Wat kan het zijn ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blizzie

Wat kan het zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 14:37

Mijn verzorgpaard heeft iets maar ik weet niet wat

Bij haar koot (of daar in de buurt) zit een wit vies plekje waar doorzichtig vloeistof van af komt
waar haar hoef eindigt en haar been begint zit ook een zelfde soort snee van ongeveer 10 cm

De hoefsmid vindt het horen als mok(ik heb hem gebeld)
Maar hoort mok niet schilferig te zijn net zoiets als roos?
Het meisje die mij helpt met inrijden vind het meer klinken als een onsteking

Ik probeerde de veearts te bellen voor zijn mening maar die krijg ik niet te pakken
Dus zou ik ook graag jullie mening willen

Of iemand misschien het zelfde mee gemaakt en hoe heb je het behandeld
Ze loopt niet kreupel en lijkt er geen last van de hebben alleen maar jeuk

Ossie96

Re: Wat kan het zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:13

Het is lastig om te oordelen aangezien we het niet kunnen zien... Maar als je smid zegt dat het op mok lijkt zal dat wel zo zijn. Mok hoeft niet schilferig te zijn, het is volgens mij juist vaker een beetje vochtig zegmaar.

Raar trouwens dat je je veearts niet kunt bereiken, of is dat omdat het nu weekend is? Voor noodgevallen kun je hem wel bereiken neem ik aan? Lachen

Succes!

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 15:59

Ossie96 schreef:
Het is lastig om te oordelen aangezien we het niet kunnen zien... Maar als je smid zegt dat het op mok lijkt zal dat wel zo zijn. Mok hoeft niet schilferig te zijn, het is volgens mij juist vaker een beetje vochtig zegmaar.

Raar trouwens dat je je veearts niet kunt bereiken, of is dat omdat het nu weekend is? Voor noodgevallen kun je hem wel bereiken neem ik aan? Lachen

Succes!

Ik zal vanavond een foto maken ervan misschien is dat wat makkelijker
Ik heb nog nooit mok of iets dergelijks gezien reed altijd op een manege en daar word het zelf in de gaten gehouden natuurlijk

Zijn praktijk is aan huis maar misschien was hij niet thuis ofzo dat kan natuurlijk ook

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:00

als het ontsteking isis de vloeistof niet helder. tenzei het uit een lymfknoop komt die vloeistof is ook vaak helder.
is de snee erg diep of gewoon oppervlakkig?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 16:04

ikke20 schreef:
als het ontsteking isis de vloeistof niet helder. tenzei het uit een lymfknoop komt die vloeistof is ook vaak helder.
is de snee erg diep of gewoon oppervlakkig?

Hij is voor zo ver ik zag oppervlakkig
Kan alleen niet altijd even goed kijken aangezien zijn haar hoefjes nog niet goed geeft
Denk dat ie 2 a3 mm in haar huid zit

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:05

oke het kon namelijk ook gewrichtsvloeistof zijn dat zit in een gewricht en is ook helder. bij een diepe snee kan het eruit lopen. misschien gewoon wat wondvocht

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:06

verzorgpaard?
wat zegt de eigenaar van dit dier er dan van?

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 16:13

ellepel schreef:
verzorgpaard?
wat zegt de eigenaar van dit dier er dan van?

Toen ik vanmorgen vroeg of hij er naar wou kijken omdat ze schuurde ermee zei hij dat het van de hengstigheid kwam
Zowieso vind hij veeartsen onzin en zelfs hoefsmidden vind hij onzin en geldklopperij
Alleen als het echt moet (dier in levensgevaar) zou hij het betalen ...als ik zou willen of er moet een VA bij komen dan kan ik het echt allemaal zelf betalen

Verhaal van eigenaar en paarden(meerdere dieren zelfs) zit heel raar in elkaar en kan ik wel via pb sturen voor mensen die willen weten hoe het dan in elkaar zit

Eigenlijk beschouw ik haar dan ook meer als mijn eigen paard omdat ik alles betaal alleen ze staat uiteraard wettelijk op zijn naam (als ze teminste papieren heeft)

edit* had de eigenaar nadat hij weg was en nadat ik het gezien had wel gebeld maar hij nam niet op (stuk of 7 keer)

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:42

Ik ben wel benieuwd naar dat verhaal. Toch gek dat hij niet echt verantwoordelijk voor zijn paarden wil zijn (dat maak ik iig uit dit verhaal op).

Is het trouwens echt een wondje? zie je bloed of iets dergelijks?

Ik ben benieuwd naar je foto's, hoop dat we je gerust kunnen stellen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:17

ja ik ben ook benieuwd naar foto's
als je denkt dat er ontsteking zit kun je er best iets opdoen van betadinezalf of betadineoplossing.
tevens werkt dat ook goed als er wel iets van mok zit, kan namelijk ook de bacterie bestrijden die mok veroorzaakt

horseloverc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:07

Heey meid!
lees nu ook ff je topic:) kwam er toevallig op omdat ik zelf ook iets wilde plaatsen over vayo:)
Ik heb echt geen idee wat het is.. Ik denk gewoon iets van wondvocht of een ontsteking ofzo... maarja hoe komt ze aan die snee ga ik dan weer denken.. Blond
Misschien omdat je zei dat haar hoeven al droog waren (door het land etc) dat ze er een soort scheurtje aan de achterkant is gekomen.. heb echt geen idee moet er een foto van zien om het een beetje te kunnen bekijken.

vayo zijn achterkant van zijn hoeven is ook gescheurd. Het lijkt erop dat er een ander paard op zijn "hiel" heeft gestaan want het is precies zo'n plekje bij zijn achterhoef. HEt was eerst een soort sneetje.. had hij ook geen last van.. geen bloed/pus enzo.. inmiddels is dat een stukje losse hoef en het is er nu alweer aan het afgroeien.. (dit was de dag gebeurt nadat hij onderweg zijn hoef had opengehaald bij jullie want dat was zijn andere hoef) Hij is dus lekker bezig!
Ik denk dat het door de droogte misschien sneller kapot gaat en gevoeliger is want vayo heeft nooit eerder last gehad van zijn hoeven...

