticum kuur. Hij toonde echter niet ziek, geen koorts en eet en drinkt goed, erg levendig en goed gehumeurd. Wil ook graag lopen. Nu is de kuur afgelopen en plast hij alleen nog bloed mee na inspanning (na een beetje draven). Daarna plast hij nog een piepklein beetje, dus het irriteert hem kennelijk wel. Morgen zal ik de DA nog bellen om te zeggen dat de kuur dus niet geholpen heeft. Ook tussentijds urine onderzoek wees uit: geen blaasontsteking (meer) en geen gruis, dus geen stenen. Een wondje in de penis lijkt me erg onwaarschijnlijk, maar je kunt nooit weten. Het is alsof er iets in de blaas of in de urinewegen iets zit dat getrikkerd wordt door de beweging en dan een beetje losraakt of zoiets, waardoor er een bloedinkje komt. Als hij plast zonder inspanning lijkt er niets aan de hand en is de urine heel helder. Pas als hij gedraafd heeft zie je bloed erbij. Eerst was het ook als hij gestapt had, maar nu alleen als hij gedraafd heeft. Gisteren vond ik zelfs een beetje (minuscuul) bloederig weefsel ertussen, alsof het slijmvlies (of blaaswand?) beschadigd raakt. Heel vreemd. De DA vroeg eerder deze week of hij rattengif binnen gekregen kon hebben. Nou, hier in ieder geval niet, maar wat er bij de vorige eigenaar gebeurd kan zijn weten we niet. Hij had de afgelopen 2 maanden niets met hem gedaan en ook niet echt op hem gelet. Hij liep op een grote wei met 10 andere shetlanders. Hij was erg verbaasd toen ik het hem vertelde, maar is gelukkig coulant als het gaat om een eventueel verborgen gebrek. Maar dan moet ik wel weten wat er aan de hand is. De DA weet ook niet direct een antwoord. Ik én mijn dochter zouden het heel erg vinden als hij terug zou moeten. Het was niet mijn bedoeling een zieke pony te kopen met alle eventuele financiële gevolgen van dien.

Heeft iemand ervaring met dergelijke symptomen? Of met vergiftiging, heb je dan ook dit beeld van bloed plassen?

Ik hoop heel erg op een reactie waar ik iets mee kan. Hoor het graag!!

sinadama

Re: bloed in urine na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:27

Het zou ook een ontsteking aan de nieren kunnen zijn. wel heel vervelend dat het gebeurt

mirellaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:28

Oke, bedankt. Ik dacht ook aan nieren, maar ik vind het gek dat er bloed te zien is direct na inspanning, komt de urine zo snel van de nieren naar buiten? Werkt een antib. kuur dan niet meteen ook bij een nierontsteking vraag ik me af.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:27

Urine komt vanuit de nieren eigelijk direct in de blaas, dat kan heel snel gaan dus.

Bij een ontsteking van de nieren, zouden er wel eiwitten gevonden moeten worden in de urine.
Wat zou kunnen, is dat hij op de eenofandere manier, bloed afbreekt bij inspanning. De stof die je bloed rood maakt, komt dan vrij, en die komt in de urine terrecht, waardoor die rood kleurt. Ik zou alleen niet weten hoe het zou kunnen dat dat zou gebeuren (ak, nog geen ziektes geleert die dat doen)

Heb je voor de DA al een sample van de urine met bloed verzameld? Daaruit kan hij namelijk bepalen of er echt hele bloedcellen in de urine zitten, of alleen de afbraak producten van bloed (waar de urine dus ook rood van kleurt)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:33

Even een bloedonderzoekje laten doen.
Dat geeft de meeste duidelijkheid.

Ik gok op een lever / nier probleem..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:16

Het weefsel wat je vindt kan van de blaaswand zijn dat deze loslaat. Hierdoor kunnen bloedingen ontstaan. Dit komt meestal door trauma's. Is hij misschien gevallen? of vlak voordat je hem kreeg? Ergens tegenaan gelopen met de zijkant? Door het draven/bewegen heeft het geen tijd om tot rust te komen. (Heb net dit achter de rug met een hond die tegen een weidepaal was gerend. Ook bloed in de urine, stukjes weefsel. Doordat deze hond veel energie heeft, heelde het slecht en heeft het 2 weken geduurd voordat het bloed uit de urine was.