Genezing castratie duurt lang, tips gevraagd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Genezing castratie duurt lang, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 21:49

Ik zet dit topic speciaal NIET in het centrale topic mbt Castratie, aangezien het daar bij iedereen gewoon snel en goed geneest, en dat bij mij niet het geval is (nouja, bij mijn paard dan).

Hij is a.s. donderdag 3 weken geleden gecastreerd, liggend in de weide. De eerste dagen ging het allemaal volgens het boekje, het was wat dikker maar 2x per dag in de molen, en 2x per dag Antibiotica poeder en dat leek prima te gaan. 1,5 week later begon hij toch niet zo lekker in zijn vel te zitten, druppelde de wond nog erg veel na en zaterdag stond hij met 38,6. Zondag is de DA geweest, die heeft hem een peniciline spuit gegeven, en maandag heeft de DA van de castratie het overgenomen. Zij vond de ontsteking wel meevallen, dus weer AB poeder, 2x per dag molen, 2x per dag afspuiten en 2x per dag die poeder. 1 kant is trouwens dicht, de andere kant is nog open.

Inmiddels is het maandag een week geleden dat de DA er was, sinds donderdag staat hij weer op het land tussen zijn vrienden omdat hij dinsdag en woensdag geen verhoging meer had. Het leek allemaal wat beter te gaan, de zwelling blijft redelijk weg, alleen als ik hem 's morgens uit het land haal is het wat gezwollen, maar na molen en afspuiten is het weer mooi geslonken. Na het afspuiten druppelt er weer wondvocht uit, maar echt lang niet zo veel meer als vorige week.

Vandaag had hij weer 38,3 , DA gebeld en die zei dat ik niet meer kan doen dan wat ik nu aan het doen ben. Openhouden, spuiten, beweging en AB geven. En opletten dat de verhoging niet richting de 39 graden gaat. Toch vind ik het zelf wel erg lang duren, donderdag is de castratie al weer 3 weken geleden Ziek

Heeft iemand zoiets dergelijks meegemaakt met zijn paard, hoe is dat verlopen, en zijn er nog dingen die ik misschien kan doen om toch nog wat te helpen?

Anoniem

Re: Genezing castratie duurt lang, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:54

dat is idd erg raar. ik zat er nl na 3 weken al weer op. mss een andere DA even laten komen. die heeft er een andere kijk op.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:54

Om eerlijk te zijn vind ik het wél verontrustend, en een beetje een rare reactie van je dierenarts. Die koorts kan 's nachts erg snel stijgen, dat kun jij toch niet altijd in de gaten houden?

Als ik jou was, vroeg ik een 2de opinie van een andere DA ... ik nam na 3 weken het zekere voor het onzekere ... want ik vind het echt niet normaal.

Veel succes ermee!

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:56

andere DA en snel

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 21:59

Deze man is erkend paardenarts, en ook niet echt een onbekende. Hij zal toch wel weten waar hij het over heeft? Scheve mond

Mocht hij morgenochtend nog verhoging hebben dan kan ik altijd een andere DA erbij halen. Verder is het paard wel gewoon weer zichzelf, dus dat vind ik aan een kant wel weer geruststellend, maarja.. met jullie berichten erbij begin ik toch wel weer te twijfelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:00

ik zou toch ook al is het een erkende paardenarts. er even een andere bij halen. je DA is ook maar een mens en kan ook fouten maken...

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:01

Hoi Splash_ mijn paard heeft ook erg lang last gehad van de castratie. Ene kant was al dicht de andere bleef maar open. Dit heeft zeker wel 1,5 maand geduurd. Alleen had die van mij geen koorts. Het is in die tijd 1x dik geweest dat was na een week en toen heeft de dierenarts er even in geknepen zodat het vocht er weer uit kon. Misschien dat je even een andere DA kan bellen, als je het niet vertrouwd. Vragen staan vrij toch? Ook ging ik rond de 4x per dag wandelen zodat de wond goed slinkt. Sterkte ermee!

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:02

erkend dierenarts of niet, dit duurt veel te lang

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:05

3 weken is veel te lang, bij mij was het met een week alweer dicht!

AB poeder heeft ie nooit gekregen ? Gewoon wandelen en lopen,zeker niet afspoelen want dan spoel je het event. vuil in de open wond. ook al is het gezwollen..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:06

Splash_ schreef:
Deze man is erkend paardenarts, en ook niet echt een onbekende. Hij zal toch wel weten waar hij het over heeft? Scheve mond

Mocht hij morgenochtend nog verhoging hebben dan kan ik altijd een andere DA erbij halen. Verder is het paard wel gewoon weer zichzelf, dus dat vind ik aan een kant wel weer geruststellend, maarja.. met jullie berichten erbij begin ik toch wel weer te twijfelen.

Als het enkel nog wat wondvocht was en lichtjes gezwollen, zou ik de reactie van je Da begrijpen ... maar die verhoging, sorry dat is altijd iets om serieus in de gaten te houden! Dan verspreid de ontsteking zich in het lichaam ... denk aan jezelf. Als wij na een operatie enkel last hebben van de wonde, mag je het ziekenhuis verlaten, maar bij koort no way: daarblijven tot dit over is!

Wil je Da echt niet afbreken ... maar ik zou het niet vertrouwen ... een zeer bekende da heeft mijn paardje de dood in gejaagd ... ook zij schatten soms verkeerd in (zo erg is het nu bij jouw natuurlijk niet, maar bij mij was het dat helaas wel, en ik bleef klakkeloos de woorden van die da geloven, en nu is het te laat)

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:11

Klopt ik mocht de wond ook niet afspuiten. Moest zoveel mogelijk wandelen met hem. AB heb ik ook niet gehad.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 22:14

Ik heb de eerste week ook niet afgespoeld, mocht ook niet. Nu werd het wel aangeraden maar misschien moet ik daar ook maar mee stoppen en alleen laten lopen, dan slinkt het ook voldoende.

