hooien

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

hooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 12:31

Wij hebben in Oostenrijk een stuk weideland van ong. 1,5 HA. Dit is hooiland. Onze vraag is, wat is nu beter voor paarden: hooi van de 1e keer of de 2e keer. Dit gezien de hoeveelheid fructose in het voorjaars verse gras . Onze 2e vraag is: wie weet hoeveel kleine hooibalen hiervan afkomen?

Lynn_Nikita

Re: hooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:35

Ik gok een 200- 250 pakje shooi
als je gras lang genoeg is en dicht op elkaar staat
als ik van mijn weiland uitga
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 25-05-08 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:40

Je kunt prima de eerste snee hooien voor de paarden, maar dan moet je het gras wel helemaal door laten schieten. Niet te vroeg maaien dus, ergens in de 2e helft van juni pas ofzo. Je krijgt dan prachtig langstengelig weidehooi, in jouw geval wrs. in combinatie met allerlei lekkere alpenkruiden. Knipoog

Hoeveel balen je er vanaf krijgt kan ik zo niet zeggen. Dat hangt af van hoe lang jullie het gras laten groeien voor het maaien, hoe strak de pers staat afgesteld en hoeveel plakken die in een baal stopt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:44

op paardnatuurlijk staat een hele uitleg over fructaan en wanneer je het beste kan hooien voor het laagste fructaan gehalte.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 07:36

Bedankt voor jullie reacties. Het is voor ons een beetje kijken hoe alles gaat, aangezien we nog nooit eerder een boerderij hebben gehad. Maarja alles valt te leren.

Groetjes