Sinds 2 weken hebben wij een shetlander ruin van 7 jaar. Al toen hij hier kwam plaste hij vaak, viel ons op. Later bleek ook met bloed in de urine. DA dacht aan blaasontsteking dus een antibioticum kuur. Hij toonde echter niet ziek, geen koorts en eet en drinkt goed, erg levendig en goed gehumeurd. Wil ook graag lopen. Nu is de kuur afgelopen en plast hij alleen nog bloed mee na inspanning (na een beetje draven). Daarna plast hij nog een piepklein beetje, dus het irriteert hem kennelijk wel. Morgen zal ik de DA nog bellen om te zeggen dat de kuur dus niet geholpen heeft. Ook tussentijds urine onderzoek wees uit: geen blaasontsteking (meer) en geen gruis, dus geen stenen. Een wondje in de penis lijkt me erg onwaarschijnlijk, maar je kunt nooit weten. Het is alsof er iets in de blaas of in de urinewegen iets zit dat getrikkerd wordt door de beweging en dan een beetje losraakt of zoiets, waardoor er een bloedinkje komt. Als hij plast zonder inspanning lijkt er niets aan de hand en is de urine heel helder. Pas als hij gedraafd heeft zie je bloed erbij. Eerst was het ook als hij gestapt had, maar nu alleen als hij gedraafd heeft. Gisteren vond ik zelfs een beetje (minuscuul) bloederig weefsel ertussen, alsof het slijmvlies (of blaaswand?) beschadigd raakt. Heel vreemd. De DA vroeg eerder deze week of hij rattengif binnen gekregen kon hebben. Nou, hier in ieder geval niet, maar wat er bij de vorige eigenaar gebeurd kan zijn weten we niet. Hij had de afgelopen 2 maanden niets met hem gedaan en ook niet echt op hem gelet. Hij liep op een grote wei met 10 andere shetlanders. Hij was erg verbaasd toen ik het hem vertelde, maar is gelukkig coulant als het gaat om een eventueel verborgen gebrek. Maar dan moet ik wel weten wat er aan de hand is. De DA weet ook niet direct een antwoord. Ik én mijn dochter zouden het heel erg vinden als hij terug zou moeten. Het was niet mijn bedoeling een zieke pony te kopen met alle eventuele financiële gevolgen van dien.
Heeft iemand ervaring met dergelijke symptomen? Of met vergiftiging, heb je dan ook dit beeld van bloed plassen?
Ik hoop heel erg op een reactie waar ik iets mee kan. Hoor het graag!!