HEt is denk ik geen mok want er heerst geen besmetting bij jullie en het weiland is denk ik zo droog als de &*($#@^ haha:P en Mok komt meestal van een eerdere besmetting of van vocht/nattigheid.

Ik vind het dus eerder klinken als iets anders.. misschien als ik het zie dat het wat duidelijker is:)
Ga direct vayo zijn hoeven morgen maar een lekker vochtig maken en ff invetten/teren:)
laat het me maar weten:) groetjes cindy en kus aan alle paardjes Knipoog

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 21:30

Na het weer gezien te hebben denk ik inderdaad dat het geen mok is

het is echt een snee/strook wit met pus en onder de koot en net boven der hoefballen(?) loopt het over in een rondje met pus ..

hier een foto ....
jitske wou absoluut niet stil staan en haalde elke keer dr hoef weg dus beetje een onduidelijke foto maar het geeft een beeld
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:23

ohw dat ken ik...dat is vaak ten gevolge van een oud litteken.
weet niet meer precies, maar was wondvocht?
kon op zich niet zoveel kwaad zeiden ze tegen mij.we hadden een shet met soortgelijk iets in de kootholte...dachten eerst dat het mok was maar was dus ook door een litteken wat dan nog wondvocht afscheid....
we hebben het toen nergens mee behandeld alleen nog 1x gewassen met betadine...en toen trok het weg zodra het droog weer was

nou ja,ik weet niet maar moet je maar ff kijken wat voor info je zelf nog krijgt

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 02:04

Hmm nee dat is geen mok zoals ik het nu zie.
Idd even wassen met betadine shapmoo zou ik doen en dan lekker aan de lucht laten drogen, dat vind ik altijd nog het beste ipv allerlei smeerseltjes en zalfjes erop smeren.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 02:18

Ontsmetten met een zout badje kan ook nooit kwaad. Zout dood in ieder geval de bacteriën en zorgt er ook voor de het mooi opdroogt.

Bij kruidvat kan je van dit pakken badzout halen uit de Dode Zee. Beetje water koken, paar schepjes erin, btje af laten koelen en dan haar been in de emmer zetten. Als dit niet lukt kun je het ook met schone sponsjes proberen. Wel steeds nieuwe gebruiken, anders blijven de bacteriën erin zitten.

Succes ermee!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 06:05

Ik vind het er wel uitzien als mok, natte mok !
Natte mok is een rechte snee waar gelig vocht uit komt.
Natte mok moet je droog zien te krijgen, wassen verergert deze vorm.
Ook absoluut geen acederm of andere wondmiddelen op doen. Natte mok moet je uit zien te drogen, hier zijn dure middeldjes voor, maar wat groene zeep wil ook uitkomst bieden.
Groene zeep droogt uit. Zodra de snee dicht is, kun je met wondmiddelen beginnen.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 13:33

Nog meer meningen ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:45

op zoch wat crossmonster zegt kan ook hoor,dat het natte mok is.
inderdaad droog houden,maar ik ben wel van mening dat betadine oplossing of hydrocortiderm ook wel kan helpen( dat laatste kun je kopen bij de dierenarts)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:18

Ik ben het ook met Crossmonsters eens...
Mij lijkt het nattemok!

Moet eerlijk zeggen dat ik vind dat Crossmonster vaak gelijk heeft met dit soort dingen. Vaak toch hele goede diagnoses!

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 10:43

Oke dan ga ik het gewoon behandelen als natte mok

Mijn hoefsmid had me de tip om zinkzalf te gebruiken(droogt uit zei hij)
en zodra het droog was een beetje babyolie erop smeren zodat het niet ging scheuren

Deze middelen heb ik al in huis maar zou dat ook werken of is groene zeep beter?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:20

mij klinkt de zinkzalf beter in de oren dan groene zeep...
maar moet je zelf weten welke je gaat proberen

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 11:32

En hoe moet ik het doen met dit weer?
Niet naar buiten gaan ivm met de vocht ?
Ze staat nu in stal maar als het maar even kan wil ik haar graag dalijk buiten zetten

Is het misschien een optie om haar been dan goed af te drogen ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:39

is het land erg nat dan waar ze staat?
beweging is dacht ik juist wel goed, kan namelijk ook nog gebeuren dat het been wat dik word als ze op stal blijft.
beweging gaat dat dan weer tegen
zo droog mogelijk staan is wel het mooiste.
afdrogen kan denk ik wel,maar moet je wel voorzichtig doen met een zachte doek zodat de huid niet meer beschadigd

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:03

Ik wist niet dat zinkzalf ook uitdroogde?
Geen idee of dat zo is Lachen

Goed schoonhouden, en idd zo droog mogelijk, dagelijks met elke dag een schone doek (doek daarna wassen met dettol) droogmaken kan zeker geen kwaad.
Natte mok moet je niet gaan wassen met betadine etc. Dat werkt alleen bij droge mok.
Om het droog te houden, kun je evt rondom de plek, flink wat uierzalf of vaseline smeren, waardoor er moeilijker water komt bij de wond.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:07

Zinkzalf droogt indd ook uit Ja