Arthrose en ondersteuning

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Arthrose en ondersteuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 20:09

Mijn volbloed merrie heeft arthrose en slijtage, nou wil ik niet gelijk aan de peperdure supplementen(glucosamine en MSM etc.) maar nou twijfel ik eigenlijk of ik er uberhaupt aan moet beginnen. Als ze los in de wei of paddock loopt zwikt ze weleens door d'r voor kogeltjes maar zodra je haar aan het werk hebt aan de longe of onder het zadel merk je er nabij niks van.
De achterbenen zijn wel aardig goed en ik heb het idee dat als ze werkt ze automatisch meer op de achterhand gaat lopen.

Is het verstandig om haar toch iets ondersteunends te geven voor de vrije uren in d'r dag? of wordt het afgeraden.

miekelover

Re: Arthrose en ondersteuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:53

mijn verzorg paard heeft ook atrose maar krijgt geen supplementen. gewoon weidegang en normaal rantsoen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:55

mijn paard krijgt het wel, ik kan nog niet zien of het werkt, maar een verlichting zou wel fijn zijn.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:05

Die suplementen makne wel degelijk verschil. Mijn haf krijgt primeval gelatinaat, en daar doet ze het super op. Voor verlichting van pijn is duivelsklauw erg goed, dat is een kruid met een pijnstillende werking. Die krijgt ze er in de winter bij.
Maar mijn haf is soms ook echt gruwelijk kreupel. Ze heeft heel zware artrose, zeker weten op linksvoor, en waarschijnlijk ook in haar andere kogels en haar sprongewrichten. Dankzij al die middeltjes kan ze nu weer galloperen onder het zadel, iets dat ik een jaar geleden nooit had gedacht.

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:44

Ik sluit me aan bij Petra. Min fries heeft zware artrose in het springgewricht. Hij staat nu een half jaar op de Primeval Gelatinaat en hij loopt op dit moment 100% zuiver. Ik heb zelfs vorige week hem weer eens uitgebracht op een wedstrijd.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 23:30

dewindhoek schreef:
Ik sluit me aan bij Petra. Min fries heeft zware artrose in het springgewricht. Hij staat nu een half jaar op de Primeval Gelatinaat en hij loopt op dit moment 100% zuiver. Ik heb zelfs vorige week hem weer eens uitgebracht op een wedstrijd.

Dat ga ik nooit meer redden met mijn dametje helaas. Daar loopt ze te slecht voor. Maar ik heb vandaag een aantal rondjes gedraaft en een rondje gegalopeerd in de bak en dat had ik van de winter niet hoeven proberen... 100% zuiver is ze lang niet altijd, maar het gaat steeds beter gelukkig.

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:14

Petra_O schreef:
dewindhoek schreef:

Dat ga ik nooit meer redden met mijn dametje helaas. Daar loopt ze te slecht voor. Maar ik heb vandaag een aantal rondjes gedraaft en een rondje gegalopeerd in de bak en dat had ik van de winter niet hoeven proberen... 100% zuiver is ze lang niet altijd, maar het gaat steeds beter gelukkig.

Ik had dat ook nooit meer gedacht hoor. Maar hoe langer hij erop staat hoe beter hij het gaat doen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:21

zo te lezen zijn deze paarden dus niet rad? dat is mijn meid dus wel...
ik twijfel dus überhaupt of ik wel aan de supplementen ga of dat nog uitstel dat het erger wordt...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:05

Ik heb ook twee jaar de primeval geprobeerd en bij mij zag ik geen verbetering, nou moet ik er wel bij vertellen dat mijn pony overal artrose heeft van rug, nek tot de benen.
Want ik heb in mijn omgeving ook wel goede dingen gehoord.
Maar mijn pony loopt nu dus alweer een aantal jaar zonder en dat heeft zijn ups en downs maar dat was met de primeval niet anders.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 00:20

Je kunt het nog uitstellen, of eventueel beginnen met een lage dosering. Als ze niet kreupel is, heeft ze niet veel nodig. Je hebt wel kans dat je paard langer goed blijft als je nu wat geeft. Een pony bij ons die erg stijf was, is super vooruitgegaan op een lage dosis glucosamine. Zij was ook niet echt kreupel, maar de eigenaresse merkt toch heel veel verschil met rijden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 07:30

ik ga het allemaal even aankijken, iedereen bedankt voor de tips.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:08

Als je gaat wachten totdat een paard gaat kreupelen ben je helaas al te laat. Persoonlijk zou ik in een vroeg stadium beginnen Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:52

pff., zonet naar mijn paard geweest maar mijn god:( Ik dacht dat het weer wat opknapte.. Hij trekt de hele tijd zijn been op.. Maar verder zo lief en vrolijk. Het doet me pijn om te zien. Het zal een moeilijke beslissing worden vanaf wanneer het zo erg word dat hij uit zijn lijdden verlost moet worden.. Het duurt iniedergeval niet lang meer...vreselijk, die artrose. Het word niet beter, alleen maar erger.