Morgen bel ik een andere DA voor een 2nd opinion.........

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:16

Splash_ schreef:
Ik heb de eerste week ook niet afgespoeld, mocht ook niet. Nu werd het wel aangeraden maar misschien moet ik daar ook maar mee stoppen en alleen laten lopen, dan slinkt het ook voldoende.

Morgen bel ik een andere DA voor een 2nd opinion.........

Volgens mij een superbeslissing, ik wens je alvast heel veel succes!
Laat je even weten wat het resultaat was? Ben heel benieuwd...

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:17

Maak je nou niet druk!

Uit ervaring weet ik dat bv. het ene paard opnieuw opengesneden moet worden omdat de wond te snel dicht ging en er teveel weefsel uithing. En bij een ander is het nu ook zo dat hij al een week stil staat en nog een maand niet gereden kan worden,hij is net 3 jaar.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:40

Afspuiten zou ik zeker doen, veel beweging is ook goed.
Als het paard verder niet ziek oogt en goed eet, zou ik het wel even durven aankijken zoals je dierenarts zegt. Krijgt hij nu nog AB??

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:07

Ik ben wel benieuwd hoe het ondertussen met hem gaat?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:13

Inmiddels heb ik hem 3 dagen geleden van het land afgehaald, vertrouwde het toch niet zo. De dag na het topic had hij 's avonds 38,1. En nu al 2 dagen 37,2 en 's avonds laat 37,7.

Ik heb het nog even aangekeken, hij eet goed, hij oogt absoluut niet ziek. AB is bijna op, en moest ik ook helemaal opmaken van de DA. Afwachten, en ik hoop dat we nu op de goede weg zitten. Zolang zijn temp niet stijgt ben ik al een stuk gerustgestelder.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:17

Varieert wel veel zeg, zijn temperatuur. Van vrij hoog naar te laag, naar goed Nagelbijten / Gniffelen
AB kuur idd gewoon afmaken, hoelang moet die nog?

Had je die andere da nou nog gebeld?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 17:15

Eh, 37,2 is niet te laag hoor? En dat het oploopt, dat is altijd 's avonds.... En ik denk nog een paar dagen, zit nog een bodempje in van de antibiotica poeder.

Andere DA zegt dat we niks kunnen doen zolang hij aan de AB zit en zijn temp geen koorts ging worden......

Duimen dus nog steeds dat het zo blijft gaan.

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:24

Zo te horen gaat het toch al wat beter. Bij de ene duurt het wat langer dan bij de ander. Je kan inderdaad niet veel meer doen als dat je nu doet. Paar keer per dag afspuiten met een zachte sproeistraal en niet recht op de wond spuiten. Ons is verteld dat je juist dan de ontsteking er in spuit. Alleen met een zachte sproei straal zo hoog mogelijk spuiten. Als de wond mooi openblijft is het beste, dan kan de troep eruit. bij die van ons heeft het echt bijna 14 dagen gebloed, al werd het natuurlijk steeds minder. Ik schaamde me alleen als hij buiten stond "wat zullen de mensen wel niet denken die hem zien staan met die bebloedde benen". Maar uiteindelijk kwam het goed en slonk het best snel. Wel is de DA de derde dag geweest en heeft hem nog een extra AB spuit gegeven. Heeft hij die wel gehad een paar dagen na de castratie. Hoort eigenlijk bij de nazorg dat hij komt kijken hoe het gaat.

Succes !

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:27

Was ik vergeten te zeggen. De temp mag tussen 37 en 38 zijn. Niet hoger. Klopt trouwens dat sávonds het iets oploopt maar 38.3 is niet schrikbarend hoor. Beetje verhoogd zegt men dan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:00

Is wel te laag, temperatuur van een paard moet tussen de 37,5 en de 38,2 liggen. Niet veel te laag, maar wel iets onder de temperatuur dus. Maar zolang het niet verder daalt is er niks aan de hand. Sommige paarden hebben een lage lichaamstemperatuur van zichzelf.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:09

Over de temperatuur: mijn Da zegt tussen 37 en 37,5, kliniek in Roosendaal houdt 37-38 aan.
De mijne moet weer terug, is anderhalve week geleden gecastreerd en heeft verhoging, zit ook zoveel verschil in, van 38,3 tot 39,1 en gaat steeds omhoog en weer omlaag. Oogt ook niet ziek maar de DA die hem geopereerd heeft wil hem graag weer terugzien, misschien moeten ze het weer openmaken... Boos!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 22:56

Kev schreef:
Over de temperatuur: mijn Da zegt tussen 37 en 37,5, kliniek in Roosendaal houdt 37-38 aan.
De mijne moet weer terug, is anderhalve week geleden gecastreerd en heeft verhoging, zit ook zoveel verschil in, van 38,3 tot 39,1 en gaat steeds omhoog en weer omlaag. Oogt ook niet ziek maar de DA die hem geopereerd heeft wil hem graag weer terugzien, misschien moeten ze het weer openmaken... Boos!

Zelfde dus als die van mij Ach gut Mijne is opengemaakt vorige week maandag en zit vanaf vrijdag aan de zware AB die 10 dagen ingespoten moet worden om de ontsteking onder de knie te krijgen. Heel veel sterkte ermee.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:15

Ze zetten hem direct op de antibiotica, en moet waarschijnlijk een weekje blijven...
Hij voelde zich gelukkig wel gelijk thuis en ging direct eten....Maar vind het wel sneu, is net een weekje bij me en dan al die toestanden Boos!