Hoefbevangen shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Hoefbevangen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 09:24

Ik heb net vastgesteld dat mijn Shet-merrietje waarschijnlijk weer hoefbevangen is. Ze is dit vorig jaar nog al eens geweest. Ik meen me te herinneren dat ze toen een spuit kreeg (ontstekingsremmers??) en poeder (antibiotica). Ook moest ze toen een aantal dagen binnenblijven en alleen maar wat oud hooi eten.

Wat kan ik doen om haar ongemak/ pijn te verzachten totdat de DA komt? De DA van wacht heeft nl. een ernstig spoedgeval en zou pas laat vanavond, hetzij morgenvroeg kunnen komen. Het zit me toch niet lekker dat ik Zana zo lang met pijn moet laten staan. Ze zit al binnen dus verder eten kan ze al niet meer.

Ollie1

Re: Hoefbevangen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 09:27

In de bak zetten (als je dat hebt) met nat zand. Het regent momenteel (bij ons) dus dat geeft tegendruk en verlicht iets de pijn.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 10:43

Ik heb jammer genoeg geen bak met zand erin.... En hier regent het ook niet. Tis hier zelfs behoorlijk warm....

WilawanderJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:29

Geef alleen oud hooi te eten.
Koel de hoeven met lauwwarm water. Desnoods met de voet in een emmer. Dit bevordert de doorbloeding.
Laat haar zelf kiezen of ze wil bewegen of niet.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:57

Ik heb bij mijn pony (jaren geleden) koude compressen om haar hoeven gedaan. Koeling helpt de pijn verzachten. Je kunt ook zand in de stal storten en dit goed nat maken (koelt natuurlijk ook).
Suc6 ermee

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:57

Koelen (bij voorkeur op nat zand laten staan) en enkel een plukje oud hooi er bij.

Hoe eerder er met de behandeling begonnen word hoe beter. Bij een hoefbevangen pony moet de zelfde dag een VA komen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:03